Symfonická báseň Má vlast Bedřicha Smetany v podání Bamberských symfoniků pod vedením Jakuba Hrůši večer tradičně zahájila 74. ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Úvodní koncert, který ředitel Pražského jara Roman Bělor označil za další akt česko-německého usmíření, zahrál soubor založený v roce 1946 z odsunutých Němců, hráčů Pražské německé filharmonie. Koncert odměnil vyprodaný Obecní dům dlouhotrvajícím potleskem vestoje.
Poslechněte si: Pražské jaro otevřel koncert Bamberských symfoniků. Akt usmíření, míní ředitel festivalu
Akt usmíření podtrhl už úvod koncertu, když těleso složené z velké části z potomků lidí odsunutých po druhé světové válce z bývalého Československa zahrálo českou hymnu. „Je úžasné, že tradice tohoto orchestru, který se tehdy podílel tak velkolepou měrou na slávě pražského kulturního života, se podařilo zachovat a přetavit do nového tělesa v Bamberku, patřícího dnes mezi nejlepší orchestry světa,“ uvedl český dirigent Hrůša, který je od roku 2016 šéfdirigentem Bamberských symfoniků.
Kultovní dílo české hudby Má vlast se uvádí na Pražském jaru téměř každoročně. Skladby se ujímá každý rok jiný dirigent. Má vlast je podobně jako Smetanova opera Libuše vyhrazena zejména slavnostním příležitostem. Jde o cyklus šesti symfonických básní inspirovaný historií, legendami a krajinou Čech. Dílo vzniklo v letech 1874 až 1879, premiéra se konala 5. listopadu 1882 v Praze na Žofíně.
Festival předznamenal pietní akt na Vyšehradském hřbitově
Letošní zahajovací koncert sledovali lidé nejen v Obecním domě, ale také v parku Kampa, kde začal program už odpoledne, a v několika kinech. Na Kampě se podle organizátorů i přes chladné počasí sešlo přibližně pět set lidí.
Dopoledne se také na Vyšehradském hřbitově uskutečnil tradiční pietní akt k uctění památky Bedřicha Smetany, který předznamenal začátek festivalu. Už 7. května začal 71. ročník Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, tentokrát pro obory violoncello a lesní roh.
V pondělí festival klasické hudby nabídne reprízu zahajovacího koncertu. Toulouský národní orchestr pak Pražské jaro zakončí. Program obou jeho vystoupení nabízí špičkové sólisty – na koncertu 3. června flétnista Emmanuel Pahud zahraje koncert Jacquese Iberta, při druhém večeru houslista Renaud Capuçon vystoupí v houslovém koncertu Antonína Dvořáka. Největší tuzemská přehlídka klasické hudby nabídne dohromady pět desítek koncertů. Festival skončí 4. června.