Cyničtí teenageři, prahnoucí ve skutečnosti po romantické lásce, cool holky mezi základkou, střední a prvním nekontrolovaným orgasmem a filmoví distributoři, snažící se svézt na valentýnské vlně, ti všichni halasně volají „bingo“! Upíři a vlkodlaci vyšuměli a schlíple si to rozdávají už jen někde v ústraní filmového fundusu – ale láska mezi obyčejným smrtelníkem a nadpřirozenou bytostí zůstává, neboť tohle výživné téma může být ještě zbytkově vydojeno. A to se právě stalo!
Nádherné bytosti vystupují ze stínu Twilightu
Přímočaře, brutálně, přiznaně a bez zábran nasedly Nádherné bytosti na pomalu již lehce trouchnivějící skelet Twilight ságy, vysály z ní základní strukturu, lehce ji pootočily, jednoduše prohodily role (aby se neřeklo) a podle osvědčené receptury namíchaly cukrkandlový lektvar, po jehož požití začínají děvčátka v rozpuku podivně vláčnět a vlhnout.
Nedávno uvolněné místo divokých a nemrtvých zaujali prokletí zaklínači, balancující mezi dobrem, zlem a obehraným kýčem, o kterých Kami Garciová a Margaret Stohlová spíchly (zatím?) čtyřdílnou literární Kroniku prokletých zaklínačů. A scenárista Medisonských mostů a Zaříkávače koní, ale zároveň i režisér Richard LaGravenese (Paříži, miluji Tě) podle ní napsal a natočil tuhle romantickou a ke dni svatého Valentýna distribučně načasovanou teenagerovskou fantasy.
S otvírákem se tvůrci moc nepárali. A tak Nádherné bytosti (jen absolutně černá čarodějnice ví, proč Kami a Margaret zvolily takový název, když tahle story je spíš o divných nežli nádherných) začínají tak, jak velí konvence a odzkoušené schéma. Jednoho dne do třídy přišla nová holka a od té doby už nic nebylo jako dřív. Jediný, kdo od začátku tušil, že chodit s touhle černovlasou uzavřenou buchtou může být pěkný adrenalin, byl sólista a potenciální playboy třídy Ethan. V téhle extrémně pobožné díře zvané Gatlin County (někde v jižní Karolíně) patří mezi nemnoho těch, kteří sice vědí, že tady chcípnul pes, ale stejně nemají sílu ani nápad, co s tím dělat, nebo alespoň odvahu odsud zdrhnout.
Nová holka Lena Duchannesová je divná a nikdo ji dvakrát nemusí, což se holkám v hollywoodských opusech pro holky v poslední době nezřídka stává. Divná holka, s divným strejdou a divně vyšinutou rodinou, v níž místní pánbíčkáři čichají satanisty, to je terč, který Ethan nemůže minout. Obzvlášť když začne mít, po velmi krátkém čase - neboť jsme v expozici, kde se věci především předkládají, a ne sáhodlouze vysvětlují - pocit, že tuhle černovlasou příchozí z tajuplných světů začíná milovat.
Jako by ho Lena něčím očarovala, říkají si místní pobožné blbky, které by Ethana taky rády, nicméně tentokrát nejsou až tak daleko od pravdy, neboť tahle divná Duchannesová má zaděláno na to, stát se čarodějnicí. Za pár dní jí bude šestnáct a narozeniny rozhodnou, zda ji pohltí Světlo, nebo Temnota, rozumějte, zda se z ní stane odporná a zlá čarodějnice, která žere červy a žáby a občas si dá na přilepšenou Jeníčka a Mařenku (jak ostatně uvidíte v jiném filmu, který téměř souběžně přichází do kin – Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic) – nebo se stane gandalfovsky dobrým zaklínačem, jenž bude ušlechtile rozsévat dobro, lásku a spravedlnost.
Zaláskovaný, a tudíž lehce zpitomělý (protože teprve sedmnáctiletý) Ethan tohle samozřejmě zpočátku netuší a stále hlouběji se zaplétá do vysoké hry, v níž se schyluje k nemilosrdnému střetu temných a dobrých sil, které se vražedně kočkují v druhém plánu, a snaží se čarodějnicky výjimečně nabušenou Lenu usápnout pro sebe. Někdo tu nakonec musí podlehnout a dostat pořádně přes držku – a kdo myslíte, milé děti, že to asi bude? Zvítězí síly dobra (ztělesněné v zásadě hodným strejdou Maconem Ravenwoodem), nebo bude slavit vítězství koncentrované Zlo (v podání zlověstné matky Serafiny)?
Říkáte, že se nemám tak blbě ptát, když tohle je přece jasné každému, kdo se nechal už někdy osliznout lepkavě sladkou teenagerovskou fantasy romancí a navíc je odkojený hollywoodským happy endem. Ale jestli jste chtěli něco intelektuálně sofistikovanějšího a emocionálně méně vyčpělého, tak jste to měli říct včas Kami a Margaretě, když si začaly na papírové ubrousky čmárat první nástin téhle Kroniky prokletých zaklínačů, která má, i ve své filmové podobě, ambici stát se na nějakou dobu novou vlajkovou lodí teenagerovského kultovního popcornu.
