Nejen měsíce na orloji. Národní galerie odkrývá vrstvy Josefa Mánesa

Národní galerie Praha otevírá výstavu věnovanou Josefu Mánesovi. Jak naznačuje podtitul „člověk – umělec – legenda“, kurátoři chtějí autora kalendářní desky staroměstského orloje představit třeba i jako autora návrhů praporů a dekorativních předmětů. Zároveň se snaží nahlédnout na stereotypy, které se s Mánesovou tvorbou postupem času spojily. A to doslova do hloubky, díla na výstavě totiž doplňují výsledky restaurátorského výzkumu.

Výstavě předcházel několikaletý restaurátorský výzkum. Pomocí zkoumání obrazů infračerveným světlem mohl restaurátorský tým porovnávat Mánesovy malířské techniky. „V první umělecké fázi byl viditelný vliv akademie, jeho otce Antonína Mánesa a učitele Františka Tkadlíka. Postupně se však osamostatňoval a došel až k jakési nadčasovosti,“ uvedla restaurátorka Hana Bilavčíková.

Tajemná Josefina

Odkrývat příběhy pod tahy štětcem mohou i návštěvníci. Například na obrazu Josefina z roku 1855. Portrét neznámé ženy s odhalenými ňadry a rozpuštěnými vlasy visel v Mánesově ateliéru. Totožnost neznámé je předmětem dohadů. Modelem mu mohla stát moravská herečka, benátská operní zpěvačka či služka, s níž měl nemanželskou dceru. Ale také mohlo jít o zpodobnění ideálu krásy, případně milenky.

Kdo je žena na obraze, zůstává tajemstvím, ne všechna si ale díky moderním prostředkům může nechat pro sebe. „V průzkumu infračervenou reflektografií vidíme podkresbu, například jak byl původně navržený účes,“ upozorňuje návštěvníky kurátorka Veronika Hulíková.

S Josefinou sousedí Švadlenka, a to hned ve třech vyhotoveních. Dokládá, že když Mánesa některé téma zaujalo, neustále ho rozpracovával, aby našel správnou kompozici.

Josef Mánes / Josefina, 1855
Zdroj: NGP

Problémy s orlojem

Josef Mánes je znám především jako autor kalendářní desky staroměstského orloje. Originál je na výstavě k vidění. Měsíčník pro tehdy obnovený orloj vytvořil Mánes v roce 1866. Už od konce devatenáctého století ale na věži visí kopie, aby původní dílo netrpělo vlivem počasí.

V roce 2018 vytvořil novou kopii malíř a restaurátor Stanislav Jirčík, na jeho provedení podal stížnost Památkové inspekci člen Klubu Za starou Prahu Milan Patka.

Podle následně zveřejněných snímků se nová kopie v řadě detailů liší od originálu. Jirčík třeba výrazně pozměnil podobu některých postav. Jirčík se hájil tím, že měl udělat takzvanou technologickou kopii, kdy není úkolem vytvořit věrnou kopii původního díla.

Mánesovský mýtus

Kromě kalendária na orloji byly Mánesovy práce široké veřejnosti téměř neznámé. Na vině byla jeho angažovanost v národním hnutí i to, že svá díla nikde nevystavoval. „Určitou roli hrála jeho vlastní nepraktičnost a neochota přizpůsobovat se tomu, co se po něm chtělo,“ dodává kurátorka Markéta Dlábková.

Mánesovu tvorbu vyzdvihly zejména následující generace, nejprve ta Národního divadla, posléze si jeho jméno vypůjčil spolek umělců obracejících se k novým výtvarným směrům, ještě později posloužil socialistickému realismu. I tento „mánesovský mýtus“ výstava reflektuje.

Cílem Národní galerie Praha bylo Josefa Mánesa ukázat moderně. „Soustředíme se na české umění, na věci, které za nás nikdo neudělá, protože jako Národní galerie máme tu sbírku,“ podotýká generální ředitelka galerie Alicja Knastová.

3 minuty
Výstava představuje Josefa Mánesa jako člověka, umělce i legendu
Zdroj: ČT24

Ke komplexnějšímu pochopení Josefa Mánesa by měly posloužit i vystavené dobové texty a fotografie, osobní korespondence, zároveň i díla současných umělců jak českých, tak zahraničních. Originály dopisů psaných přímo Josefem Mánesem zůstanou ale vystaveny pouze první měsíc. Kvůli náročnosti podmínek, ve kterých musí být uchovávány, pak budou nahrazeny faksimiliemi.

