Národní divadlo má nového ředitele: šéfa Tylova divadla Jana Buriana

Praha - Národní divadlo v Praze bude mít od srpna nového ředitele - Jana Buriana, který dosud vedl Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Očekává se od něho, že situaci na české první scéně zklidní. Ministryně kultury Alena Hanáková podepsala dnes jeho jmenování na šest let. Konkrétní kroky, do nichž se ve funkci šéfa ND pustí, by prý Burian rád navrhl do konce roku.

Burian patří k nejdéle sloužícím ředitelům divadel v České republice, do čela plzeňské scény byl naposledy jmenován předloni, funkční období mu mělo skončit v roce 2016. Do ředitelského křesla v Národním divadle usedne 1. srpna. Do 31. července povede českou první scénu dočasně pověřený provozně-technický ředitel Václav Pelouch.

Kdo převezme ředitelskou štafetu po Burianovi v Tylově divadle, se zatím neví. O novém vedení divadla v Plzni se bude teprve jednat, na Burianova nástupce vypíše zřejmě město výběrové řízení. „Připravím to tak, aby vše bylo naplánované až do června 2015, aby to mohl můj nástupce převzít a zrealizovat,“ přislíbil Burian. Na předání funkce by měl podle běžných zvyklostí nejméně rok, kvůli tomu, že situace v Národním divadle není dobrá, se ale rozhodl nastoupit na nové místo dříve.

Buriana jako jediného kandidáta navrhla ministerstvu do konkurzu na ředitele první scény komise odborníků, která se zabývala dalším směřováním Národního divadla. Divadlo J. K. Tyla vykazuje pod Burianovým vedením stabilní návštěvnost, ročně do něj zavítá zhruba 200 tisíc diváků a hlediště je obsazeno z 80 procent. Plzeňská scéna se může pochlubit rekordním počtem 10 tisíc abonentů. „Je velmi dobrý diplomat i stratég,“ řekl o Burianovi předseda komise, děkan DAMU a budoucí rektor AMU Jan Hančil.

KDO JE JAN BURIAN? 53letý Burian (* 5. března 1959, Moskva) vystudoval režii na Divadelní fakultě Akademie múzických umění. Jako režisér začínal v Satirickém divadle Večerní Brno (1984), poté byl v angažmá ve Státním divadle Oldřicha Stibora v Olomouci (dnes Moravské divadlo; 1984–1987); v letech 1987 až 1991 působil v divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni, od roku 1989 jako šéf činohry; od roku 1991 byl čtyři roky režisérem pražského Divadla na Vinohradech; od května 1995 je ředitelem Divadla J. K. Tyla.

Komise ve své zprávě upozornila, že po náhlém odvolání ředitele Ondřeje Černého, které vyvolalo bouřlivou diskusi divadelníků i odborné veřejnosti, na podzim loňského roku je ND v krizi. Zároveň vypracovala návrh transformace Národního divadla a navrhla jeho budoucí směřování. Prioritním úkolem nového šéfa bude podle expertů řešení problémů v operním souboru vzniklém spojením Státní opery Praha a Opery Národního divadla.

Napřed mapovat, pak rozhodovat

„Nejprve se musím zorientovat ve skutečném stavu divadla,“ prozradil o svých plánech sám Burian. „Ještě před nástupem do funkce chci ve spolupráci s panem Pelouchem získat detailnější přehled o tom, v jaké finanční a personální situaci se divadlo nachází. Teprve pak bych začal konkretizovat strategii stanovenou týmem expertů. Rád bych, aby dostala konkrétní podobu do konce roku.“

Případné personální změny zatím promyšlené nemá. Nemyslí si prý, že by většina současných uměleckých šéfů ND nesplňovala nároky na výraznou osobnost v čele souborů. „Otázkou však je, nakolik se budeme schopni dohodnout na strategii směřování Národního divadla. Z toho se budou odvíjet mé personální kroky,“ dodal. Prozradil ale už, že bude chtít, aby šéfové souborů byli odpovědní nejen za uměleckou část, ale i za hospodaření jednotlivých scén. „Budou mít nejen uměleckou svobodu, ale i odpovědnost za provoz,“ plánuje jejich nový ředitel.

Šéf činohry ND Michal Dočekal už Burianovo jmenování označil za dobrý a správný krok ministerstva. „Doufám, že bude prvním z řady změn, jež divadlu zajistí organizační, právní i materiální podmínky odpovídající jeho významu i postavení, které v domácím i evropském kontextu má a musí mít. Také doufám, že je definitivní tečkou za nepřijatelným způsobem, kterým ministerstvo v minulosti nakládalo s předešlými řediteli Danielem Dvořákem a Ondřejem Černým,“ nechal se slyšet.

Jan Burian o postu ředitele v Národním divadle: „Je to příležitost pracovat ve špičkové profesionální instituci s výborným renomé. Je to podobné, jako když soudci nabídnou práci v ústavním soudu.“

1 minuta
Reportáž Pavly Sedliské
Zdroj: ČT24

Odborníci se v závěrečné zprávě vyslovili také pro odstranění zastaralých principů řízení příspěvkové organizace i přímé závislosti Národního divadla na státní správě. Národní divadlo ale bude prozatím nadále příspěvkovou organizací zřizovanou státem - jinou formu právní subjektivity totiž neumožňuje tuzemská legislativa.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
16. 11. 2025

Česko získá další peníze z evropských a norských fondů, půjdou do kultury i vědy

Stát podepsal memorandum, díky kterému má získat dalších pět a půl miliardy korun z Fondů Evropského hospodářství a Norska. Prostředky přinesou více peněz na vzdělávání, kulturu, vědu či životní prostředí. Podporu ovšem získají pouze ty projekty, které usilují o snižování ekonomických a sociálních rozdílů. Peníze do fondů vkládají Island, Lichtenštejnsko a Norsko – tedy země, které nejsou součástí Evropské unie. Státy tím chtějí spolupráci s členskými zeměmi posílit. V minulosti fondy podpořily třeba i výstavbu památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech u Písku – a to částkou čtyřicet milionů korun. Česko je pátým největším příjemcem této podpory.
16. 11. 2025

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
15. 11. 2025

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
15. 11. 2025

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
14. 11. 2025

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
14. 11. 2025

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025
Načítání...