Recenze: El Paso - o přátelství a nepřátelství mezi bílými a tmavými

El Paso je nový film Zdeňka Tyce, inspirovaný pravdivým životem rasových menšin. Tvůrce se až na výjimky vždy věnoval příběhům životních outsiderů, obyčejných lidí mnohdy na okraji společnosti, kteří si museli tvrdě vybojovat velké existenciální drama svého malého života jako u předchozího snímku Smradi (2002). Tyto výrazně sociální tituly o problematickém soužití mezi romskou a bílou populací jsou zpracovány v syrové, místy až dokumentárně působící komorní rovině.

El Paso - znamená přepadení

V prvních záběrech filmu sledujeme romského muže s malým dítětem, jak nakládá jablka popadaná ze stromu do ošuntěle vyhlížejícího kočárku. Když chlapeček náhodou hodí svůj balon na silnici, tatínek se pro něj rozběhne a brutálně ho srazí auto. Tento tragický začátek vrhá rodinu Věry Horváthové o sedmi dětech do beznadějné situace bez prostředků a rozhýbává kolotoč střetů a nepochopení v soukolí sociálního systému.

Film se s nebývalou autenticitou zaměřuje na problematické soužití romské komunity v převážně bílé společnosti, kde odlišný způsob myšlení vyvolává osudová nedorozumění a nenávist. Romská rodina je na jedné straně prezentována bez sentimentu jako oběť sociálního, často až rasistického systému i jako skupina neschopná tento systém třeba jen pochopit. Na druhé straně vnímáme bílou společnost, kde někteří mají pro Romy pochopení, a jiní naopak ne. Konfrontace obou míjejících se světů se nejvíce projevuje v postavě advokátky Báry, náhle procitlé kariéristky s touhou pomoci lidem na okraji bez jejich hlubšího pochopení. Bára zpočátku nebere v potaz odlišné zvyklosti romského způsobu života, podobně jako většina bílé společnosti. Přesto její bytostná láska k lidem, místy působící až povrchně, jí nakonec umožní pochopit nepochopitelné.

Bářino putování za poznáním romské odlišnosti umožňuje hlavně postava terénního pracovníka Kochty, který přes bledost své pleti umí hovořit „jazykem“ Romů, a proto se s nimi bez problémů dorozumívá. Vzájemné zvyky obou skupin, jako například romský důraz na rodinu a slib či jejich nedůvěřivost vůči bílým, stejně jako nepřejícnost sociálního systému, jsou ve filmu pouze naznačovány schematicky zjednodušeně. Vzájemné rozdíly jsou nakonec překonány v symbolickém záběru. Z jedoucího posprejovaného starého mikrobusu i z moderního sporťáku se vysunou ručičky, setkávající se gestem znovunabyté svornosti nejen v rámci romské rodiny, ale i jejího soužití s bílými „gadži“.

Romové a gadžové

Závažnost tématu prohlubuje syrové obrazové zpracování. Scény klasicky hrané i takzvaně autentické jsou zkušeně propojeny bez citelných stylových rozdílů; vše plyne v určeném dokumentárně napínavém rytmu. Nejzdařilejšími částmi filmu jsou právě ty, kdy sledujeme ledabyle přirozený ruch romské rodiny, namačkané mezi zdmi místností ubytovny. Větší i menší neherci podávají přirozené výkony s momenty zábavné improvizace způsobem, za jaký by se nemuseli stydět ti nejlepší filmoví herci, možná právě proto, že vlastně nehrají, ale zkrátka jsou sami sebou. Tycova schopnost zachytit jejich těkavou bezprostřednost na plátně je největším kladem filmu. V tomto směru vyniká hlavní představitelka Irena Horváthová, která ve své Věře vytváří vnitřně silnou postavu matky nemilosrdně smýkanou ochranitelskými pudy i navzdory sobě samé. Herečka je i zpěvačkou moderní romské skupiny Gulo čar, vytvářející pro film příznačný hudební mix.

Režisérovi se podařilo propojit herce profesionální s neherci tak, že se oba typy vzájemně obohacují po způsobu romských a neromských postav v příběhu. Z profesionálních protagonistů dominuje poťouchle hadovitý Vladimír Javorský s příznačným jménem Hloušek jako prototyp nezúčastněného nepřejícího magistrátního úředníka. Podobně nás zaujme i „bílý Rom“ David Prachař či naivní kráska Bára v provedení Lindy Rybové, jejíž střet s problematickou rodinou ji promění z naivní slečinky v ženu. Igor Chmela v úloze fotografa Erika symbolizuje nezúčastněně povrchní pohled médií na atraktivní kauzu.

Filmové scény jsou převážně snímány pohyblivou, jakoby reportážní kamerou s všudypřítomným zvukovým podtextem řvoucích motorů aut. Hluk periferie navíc sugestivně dotváří obraz prostředí industriální ubohosti, ve kterém se rodina pohybuje, od bídné ubytovny přes olezlou náplavku k betonovému staveništi. Praha je ve filmu prezentována zcela jinak než v turistických průvodcích, lákajících do města cizince na svou historickou krásu.