Výstava umístěná do Valdštejnské jízdárny představuje více než čtyři stovky exponátů shromážděných z více než dvou desítek veřejných institucí a také soukromých sbírek. K vidění bude do poloviny července, po prázdninách Mánesa ve Valdštejnské jízdárně vystřídá barokní portrétista Petr Brandl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Obrazem: Žen na pět set lidských životů. Tono Stano vystavuje v GHMP

Galerie hlavního města Prahy připravila retrospektivní výstavu jednoho z nejvýraznějších fotografů své generace Tona Stana. Proslul ženskými akty. „Žena je moje věčná múza. Téma na třeba pět set lidských životů,“ říká Stano. Médium fotografie ho prý pořád fascinuje. Výstava v GHMP zastřešuje jeho práce od střední školy po aktuální tvorbu. K vidění jsou téměř do konce srpna.
před 3 hhodinami

Kdo film neviděl, ať nehlasuje. Nová pravidla Oscarů překvapila

Hlasující v cenách Oscar musí vidět všechny nominované filmy, než rozhodnou o vítězi. Umělá inteligence nevadí. A kaskadéři a castingoví režiséři se dočkají vlastní sošky. Americká Akademie filmového umění a věd oznámila novinky pro příští ročníky cen. Neobešlo se to bez reakcí.
25. 4. 2025

Knihou roku 2024 je román Letnice pozdního debutanta Hlauča

Ceny Magnesia Litera vyzdvihly z více než třicítky nominovaných titulů ty nejlepší, které vyšly v Česku minulý rok. Knihou roku 2024 je román Letnice, jímž na prahu šedesátky prozaicky debutoval Miroslav Hlaučo.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Elity převzaly moc v každém režimu a teď i Audioknihu roku

Audioknihou roku 2024 se stalo dokumentární drama Elity. Adaptace původní divadelní hry Jiřího Havelky v režii Bely Schenkové s početným hereckým souborem v čele s Jiřím Vyorálkem sleduje příběh společenských elit minulého režimu, kterým díky jejich šikovnosti zůstal stále ekonomický a politický vliv. Interpretkou roku je Jitka Ježková za načtení románu Dům v Matoušově ulici, nejlepším interpretem se stal Jan Vlasák díky knize Dr. Alz. Ocenění udělila Asociace vydavatelů audioknih v celkem jedenácti kategoriích.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Lékárník z Horažďovic sloužil v Mexiku. Obrazy z jeho sbírek teď vystavují v Londýně

Aktuální výstava v britské Národní galerii propojuje Mexiko s Horažďovicemi. Ze západočeského města totiž pocházel lékárník František Kaska, který v devatenáctém století udělal kariéru v Mexiku, kde se spřátelil s malířem Josém Maríou Velascem. Obrazy výtvarníka, považovaného Mexičany za národní poklad, se z Kaskových sbírek dostaly přes české Národní muzeum až do londýnské výstavní síně.
23. 4. 2025

Naše deska je stejně monstrózní jako Caligula, říkají Deaf Heart

Tuzemská indie rocková skupina Deaf Heart vydala nové album. Nazvala ho Caligula. „V přeneseném smyslu to znamená divokost, hédonismus, ironii, je to brutální věc,“ vysvětlují muzikanti, proč si vypůjčili jméno římského císaře proslulého tyranií. O nové desce s nimi mluvil Petr Adámek. „Je také monstrózní,“ dodávají.
22. 4. 2025

Trabanty nahradila žába. Žlutý obojživelník se vypravil do Mongolska

Cestovatel Dan Přibáň vyměnil žluté trabanty za obojživelné vozidlo stejné barvy. S ním a s česko-slovenskou partou dobrodruhů vyrazil do Ulánbátaru – a od 24. dubna se vydá i do kin. Cestopisný film Žlutou žábou do země modrého nebe dokumentuje téměř osmnáct tisíc kilometrů mezi Prahou a hlavním městem Mongolska. Vznikl v koprodukci České televize.
22. 4. 2025

Hřebejk a Formanová řeší v komedii Na tělo krizi středního věku

Jan Hřebejk natáčí nový seriál podle knižní předlohy a scénáře Martiny Formanové. Ironická vztahová komedie Na tělo o krizi středního věku, dospívajících dětech a třídním srazu po třiceti letech zamíří na obrazovky jako hlavní titul jarní sezony 2026. V obsazení se vedle Ivy Janžurové či Zuzany Bydžovské objeví také Hřebejkovi režisérští kolegové.
21. 4. 2025
Načítání...