Nádraží Žižkov ještě neujel vlak. Takhle by mohlo vypadat, ukazuje festival

Několik let připravovaný Landscape Festival, odehrávající se toto léto na nefunkčním pražském žižkovském nákladovém nádraží, otevírá souběžně dvě otázky, na které se snaží najít poctivě odpověď. Tou první je práce se zanedbanou krajinou, díky pestrosti prezentovaných projektů jako problém celosvětový, tou druhou pak zejména pro Prahu ožehavé řešení využití dnes již chráněné kulturní památky, rozsáhlého souboru nádražních budov, respektive původních skladišť nákladového nádraží.

Kultivace veřejného prostoru je relativně novým urbanisticko-investičním problémem a stává se z něj, někdy i bohužel, karta v politických hrách. Tato křehká, organizačně, esteticky, investičně náročná záležitost se stala v posledních letech zajímavou kartou ve vývoji českého, ale zrovna tak i evropského nebo celoplanetárního prostoru.

Středoevropská, a nebojme se zdůraznit, i česko-moravská tradice barokní úpravy krajiny má svého nezničitelného genia loci. Překryto devatenáctým a zejména politickými a válečnými poryvy zmítaným stoletím dvacátým je přesto na co navazovat a dá se dodnes identifikovat, i když stěží, kouzlo řízeného a plánovitého rozvoje krajiny oněch let. Zdůrazněme, že  k v a l i t n í h o, prováděného nejen osvícenými panovníky a bohatými lokálními investory, ale také těmi nejkvalitnějšími architekty, často dokonce i specialisty na krajinu či vodní plochy a lesy. Máme zde opět, jako již mnohokrát v historii, možnost se opřít, ať již v mnoha smyslech tohoto výrazu, o naše jižní a západní kolegy, protože zejména v sousedním Německu bylo za posledních čtyřicet let realizováno bezpočet projektů, dotýkajících se zejména původní dynamické průmyslové krajiny.

Organizátor a iniciátor celé rozsáhlé akce, Galerie Jaroslava Fragnera, se s energií sobě vlastní tématu věnuje řadu let a festival, který zaujme celé léto, má jasnou oporu ve výstavním souboru v halách Nákladového nádraží Žižkov. Zde celý výstavní komplex pojali autoři jako do sebe harmonicky zapadající sérií výstav, setkání, přednášek, akcí a realizací, často přesahujících zde fyzicky daný prostor. Vidíme zde realizace, iniciované a připravené řadou českých vysokých škol, investory, občanskými sdruženími a nadacemi i územními celky.

Samozřejmě a logicky zde naleznete i další rozsáhlé tematické výstavy s velkou mezinárodní účastí. Navíc zde vtipně oživují kolejový prostor nádraží řadou tématem inspirovaných výtvarných děl špičkových autorů, můžeme s potěšením sledovat díla Kurta Gebauera, Lenky Klodové, Václava Fialy, Vladimíra Sitty či Dagmar Šubrtové. Dohromady vytvořili převážně zelenou oázu a z nádraží vznikl veselý, k odpočinku a meditacím zvoucí prostor.

Festival Landscape na Nákladovém nádraží Žižkov
Zdroj: ČT24

Co nakládat? Kulturu!

A tady přichází i otázka druhá, v úvodu tohoto článku naznačená. Galerie Jaroslava Fragnera a jimi vyzvaní hosté tady poprvé ve velkém měřítku, takřka 1:1, představují část možné vize, jak by dále měl tento robustní a v Praze dnes největší postindustriální soubor žít a fungovat. Ta otázka je velmi těžká, protože její ekonomické zvládnutí je prozatím nerozlousknutý oříšek, v tomto případě ořech.

Ale jednoznačně je vidět, že výstavní činnost je tou důležitou, určitě i nosnou náplní. Teoreticky uvažované muzeum architektury, které Praha stále ještě nemá, přes architektonicko-krajinné bohatství válkou nezničené země. Zde by mohly mít své místo části depozitářů a sbírek nejen Národního technického muzea a Národní galerie, ale také všechny velké architektonické ateliéry, Národní muzeum i případně spolupracující regionální instituce. O místo na bývalém nádraží vážně uvažuje nedaleko sídlící Národní filmový archiv, své místo by tady mohly mít nejrůznější vzdělávací a vědecké instituce. Ale samozřejmě i levné prodejny, kavárny, artová kina a zejména levné startovní byty pro mladé uživatele.

Nastartovat celý komplex funkcí tak, aby celý objekt žil a neskomíral, je úkol těžký, ale krásný. A právě dnešní Landscape Festival je dokladem toho, jak poměrně rychle a za finančně dostupných prostředků začít s realizací ušlechtilé myšlenky. Navštívenka budoucnosti je zde – zhlédněte ji! Je to sice jen náčrt, ale hmatatelný a fungující. A nechte si dost času – výstavy tvoří dohromady rozsáhlý celek, zabírající mnoho hodin soustředěné prohlídky. V Evropě takovýchto festivalů, navíc ke srozumitelnému a všeobecně přijímanému tématu, není mnoho.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...