Pro herce Záhady Blair Witch je remake tak trochu horor, žádají více peněz

V devadesátých letech se u městečka Blair ztratili tři dokumentaristé, věřili někteří diváci hororu Záhada Blair Witch. Ale jen se nechali přesvědčit mystifikačním dokumentem, který se z nízkorozpočtového outsidera vyhoupl mezi kultovní hity. S oznámením o chystaném remaku se nyní do médií opět dostali i herci původního filmu. Kritizují, že zatímco oni si natáčením vydělali jen pár dolarů, ze značky Blair Witch filmové studio těží. A žádají nápravu.

V původním snímku se do lesa poblíž městečka Blair na základě legendy o čarodějnici vydávají tři studenti dokumentárního filmu, aby pátrali po původu pověsti. Jenže sami zmizí. Po čase se najdou jimi natočené záběry, které tvůrci filmu Záhada Blair Witch představují divákům jako dokumentární vyprávění.

Místo drasticky krvavých scén autoři pracují jen se stínem, temnotou, hlasitými výkřiky a primitivními dřevěnými panáky jako varováním, že pověst není jen výmysl. Dojem autentičnosti ještě zvyšuje roztřesená ruční kamera a převážně improvizované dialogy. Režiséři nechali v podstatě ústřední hereckou trojici týden v lese a pokyny jim udělovali na dálku.

Snímek, který pomohl definovat pseudodokumentární styl, byl pro některé diváky natolik přesvědčivý, že po promítání řada z nich věřila, že příběh tří fiktivních pohřešovaných studentů je pravdivý, třebaže se jejich herečtí představitelé objevili v médiích. Pravdou je, že i to mohlo být matoucí, protože marketingová kampaň herce na internetu zmiňovala jako nezvěstné.

Rozpočet v tisících, tržby ve stamilionech

Záhadu Blair Witch natočili v roce 1997 za osm dní a pár desítek tisíc dolarů Daniel Myrick a Eduardo Sánchez. Po festivalu nezávislých filmů Sundance jej společnost Artisan k údivu všech odkoupila zhruba za milion dolarů.

Blesková a veleúspěšná reklama i na internetu snímku pomohla stát se celosvětově kultovním titulem. Náklady se vrátily mnohonásobně – Záhada Blair Witch vydělala téměř 250 milionů dolarů, což byl tehdy rekordní výdělek pro nezávislý film.

Eduardo Sánchez později vzpomínal, že jejich projektu přitom zpočátku nikdo nevěřil a lidé poukazovali především na nedostatečné zkušenosti protagonistů. „Víte vy vůbec, jak se píše scénář? Máte ponětí, jak se točí film?“ zmínil tehdejší nejčastější reakce.

Na přelomu milénia přišlo ve snaze navázat na kasovní trhák volné pokračování Záhada Blair Witch 2, do třetice následoval hororový příběh Blair Witch: Dvacet let poté. Producenti v sequelech původní režiséry i obsazení vynechali.

Herci si zaslouží zpětně ocenit, píší tvůrci

První snímek měl premiéru sice už v roce 1999, ale Blair Witch je pořád značkou, která má své fanoušky. Z kultovnosti původního hororu těží rovněž chystaný remake. Proti němu se postavili někdejší tvůrci.

V otevřeném dopise žádají zpětně navýšení honorářů pro tehdejší představitele ztracených studentů Heather Donahueovou, Joshuu Leonarda a Michaela C. Williamse, přizvání na „konstruktivní konzultace“ ohledně remaku a založení stipendia pro tvůrce filmových hororů.

„I když my, tvůrci původního filmu, respektujeme právo společnosti Lionsgate zpeněžit duševní vlastnictví podle svého uvážení, musíme vyzdvihnout významný přínos původního obsazení,“ stojí ve výzvě. „Oceňujeme odkaz našeho filmu, ale stejně tak věříme, že si herci zaslouží být oceněni za trvalé spojení s touto filmovou franšízou,“ pokračuje text podepsaný režiséry Myrickem a Sánchezem a také producenty.

Šance na úspěch není velká

Leonard v příspěvku na sociálních sítích mluví o „čtvrtstoletí trvajícím nerespektu od lidí, kteří nabrali do kapes lví podíl ze zisku díky naší práci“. Slovní hříčkou upozorňuje na to, že Lionsgate inzeruje remake záběry z původní Záhady Blair Witch.

Heater Donahueová, dnes užívající jméno Rei Hanceová, deníku The New York Times prozradila, že si za dva týdny natáčení přišla na tisíc dolarů. Pro všechny tři herce šlo tenkrát o filmový debut.

Kromě z dnešního pohledu skrovných honorářů dostali ovšem, upozorňuje list, ještě tři sta tisíc dolarů za své podíly na filmu, což je fakticky vyloučilo z budoucích tantiém. Trojice hereckých představitelů namítá, že v době natáčení neměli „řádné odbory nebo právní zastoupení“.

Joshua Leonard na festivalu Berlinale (2018)
Zdroj: Reuters/Hannibal Hanschke

Podle právníka se zaměřením na zábavní průmysl, jehož noviny oslovily, není šance herců uspět nyní u případného soudu příliš velká. Případ Blair Witch vnímá spíše jako poučení pro lidi pracující v zábavním průmyslu, aby nepodceňovali důležitost podepisovaných smluv.

Filmová studia Lionsgate a Blumhouse, která remake Záhady Blair Witch anoncovala, nechala otevřený dopis bez komentáře. Nový Blair Witch má být prvním z několika hororových remaků. Jedná se také o novém natočení filmů Saw a Pád do tmy (The Descent).