Film El Paso, v cikánském slangu značícím „přapadení“, je překvapivě pronikavým pohledem na přátelství a nepřátelství mezi bílými a tmavými českými spoluobčany. Nekárá, nemoralizuje, a přesto nás napínavě provádí prostředím i situacemi, se kterými se setkává jen málokdo z nás. A v závěru zanechává v divácích uklidňující pocit, že smíření je možné.

Celkové hodnocení: 70 %

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

„Úsměv od ucha k uchu.“ Hudebník Pokáč vzpomínal na Annu Slováčkovou

Na spolupráci s Annou Julií Slováčkovou hudebník Jan Pokorný alias Pokáč vzpomíná rád. Natočili spolu píseň na podporu dětí s onkologickým onemocněním. Očekával jsem, že mě pošle do háje a ona napsala, že je to skvělé, že ji to baví a že do toho půjde, popsal v Událostech, komentářích Pokorný. Slováčková podle něj měla jednoznačně pozitivní přístup k životu. Úsměv od ucha k uchu a naprosto bezedná chuť žít tady a teď, popsal osobnost Slováčkové písničkář. Zpěvačka a herečka o víkendu podlehla rakovině, bylo jí 29 let.
před 7 hhodinami

Výdejní boxy vedle památek dráždí. Radnice řeší, co s nimi

Radnice hledají možnosti, jak účinněji regulovat umístění výdejních boxů vedle památek i pomníků. Například v Hradci Králové zásilkový obchod postavil box hned vedle plastiky sochaře Vladimíra Preclíka. Ta přitom podle znalců patří k významným uměleckým instalacím ve městě. Umístění výdejních boxů vyvolalo bouřlivé reakce veřejnosti, především na sociálních sítích. Po protestech veřejnosti firma chybu uznala a hledá jiné místo. V Hradci Králové nyní navíc uvažují o vyhlášce, která by umístění boxů regulovala.
před 8 hhodinami

Clooney už nechce hrát v romantických filmech. Ale nikdy v nich moc nehrál

George Clooney v nedávném rozhovoru podotkl, že už nebude točit romantické filmy. Výrazné romantické role se ale v jeho filmografii hledají těžko – překvapivě, protože byl a je vnímán jako idol.
před 21 hhodinami

Elton John albem podpořil queer lidi, v Rusku ze stejného důvodu vadí

Elton John vydal nové album. Desku Who Believes In Angels? (Kdo věří v anděly?) nahrál společně s Brandi Carlileovou, s níž loni vydal singl nominovaný na Oscara. Shodou okolností v době vydání nahrávky, kterou rezonuje queer tematika, označil Putinův režim za nežádoucí zpěvákovu nadaci kvůli oslabování „tradičních“ hodnot.
včera v 11:22

Zemřela zpěvačka Anna Julie Slováčková

Po několikaletém boji s rakovinou zemřela zpěvačka Anna Julie Slováčková. Webu Blesk.cz to potvrdil její otec Felix Slováček. Bylo jí 29 let. Proslavila se především jako muzikálová zpěvačka a herečka.
6. 4. 2025Aktualizovánovčera v 11:16

Výstava britské kontrarozvědky představuje „oficiální tajemství“

Britská kontrarozvědka uspořádala v Londýně mimořádnou výstavu s názvem „MI5 – Oficiální tajemství“. U příležitosti 115 let své existence kontrarozvědka spolu s Národním archivem představuje slavné špiony i nejznámější odhalené případy. Jedním z nich je například agent StB a KGB z Československa Václav Jelínek, který byl posledním zatčeným komunistickým špionem v Anglii před pádem železné opony. V Británii o něm právě vychází kniha.
6. 4. 2025

Dvě ceny Anděl má Vladimír Mišík za Vteřiny, měsíce a roky

Ceny Anděl zhodnotily loňskou hudební produkci na české scéně. Dvě sošky patří písničkáři Vladimíru Mišíkovi, který se díky albu Vteřiny, měsíce a roky stal nejlepším sólovým interpretem. Sólovou interpretkou roku je Kateřina Marie Tichá, kapelou Monkey Business. Viktor Sheen, který obdržel nejvíce nominací, ovládl kategorii rap.
5. 4. 2025Aktualizováno5. 4. 2025

Hrady a zámky se zaměří na zdobení kraslic i původní odkaz Velikonoc

Některé hrady a zámky ve svém programu zohledňují Velikonoce. Třeba Karlštejn poprvé zve děti na velikonoční dílničky. A zatímco Konopiště sází na původní význam svátků, Žďár nad Sázavou na téma znovuzrození a Valtice podpoří skláře. Kromě velikonočních akcí hrady a zámky odhalují také novinky pro celou sezonu. Některé památky se plně otevřou návštěvníkům v sobotu 5. dubna, někde už sezona začala.
5. 4. 2025
Načítání...