Politická agitace, nebo nevinné písně? Eurovize jde do finále

První program České televize uvede večer finále mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize. Zúčastní se jí sedmadvacet interpretů z odlišných zemí, kterým se podařilo zaujmout v semifinále. O vítězi mohou pomocí hlasování rozhodnout také čeští diváci. Z rakouské Wiener Stadthalle komentuje Aleš Háma. Někteří soutěžící jsou však lehce podezřelí z politické agitace.

Pěvecké výkony se ale nedokázaly odprostit od mediálních komentářů, podle nichž šlo v některých vystoupeních o víc než o hudbu, ale o upozornění na současnou politicko-společenskou situaci. A to i navzdory tomu, že soutěž o nejlepší Eurosong ve svých pravidlech pořad řadí mezi zábavné a má dokonce striktní pravidla vůči jakémukoliv politickému obsahu.

Intepreti mají zakázáno zpívat o čemkoliv, co by odbočovalo od „pobavení“. Porotci hlídají také skrytá gesta, náznaky; zkrátka cokoliv, co by mohlo do světa vysílat jakoukoliv nežádoucí politickou zprávu nebo co by propagovalo organizaci či značku. Pokud se tak stane, vystupující může počítat s diskvalifikací.

Na hraně pravidel se v minulosti už balancovalo několik soutěžících. V roce 2007 třeba ukrajinská zpěvačka Verka Serduchka, jejíž údajná skladba narážela na Rusko, nebo gruzijská skladba z ročníku konaného v Moskvě s názvem We Don’t Wanna Put In, což se v anglické výslovnosti nebezpečně blíží sloganu „We don't want a Putin“ (Nechceme Putina).

Eurovize 2015
Zdroj: Vyacheslav Prokofyev/ČTK/ITAR-TASS
  • Největší rozpaky však vyvolal ročník 2012, který hostil Ázerbajdžán. Mnozí tehdy kritizovali evropskou servilnost vůči tamnímu režimu.

Skryté lobby, nebo zbytečná panika?

I letos musí být někteří usměrňováni. Arménská skupina Genealogy musela přejmenovat píseň Don't Deny na Face the Shadows, protože původní jméno (stejně jako obsah) podle organizátorů zabíhalo vzhledem k odlišné národnosti všech členů do politiky. „Pozadu“ nezůstalo Maďarsko se skladbou Wars For Nothing, stejně tak řecký vstup One Last Breath odkazující na finanční problémy země.

Gruzie, Malta nebo Island zvolily skladby o boji, temnotě, nezlomnosti a kuráži. Příprava na revoluci, nebo válku? ptají se některá zahraniční média. Ázerbájdžánu se pro změnu nelíbí, že Arméni chtějí ve Vídni připomenout stoleté výročí od genocidy, kterou mají na svědomí turkické národy. Zmíněné skladby jsou však mnohoznačné a zpěváky tak s určitostí nikdo ze skryté lobby oficiálně obvinit nemůže.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
před 2 hhodinami

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
včera v 17:16

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025
Načítání...