Pro herce Záhady Blair Witch je remake tak trochu horor, žádají více peněz

V devadesátých letech se u městečka Blair ztratili tři dokumentaristé, věřili někteří diváci hororu Záhada Blair Witch. Ale jen se nechali přesvědčit mystifikačním dokumentem, který se z nízkorozpočtového outsidera vyhoupl mezi kultovní hity. S oznámením o chystaném remaku se nyní do médií opět dostali i herci původního filmu. Kritizují, že zatímco oni si natáčením vydělali jen pár dolarů, ze značky Blair Witch filmové studio těží. A žádají nápravu.

V původním snímku se do lesa poblíž městečka Blair na základě legendy o čarodějnici vydávají tři studenti dokumentárního filmu, aby pátrali po původu pověsti. Jenže sami zmizí. Po čase se najdou jimi natočené záběry, které tvůrci filmu Záhada Blair Witch představují divákům jako dokumentární vyprávění.

Místo drasticky krvavých scén autoři pracují jen se stínem, temnotou, hlasitými výkřiky a primitivními dřevěnými panáky jako varováním, že pověst není jen výmysl. Dojem autentičnosti ještě zvyšuje roztřesená ruční kamera a převážně improvizované dialogy. Režiséři nechali v podstatě ústřední hereckou trojici týden v lese a pokyny jim udělovali na dálku.

Snímek, který pomohl definovat pseudodokumentární styl, byl pro některé diváky natolik přesvědčivý, že po promítání řada z nich věřila, že příběh tří fiktivních pohřešovaných studentů je pravdivý, třebaže se jejich herečtí představitelé objevili v médiích. Pravdou je, že i to mohlo být matoucí, protože marketingová kampaň herce na internetu zmiňovala jako nezvěstné.

Rozpočet v tisících, tržby ve stamilionech

Záhadu Blair Witch natočili v roce 1997 za osm dní a pár desítek tisíc dolarů Daniel Myrick a Eduardo Sánchez. Po festivalu nezávislých filmů Sundance jej společnost Artisan k údivu všech odkoupila zhruba za milion dolarů.

Blesková a veleúspěšná reklama i na internetu snímku pomohla stát se celosvětově kultovním titulem. Náklady se vrátily mnohonásobně – Záhada Blair Witch vydělala téměř 250 milionů dolarů, což byl tehdy rekordní výdělek pro nezávislý film.

Eduardo Sánchez později vzpomínal, že jejich projektu přitom zpočátku nikdo nevěřil a lidé poukazovali především na nedostatečné zkušenosti protagonistů. „Víte vy vůbec, jak se píše scénář? Máte ponětí, jak se točí film?“ zmínil tehdejší nejčastější reakce.

Na přelomu milénia přišlo ve snaze navázat na kasovní trhák volné pokračování Záhada Blair Witch 2, do třetice následoval hororový příběh Blair Witch: Dvacet let poté. Producenti v sequelech původní režiséry i obsazení vynechali.

Herci si zaslouží zpětně ocenit, píší tvůrci

První snímek měl premiéru sice už v roce 1999, ale Blair Witch je pořád značkou, která má své fanoušky. Z kultovnosti původního hororu těží rovněž chystaný remake. Proti němu se postavili někdejší tvůrci.

V otevřeném dopise žádají zpětně navýšení honorářů pro tehdejší představitele ztracených studentů Heather Donahueovou, Joshuu Leonarda a Michaela C. Williamse, přizvání na „konstruktivní konzultace“ ohledně remaku a založení stipendia pro tvůrce filmových hororů.

„I když my, tvůrci původního filmu, respektujeme právo společnosti Lionsgate zpeněžit duševní vlastnictví podle svého uvážení, musíme vyzdvihnout významný přínos původního obsazení,“ stojí ve výzvě. „Oceňujeme odkaz našeho filmu, ale stejně tak věříme, že si herci zaslouží být oceněni za trvalé spojení s touto filmovou franšízou,“ pokračuje text podepsaný režiséry Myrickem a Sánchezem a také producenty.

Šance na úspěch není velká

Leonard v příspěvku na sociálních sítích mluví o „čtvrtstoletí trvajícím nerespektu od lidí, kteří nabrali do kapes lví podíl ze zisku díky naší práci“. Slovní hříčkou upozorňuje na to, že Lionsgate inzeruje remake záběry z původní Záhady Blair Witch.

Heater Donahueová, dnes užívající jméno Rei Hanceová, deníku The New York Times prozradila, že si za dva týdny natáčení přišla na tisíc dolarů. Pro všechny tři herce šlo tenkrát o filmový debut.

Kromě z dnešního pohledu skrovných honorářů dostali ovšem, upozorňuje list, ještě tři sta tisíc dolarů za své podíly na filmu, což je fakticky vyloučilo z budoucích tantiém. Trojice hereckých představitelů namítá, že v době natáčení neměli „řádné odbory nebo právní zastoupení“.

