Praha – Dnes má českou premiéru filmové zpracování Pucciniho opery La Bohéme. Režisér Robert Dornheim ji nepojal jako převyprávěný příběh, v němž sem tam zazní árie, aby byl snímek stravitelnější i pro ty, jejichž vztah k opeře je mdlý. Na plátně se odehrává „echtovní“ opera se vším všudy i operními hvězdami. „Má základní motivace při zfilmování opery La Bohéme je vzdát hold zpěvákům Anně Netrebko a Rollandu Villazónovi,“ prohlásil Dornheim.
Na Pucciniho do kina
Stejně jako při premiéře Pucciniho opery v roce 1896, i na filmovém plátně se rozvíjí přátelství čtyř mladých bohémů, kteří i když jsou chudí, život na Montmartru vedou bohatý. Současně se před diváky odehrává příběh lásky básníka Rodolfa (Rolando Villazón) k něžné Mimi (Anna Netrebko). Poprvé se setkají na Štedrý den v Rodolfově ateliéru a možná by jejich láska mohla vydržet věčně, nebýt nepřejícího osudu v podobě Miminy nemoci.
Ryby chyby - jevištní herci ve filmu
Svět La Bohéme vytvořili filmaři v kulisách Vídeňského filmového městečka. Ulice dlážděné kočičími hlavami, zakouřený bar Café Momus nebo polykači ohně na vánočním trhu pomohli vytvořit atmosféru Paříže 19. století.
„Jedním slovem – zábava,“ uvedl o natáčení Villazón. „Důležité ale je, že nesmíte jíst všechno, s čím právě točíte, protože si přivodíte žaludeční problémy. Udělal jsem tu chybu dvakrát – jednou s rybou a pak s kachnou,“ přiznal, že nástrahy pro toho, kdo nemá dostatek zkušeností s filmem, jsou někdy nečekané.
Řekli o filmu
Způsob, jakým se pohybujete před kamerou, je velice odlišný od jevištního. Pro intimitu kamery musí být vaše pohyby méně rozmáchlé a také vyjádření emocí se redukuje na minimum. Už se nevyjadřují velkými gesty, ale musíte je prožívat uvnitř a ukázat je skrz oči. Dalším rozdílem je zpěv před kamerou. I když už všechna hudba byla natočená a stačilo pouze pohybovat rty, zpívali jsme naživo, aby to vypadalo přirozeně a nefalšovaně. Byl to pro mě nový a velkolepý zážitek.
Tato umělecká forma pro mě nová, a myslím, že je úplně odlišná od opery. Malé detaily jsou velmi důležité na place, ale také jsem se nechtěl vzdát velkých operních gest a zapřít, že jsem operní herec. A ke všemu - pořád jsme přece dělali operu. Jinak jsem se na výsledek velmi těšil, bylo to vzrušující, se všemi těmi různými záběry a úhly pohledu, mnoha novými možnostmi experimentování s věcmi.
Robert Dornheim: Nejdřív to vypadalo, že nemohl být vybrán horší režisér po operu, než jsem já. Zdálo se mi, že je příliš statická, a nechtěl jsem udělat jenom ilustraci k hudbě, ale také vyprávět příběh vzrušující a vášnivé lásky. Zajímal mě sociálně-kritický aspekt této opery a rozpor mezi tím, jak se příslušníci bohémy prezentují navenek a jak ve skutečnosti žijí. Hudba udělala celou práci za mě, já jsem ji jen musel věrně převést do obrazu.
Režisér nechtěl, aby herci jen otvírali ústa
Anna Netrebko a Rolando Villazón se nesešli poprvé při filmování Pucciniho opery, tvoří operní pár od roku 2005, kdy se objevili ve Verdiho La Traviatě. V současné době účinkují v oceňovaném kusu Manon v Německé státní opeře. Tři bohémské přátele ztvárnili George von Bergen (Marcello), Adrian Eröd (Schaunard) a Vitaly Kovalyov (Colline).
Filmová La Bohéme přišla na pět milionů euro. Hudbu k ní nahrál Bavorský rozhlasový symfonický orchestr pod taktovkou Bertranda de Billyho. I když hudba se nahrála dříve, než se začalo s natáčením, režisér Robert Dornheim dal přednost zpěvu před kamerou. Nechtěl prý, aby herci jen otvírali ústa na playback.
- La Bohéme zdroj: Hollywood Classic Entertainment http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/861/86089.jpg
- Anna Netrebko zdroj: Hollywood Classic Entertainment http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/861/86084.jpg
- Rolando Villazón zdroj: Hollywood Classic Entertainment http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/861/86083.jpg
- La Bohéme zdroj: Hollywood Classic Entertainment http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/861/86088.jpg
- La Bohéme / Rolando Villazón a Anna Netrebko zdroj: Hollywood Classic Entertainment http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/861/86096.jpg