Nakonec důstojný konec kontinuálního emo výplachu

Krvavý měsíc se líně vznáší nad táhlými hřebeny hlubokých hvozdů, odkud se nese hladové vytí vlků, kteří se vydali na lov. Do ruda barví luna vodu jezera, zčeřenou dechem bledých nemrtvých a jako kapky krve koloruje i vločky sněhu, jež se mezi potrhanými cáry mlhy snášejí na Cullenovic zapomenuté sídlo v lesích.

Bella Swanová a Edward Cullen tu stojí za oknem, drží se za tlapky a v očích jim září stejně rudé světlo, jako padá z nebe. A oni zažívají pronikavý pocit čirého štěstí z toho, že už mají navždy stejnou tělesnou teplotu a také stejnou chuť na krev, která je žene na první, společný lov. Upíří aurou nabušená Bella je teď silnější než on a musí dávat bacha, aby mu neublížila, ale je prostě úžasná (viďte děvčata!) a jde po své kořisti selektivně a s rozvahou, kterou by jí rodilí „drákulové“ mohli závidět. Dokáže si totiž odříct čerstvou člověčinu, přestože chlap na skále tak lákavě páchne směsí potu, testosteronu, laciné kolínské a krve z rozedřených rukou, roztomilou srnku nechá odskotačit do mlází a vykostí až zlého predátora, který by klidně vlítnul i na kolouška, pročež ho stejně nikdo nemá rád. Hustý prolog na to, že jsme sotva vylezli z úvodních titulků opusu, ve kterém se toho, až na závěrečnou (pseudo)bitvu již tradičně zas až tak moc neděje.

Bella prostě hned v první sekvenci předvádí, že bude opět ta správná holka, a vy ji za to budete mít i v její nové kůži znovu rádi (tedy kromě těch, co tuhle ujetou blbku nikdy nemuseli, nebo těch, kterým je od prvního dílu naprosto ukradená). Twilight je totiž z rodu těch nechtěně vyhrocených filmových projektů, které své publikum spíše rozdělují, než stmelují. Na ty, kteří dokáží být celé tři roky zcela pohlceni zásadní otázkou, zdali dá Bella upírovi, nebo vlkodlakovi (a nevadí jim, že za celou tu dobu nedá vůbec nikomu) a na ty, kterým se chce z téhle bramboračky blinkat, což zatím neudělali jen proto, že si nejsou jisti, zda kelímek od popcornu přece jen nepropouští.

Počínaje rokem 2008, zpravidla s vlezlou podzimní mlhou přichází pravidelně každý rok i další epizoda téhle kultovní teenagerovské série, za kterou se už celosvětově zkasírovalo více než dva a půl miliardy dolarů, takže se nikdo nemůže divit, že kritické kydy recenzentů mohou být investorům ukradené. Dokud za nimi bude stát takhle početné silné, emocionálně integrované a hlavně ochotně platící publikum, budou točit dál, neboť kdyby přestali, považovali by je všichni za blbce. Takže, jakkoli nechci vypadat jako chorobně nedůvěřivý, nevěřím až tak úplně tomu, že toto je neodvolatelný konec a tuhle zlatou žílu někdo předčasně a dobrovolně utne, neboť by tím zároveň podřízl větev, na které se mu docela slušně sedí. Série sice v tuto chvíli končí, provařenější finální klišé, nežli je závěrečné povalování na rozkvetlé louce, jen tak nenajdeš, ale znáte to: Nikdy neříkej nikdy…

TWILIGHT SAGA: BREAKING DAWN: PART TWO - USA 2012, režie: Bill Condon
Zdroj: ČT24/Bontonfilm

Ujetá holka Bella a anemicky vyhlížející upír Edward, na jehož řezáky jsou všechna rovnátka krátká, se seznámili na střední ve Forksu, kde je k sobě přitáhla jejich jinakost. Do party se záhy přidal ještě nadržený vlkodlak Jakob Blake - kdo měl někdy co do činění s nadrženými vlkodlaky, ví, že když ze sebe strhají triko (což dobře rostlý Jakob činí poměrně často), těžko se jim cokoli odmítá. Tři roky a tři díly se tihle tři motali kolem toho kdo (pakliže vůbec někdo) Bellu přefikne a protože se tvůrci obávali, že i trpělivost teenagera má své meze, vyměkli a nechali ve čtvrtém díle Edwarda konečně zasunout. A již poměrně polarizované publikum (viz výše) se dále rozdělilo na ty, kteří byli odvázaní z toho, že zabodoval právě on, a ty, kteří byli rozladěně přesvědčeni, že vlkodlak by v tomto ohledu předvedl víc – a minimalisty, vděčné za to, že konečně vůbec někdo zasunul. Tradičně je pak nutné počítat i se stabilně koexistující skupinou těch, kterým bylo u paty, jestli někdo ze zúčastněných vůbec zasune, neboť jim Bella připadala po třech dílech nejen ujetá, ale po všech maratónských kecech kolem také frigidní.

