S jistým voyeurstvím zachycují intimitu, platí pro představitele hyperrealistického umění, tedy děl až fotograficky věrných skutečnosti. I z toho důvodu se výstava třinácti tuzemských výtvarníků, kteří se věnují realistické tvorbě, nazývá Reality Show. Vznikla pro nově otevřenou pražskou galerii Arcimboldo.
Reality show není pod uměleckou úroveň
„Název výstavy je na jednu stranu odkaz k televiznímu formátu, na druhou stranu je jasné, že se týká různých způsobů zachycování realismu,“ vysvětlil kurátor Radek Wohlmuth.
Vystavená díla představují realismus v malbě, kresbě i plastice. Spojujícími tématy je intimita, exhibicionismus, voyeurství i hranice normality. Tyto motivy symbolizují průvodci výstavou – sochy liliputána od sochařky Pauliny Skavové. Modelem jí stál sedmnáctiletý chlapec z Kladna. „Současně se mi do ruky dostala kniha, která pojednává o roli trpaslíků v dějinách umění. Fascinovalo mě, že dříve byli oslavováni, měli jinou pozici než dnes, kdy jsou na okraji společnosti,“ podotýká umělkyně.
V souladu s názvem výstavy nechávají vystavující umělci nahlédnout návštěvníky do svého osobního prostoru. Například Miroslav Mařenec ve svých sekretářích shromáždil různé, často bizarní osobní předměty, hyperrealistické malby Jana Petrova zase zachycují v detailu členy jeho rodiny.
Za hyperrealistické portréty získává uznání i Jan Mikulka, oceněn za ně byl dokonce londýnskou National Portrait Gallery. Na pražské výstavě se ale překvapivě představuje jako malíř zátiší – jeho skutečnosti věrné malby visí ve společnosti realistických maleb holandských mistrů sedmnáctého století.
Reality Show má totiž ambici ukázat realismus v nových souvislostech – nejen jako pozůstatek sorely, tedy socialistického realismu, jak je mnohdy vnímán, ale jako stále aktuální umělecký projev. Návštěvníci galerie Arcimboldo se o jeho aktuálnosti mohou přesvědčit do konce července.