Joshua Leonard na festivalu Berlinale (2018)
Zdroj: Reuters/Hannibal Hanschke

Podle právníka se zaměřením na zábavní průmysl, jehož noviny oslovily, není šance herců uspět nyní u případného soudu příliš velká. Případ Blair Witch vnímá spíše jako poučení pro lidi pracující v zábavním průmyslu, aby nepodceňovali důležitost podepisovaných smluv.

Filmová studia Lionsgate a Blumhouse, která remake Záhady Blair Witch anoncovala, nechala otevřený dopis bez komentáře. Nový Blair Witch má být prvním z několika hororových remaků. Jedná se také o novém natočení filmů Saw a Pád do tmy (The Descent).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Veřejný prostor ve městech ožívá, podle architektů by mohl i více

Část architektů a aktivisté vybízejí k tomu, aby města podporovala projekty, které dokáží přivést život do veřejného prostoru. Často jsou to přitom zdánlivé drobnosti – místo k sezení, možnost občerstvení nebo prvky, které zabaví děti i dospělé. Z malého parku v pražských Holešovicích například „živé místo“ udělaly občerstvení, toalety, tekoucí voda, mlžítko nebo barevné umělecké dílo.
27. 4. 2025

Zůstáváme při zemi, říká o seriálu Andor hlavní tvůrce Gilroy

Sci-fi fenomén Star Wars už dávno přesáhl filmová plátna. Čítá i seriály jako Mandalorian, Akolytka a Bludná banda. Ze světa kosmických lodí a světelných mečů nyní přichází pokračování seriálu Andor. Jeho příběh předchází původní filmové trilogii. Šlo nám o pravdivost, podotkl hlavní tvůrce Tony Gilroy v rozhovoru, který vedl s redaktorem ČT Filipem Karbanem.
27. 4. 2025

Obrazem: Žen na pět set lidských životů. Tono Stano vystavuje v GHMP

Galerie hlavního města Prahy připravila retrospektivní výstavu jednoho z nejvýraznějších fotografů své generace Tona Stana. Proslul ženskými akty. „Žena je moje věčná múza. Téma na třeba pět set lidských životů,“ říká Stano. Médium fotografie ho prý pořád fascinuje. Výstava v GHMP zastřešuje jeho práce od střední školy po aktuální tvorbu. K vidění jsou téměř do konce srpna.
27. 4. 2025

Kdo film neviděl, ať nehlasuje. Nová pravidla Oscarů překvapila

Hlasující v cenách Oscar musí vidět všechny nominované filmy, než rozhodnou o vítězi. Umělá inteligence nevadí. A kaskadéři a castingoví režiséři se dočkají vlastní sošky. Americká Akademie filmového umění a věd oznámila novinky pro příští ročníky cen. Neobešlo se to bez reakcí.
25. 4. 2025

Knihou roku 2024 je román Letnice pozdního debutanta Hlauča

Ceny Magnesia Litera vyzdvihly z více než třicítky nominovaných titulů ty nejlepší, které vyšly v Česku minulý rok. Knihou roku 2024 je román Letnice, jímž na prahu šedesátky prozaicky debutoval Miroslav Hlaučo.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Elity převzaly moc v každém režimu a teď i Audioknihu roku

Audioknihou roku 2024 se stalo dokumentární drama Elity. Adaptace původní divadelní hry Jiřího Havelky v režii Bely Schenkové s početným hereckým souborem v čele s Jiřím Vyorálkem sleduje příběh společenských elit minulého režimu, kterým díky jejich šikovnosti zůstal stále ekonomický a politický vliv. Interpretkou roku je Jitka Ježková za načtení románu Dům v Matoušově ulici, nejlepším interpretem se stal Jan Vlasák díky knize Dr. Alz. Ocenění udělila Asociace vydavatelů audioknih v celkem jedenácti kategoriích.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Lékárník z Horažďovic sloužil v Mexiku. Obrazy z jeho sbírek teď vystavují v Londýně

Aktuální výstava v britské Národní galerii propojuje Mexiko s Horažďovicemi. Ze západočeského města totiž pocházel lékárník František Kaska, který v devatenáctém století udělal kariéru v Mexiku, kde se spřátelil s malířem Josém Maríou Velascem. Obrazy výtvarníka, považovaného Mexičany za národní poklad, se z Kaskových sbírek dostaly přes české Národní muzeum až do londýnské výstavní síně.
23. 4. 2025

Naše deska je stejně monstrózní jako Caligula, říkají Deaf Heart

Tuzemská indie rocková skupina Deaf Heart vydala nové album. Nazvala ho Caligula. „V přeneseném smyslu to znamená divokost, hédonismus, ironii, je to brutální věc,“ vysvětlují muzikanti, proč si vypůjčili jméno římského císaře proslulého tyranií. O nové desce s nimi mluvil Petr Adámek. „Je také monstrózní,“ dodávají.
22. 4. 2025
Načítání...