Ethan zná Lenu ze svých snů, ale místo toho, aby tyto vyústily (tak jak je v daném věku běžné) jen v nevinné noční poluce, označované někdy také jako „mokré sny“, změní se jejím skutečným příchodem na místní střední v drsnou realitu. A Ethan Wate se k téhle situaci chce postavit jako chlap, kterým zatím ne příliš známý slaďoch Alden Ehrenreich (jenž se nepochybně rychle stane oblíbenou tapetou do dívčích pokojíků), ať dělá, co dělá, prostě ještě úplně není.
Když si před nějakými čtyřmi roky zahrál klíčovou roli v Coppolově snímku Tetro, vypadalo to, že má našlápnuto k strmé kariéře, která se pak ale nějak nedostavila. Tohle je Aldenova druhá velká šance, již mu nabídl režisér Richard LaGravenese a on ji vcelku sympaticky zvládl. Teď jde o to, jak moc to zamává s pubertálními děvčaty - a jestli se na tuhle udici chytnou (a ne, že by se pro to udělalo málo), bude Ehrenreich za vodou.
Zdá se, že LaGravenese měl šťastnou ruku i v případě druhé poloviny ústředního tandemu, který představuje rovněž poměrně neznámá Alice Englertová. Chemie, která mezi těmito dvěma funguje, dává Bytostem slušnou energii i atmosféru přirozeného souznění a postupného sbližování, takže vám není (jak se u těchto snímků někdy stává) úplně jedno, jak to s nimi dopadne. Přizdobení castingu elegantním Jeremym Ironsem a chameleonskou Emmou Thompsonovou je určitě zajímavé a zábavné, ale nikoli omračující – a pro danou cílovku zřejmě i nikoli zcela podstatné, protože prďola z tajemného sídla za městem a nalezená čarodějnická máma, z níž neodkapává sliz a krvavé zbytky včerejší večeře, jim žíly trhat nebudou.
Richard LaGravenese je pravděpodobně lepší scenárista nežli režisér, ale tentokrát tyhle dvě profese vzájemně slušně vyladil. Jako scenárista si zbytečně nehonil triko a smířil se s přehledným a srozumitelným příběhem, který plní zároveň roli představovačky hlavních protagonistů a je předzvěstí toho, co přijde později. Nádherné bytosti jsou v jeho pojetí jedním velkým naplněným očekáváním, žádné velké překvapení se nekoná, všechno je nalajnované tak, že dopředu víte, co přijde, a vlastně jste rádi, že se tak také vzápětí stane.
Dialogy se dají poslouchat, milostné linii se s jistým sebezapřením dá věřit – a z očekávání dalšího pokračování, na které je zřetelně zaděláno, se vám nevyrazí kopřivka ani nezvedá žaludek. Jednoduchá story je pak přetlumočena koncentrovanou a srozumitelnou režií, která hodně sází na vymakaný vizuál, výtvarnou stránku, výpravu, atmosféru fanaticky náboženského, buranského vidlákova a úměrné využití čistě zpracovaných trikových sekvencí, které neodvádějí pozornost, ale jsou jakousi samozřejmou součástí příběhu, v němž figurují bytosti neřešící své problémy standardnímí, lidskými prostředky.
Twilight je mrtvý, ať žijí Nádherné bytosti, zvolají (možná?) zjihlí teenageři, které dostaly na lopatky repliky typu „Nechci od tebe být dál, než jsem teď“ a fakt, že smíšený tandem Alice Englertová - Alden Ehrenreich není horší než v koncovce duo nemrtvých Kristen Stewartová - Robert Pattinson. A bude načas vymalováno! Neboť pak nás bude nepochybně čekat (podle itineráře Kami Garciové & Margaret Stohlové) ještě přinejmenším Nádherná temnota, Nádherný zmatek a Nadherné vykoupení. Nejsem si v tuto chvíli jistý, že je to také nádherná přestava, spíše bych opatrně řekl, že by to po tomto prologu mohla být představa vcelku přijatelná.
První filmový díl Kroniky proklatých zaklínačů, stejně jako Den svatého Valentýna (kdy měl rafinovaně světovou premiéru), je šťastně za námi. Jako ten, kdo má s cílovkou společné jen to, že mě občas někdo z nich pustí sednout v tramvaji, říkám (k mému vlastnímu překvapení): Není to tak zlé, je to k ukoukání, je to lepší, nežli jsem čekal – je to lepší nežli Twilight. A teď sám nevím, jestli je to ještě důsledek setrvačné úlevy, že tento již definitivně skončil, nebo prostě jen tím, že se tyhle Nádherné bytosti samy neberou zas až tak smrtelně osudově a vážně.
BEAUTIFUL CREATURES / NÁDHERNÉ BYTOSTI. USA 2013, 123 min, české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Richard LaGravenese. Scénář: Richard LaGravenese, Kami Garciová, Margaret Stohlová. Kamera: Philippe Rousselot. Hudba: Thenewno2. Hrají: Alden Ehrenreich (Ethan Wate), Alice Englertová (Lena Duchannesová), Jeremy Irons (Macon Ravenwood), Emma Thompsonová (paní Lincolnová/Serafine), Viola Davisová (Amma), Emmy Rossumová (Ridley Duchannesová), Thomas Mann (Link), Margo Martindaleová (teta Del). V kinech od 14. února 2013.