Ve chvíli, kdy bylo v tomto ohledu dokonáno, ztratila sága své ústřední téma a bylo ji třeba nějak uzavřít a moc se přitom nedotknout Belly, upírů, vlkodlaků a hlavně potenciálně vybuzeného publika, jemuž berete jeho ikonickou hračku. Po předchozích názvech, evokujících temnotu (Stmívání, Nový měsíc, Zatmění) tak Twilight nikoli náhodou vrcholí dvojdílným Rozbřeskem, jenž má v teenagerech, frustrovaných pocitem, že už nemají nikoho, kdo by spolu s nimi bojoval za zakazovanou lásku, vzbudit něco jako naději. V druhém plánu však tento rafinovaně zvolený název vyvolává znepokojivý pocit, že v tuhle chvíli sice končíme, ale další díl by se mohl jmenovat třeba Svítání (jako rozjížděčka další sériové lajny).

Druhá část finálního Rozbřesku, která právě přichází do kin, navazuje hladce na „jedničku“ (ostatně obě části točil Bill Condon v jednom zátahu) a všechno je tu nastaveno tak, jak to má být a jak je divák zvyklý. Scénář je stejně blbý a prázdný jako v předchozích epizodách, osvalený Jakob ze sebe začne tradičně strhávat šaty tentokrát o něco později, ale přece (ve chvíli, kdy to moc nečekáte, zato až do slipů). Stejně tak dialogy jsou povětšinou stejně stupidní a prázdné jako obvykle („Neproměníš se ve zvíře? Nechci o tebe přijít!“), existenciální filozofování očekávaně dementní („Můj lidský život je pryč, ale nikdy jsem se necítila živější“) a natáčení erotických scén předpokládaně vlažné a bezpohlavní (což lze brát v přeneseném smyslu i doslova) jakkoli upíři, kteří nespí, používají ložnici výhradně právě k erotickým hrátkám.

Standardní a očekávání v zásadě splňující je i casting, v němž tentokrát zřetelněji vyčnívá zejména Kristen Stewartová, které temnější poloha i nesmrtelnost sluší (což přiznává i hajzl Aro) a dodává tak utahanému Twilightu novou, nikoli nesympatickou dimenzi. Na rozdíl od ní standardní tandem PattinsonLautner tentokrát ničím nepřekvapí, dcera Renesmee není očekávané monstrum (což je možná trochu škoda), ale docela milé, byť po upírsku ujeté dítě a dobře namaskovaný Michael Sheen v čele klanu trhačů hlav, zlověstných Volturiových, je slizský vidlák, od kterého můžete čekat cokoli. Bill Condon tu tyhle postavy slušně poskládal a zaklesl do sebe, a romantickou love story zarámoval širším kontextem lásky k blízkým, příbuzným či kooperujícím s příslušníky svého rodu. Do finále přihodil zřejmě nejlepší bojovku série, pár průměrných efektů a masovou nálož cukrové vaty na závěr, spolu se zřetelným vzkazem pro cílovku, že zakázaná láska je cool, nejlepší a vítězící, když si do toho nenecháte od nikoho kecat a máte na to to ustát, protože jste ještě dostatečně mladí a generačně vyhranění.

TWILIGHT SAGA: BREAKING DAWN: PART TWO - USA 2012, režie: Bill Condon
Zdroj: ČT24/Bontonfilm

Výsledkem je spíše příjemné překvapení, které skalní příznivce konejšivě potěší a smíří s tím, že je (alespoň na nějaký čas) konec, a ostatní neurazí zdaleka tak, jak se čekalo. Místo unylého výhřezu je tady (přijmete-li daná pravidla hry) relativně přijatelná zábava, dokumentující, že hovadina nemusí nutně končit hovadsky – a open end, který nemusí nutně působit jako hrozba. A to je rozhodně víc, než se od labutí písně Twilightu, podmalované sem tam prokousnutou krkavicí a doprovázené tklivým vytím vlků, čekalo.

TWILIGHT SAGA: BREAKING DAWN: PART TWO

USA 2012, 115 min., české titulky, od 12 let, 3 kopie + 2D. Režie: Bill Condon. Scénář: Melissa Rosenbergová (podle románu Stephenie Meyerové). Kamera: Guillermo Navarro. Hudba: Carter Burwell.

Hrají: Kristen Stewartová (Bella Swanová), Robert Pattinson (Edward Cullen), Taylor Lautner (Jakob Black), Peter Facinelli (Dr. Carlisle Cullen), Elizabeth Reaserová (Esme Cullenová), Ashley Greenová (Alice Cullenová), Jackson Rathbone (Jasper Hale), Kellan Lutz (Emmett Cullen), Dakota Fanningová (Jane), Michael Sheen (Aro), Mackenzie Foyová (Renesmee), Maggie Graceová (Irina), Rami Malek (Benjamin), Lee Pace (Garrett), Joe Anderson (Alistair), Billy Burke (Charlie Swan).

V kinech od 15. listopadu 2012

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 1 hhodinou

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 2 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 8 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...