Recenze: Assassin je opojná vizuální báseň z Číny

Abyste dokázali zabíjet s lehkostí letícího ptáka, musíte nejen dokonale ovládnout umění meče, ale také být schopni zbavit své srdce citu a mysl pochybností a nahradit je chladným odhodláním. Takhle to chodí ve staré Číně 9. století, takhle to prožívá žena v černém, profesionální vražedkyně Nie Yinniang – ale hlavně takhle to brilantně natočil a sugestivně odvyprávěl režisér Města smutku a Letu červeného balónku a přední představitel tchajwanské nové vlny, režisér Hou Hsiao-Hsien, jenž si za Assassina odnesl v loňském roce z Cannes cenu za nejlepší režii.

Stalo se v době panování čínské dynastie Tchang, kdy dvůr vytvořil ochranné militarizované pásmo na hranicích svého impéria, nad kterým ale po čase začal ztrácet kontrolu. Ze vzdálených příhraničních provincií to bylo do mocenského centra přece jen kus cesty, což svádělo k tomu, že začínaly (sice obezřetně, ale přesto) testovat míru své možné nezávislosti. A s tím bylo třeba něco udělat, neboť před takovým impérium ohrožujícím proviněním nemůže nikdo beztrestně unikat.

Při své poslední misi Nie Yinniang zklamala, protože nedokázala vraždit ve stylu „nejdříve zabiješ toho, kterého tvůj terč nevíce miluje, a potom zabiješ i jeho“. A tak dostává úkol, který má prověřit, zdali je její meč silnější nežli její (sou)cit. Na příkaz své paní se vrací do kraje Wej-po, aby tam zabila velitele severočínské oblasti vévodu Tchiena Ťi-ana, svého bratrance, kterému byla kdysi zaslíbena. Tohle je výzva, která ji buď zničí, nebo posílí, anebo osvobodí.

Assassin
Zdroj: Film Europe/Spotfilms

A možná i pro ni platí podobenství o modrém ptáku krále Kofenu, který tři roky nezazpíval, protože zpívá jen svému druhu. Když mu ale nastavili zrcadlo, v němž spatřil svůj obraz, tak mu konečně tklivě zatrylkoval, pak si s ním do noci tančil – a nad úsvitem uhynul. Lehké závany větru si pohrávají s tenkými závěsy v matně osvětlených komnatách vévody Tiana, který tuší, že Nie a smrt jsou nablízku a chtějí, aby pochopil, proč přicházejí…

Siluety a plynutí

Múzami (nebo kým vším) políbený režisér Chou Siao-sien a jeho empatický kameraman Mark Lee Ping Bin čarují se stíny a polostíny, jež občas sklouznou po černé siluetě, která stále ještě vyčkává. Tak trochu připomíná motýla, kterého byste se rádi zeptali, odkud přiletěl a kam se chystá, nebo se alespoň na okamžik chtěli dotknout jeho křídel… 

Assassin je meditativní, vizuální poema, jejíž příběh, orámovaný řadou motivů, reminiscencí a čínských jmen, není snadné usledovat a pochopit, ale jejímuž kouzelnému vizuálu je snadné podlehnout. Je to film, který vyžaduje soustředěnou pozornost, aby byl pochopen, stejně jako úplné odevzdání se jeho atmosféře a ochotu nechat se pohltit jeho extatickým vizuálem, na jehož vycizelovaném aranžmá pracoval zkušený Chou Siao-sien celých sedm let.

Assassin
Zdroj: Film Europe/Spotfilms

Výsledkem je jednoduchý, krásný, pomalý a zvláštním způsobem tichý a také jakoby odtažitý film, jenž jakkoli je nabušený emocemi, působí místy až studeně a který není snadné dát na první dobrou, neboť jeho dějové peripetie jakoby byly zahalovány do dalších a dalších závojů, skrývajících více či méně matné siluety lidí a mozaiku jejich více či méně rozpracovaných mini příběhů.

Patrná je tu příbuznost s žánrem wuxia, reflektujícím čínská bojová umění, připomínajícím středověké rytířské fantasy a vyvolávajícím i volnou asociaci na Tygra a draka Anga Leeho (byť klasickou bojovku od Assassina rozhodně neočekávejte, neboť „martial arts“ ústřední story spíše kolorují, nežli vytvářejí).

Ve specificky čínském castingu dominuje titulní figura, kterou ztvárnila tchajwanská růže Qi Shu (kterou si můžete pamatovat jako sexy zásilku z prvního Kurýra), a přestože taoisté slouží nebesům a ne démonům, je tu třeba skousnout i rituály připomínající voodoo.

Tahle formální exhibice na téma dlouhý záběr, kde se toho moc neděje, a přesto se zalykáte jeho obsahem, prolínaná dlouhými, klasickými zatmívačkami, přizdobená neodbytou výpravou a kostýmy a dávkovaná v tempu, které nikam nechvátá, zřejmě neosloví každého. To už se artovým retro opusům o plynutí času a pomíjivosti života stává. Ale rozhodně to není důvod pro to, abychom je přezíravě míjeli.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...