Mistr a jeho žáci. Načeradský, Bolf a Typlt překvapivě rezonují

S očekávaným velkým zájmem veřejnosti se setkala výstava Rezonance, která je prezentací tvorby bývalého profesora a jeho dvou výrazných žáků - tj. nedávno zesnulého člena volného seskupení tvůrců 12/15 Jiřího Načeradského, Josefa Bolfa a Lubomíra Typlta. Jejich tvorba navzájem rezonuje nejen v názvu této instalace v pražské Galerii U Betlémské kaple.

2 minuty
Načeradský, Bolf a Typlt rezonují na výstavě
Zdroj: ČT24

Těžko by někdo mohl kurátora výstavy Petra Vaňouse podezírat z podléhání komerčním zájmům, i když výběr všech tří jím představených autorů vlastně tak nepřímo vypadá. Karty byly rozdány zcela jinak – Petr Vaňous se současné české malbě věnuje tvrdohlavě, přes své mládí, nejméně patnáct let. S určitým dílem tichého posměchu za malbu bojoval, když tiše trpěla kdesi ve skrytu, dočasně přehlušena jinými způsoby výtvarného sdělování.

No a autoři představení výstavou Rezonance stojí nyní bez jakéhokoliv přehánění na výsluní diváckého, kunsthistorického a možná i obchodního zájmu. I když role Jiřího Načeradského je v tomto případě posunuta do jiné kategorie – avšak on to byl, který minimálně rok před svým nečekaným skonem s nápadem na tuto výstavu sám přišel.

Návštěvník brzy ztratí přehled o tom, kdo tady byl profesorem a kdo žákem. Díla, propojená formátově i materiálově, jsou podle techniky provedení a zpracování skoro vždy něčím, čemu bychom mohli říkat skici, studie, návrhy, zamyšlení. Vidíme tady kresby, kvaše, kolorované studie, všechno díla vznikající (zdánlivě) v časově nenáročných momentech, díla, která posléze můžeme u svých autorů najít jako výrazově posunutá, někdy jako následně tvrdší realizace.

Kurátor však při zahajovací řeči, kdy upozornil na určitou podobnost, či dokonce určitá tvarová souznění, připomenul důležitý fakt ze života, a to jak osobního, tak tvůrčího, všech tří autorů. Zatímco Jiří Načeradský, ročník 1939, si politické peripetie vývoje toho státu ve zralé části svého života doslova naplno odžil, tvrdě vnímaje všechna úskalí počátku let šedesátých, po krátkém uvolnění pak nesmyslnost a stupiditu normalizace a opětovný nádech ve druhé polovině let osmdesátých, dva mladí autoři žijí svůj život ve společnosti, zdánlivě otevřené a svobodné, o to však více nechráněné před celou řadou kotrmelců, vlivů, vztahů, které ochranářský totalitní předchozí režim vůbec neumožňoval.

Prohlídka výstavy tak dostává zcela jiné dimenze než jen jako jakýsi hebounký taneček pana mistra a obdivujících žáků – role jsou rozdány jinak a i divák je postaven do zcela nečekané role. Musí umět porozumět vstupním postojům, zasadit výraz jednotlivých děl do konfigurace jim příslušné… Musí začít vnímat, co vlastně všechny tři spojilo na české výtvarné scéně – na současném rozvíjení i rozbíjení příbuzného vizuálního vnímání a zpracovávání.

Návštěvník zde samozřejmě najde typická díla svých oblíbenců – ale poprvé dostane úkol zhodnotit role, o kterých do té doby nepřemýšlel. A navíc si znovu uvědomí velikost a sílu nepřerušeného výkonu Jiřího Načeradského, který se svým vnitřním humorem, laskavým nadhledem, ale také tvrdostí k jakýmkoliv kompromisům zůstává velikánem své doby. A ta jeho doba, pokud umíme počítat, trvala krásných padesát let.

Výstava je v Galerii U Betlémské kaple k vidění do 29. 3. 2015.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
před 8 hhodinami

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
před 10 hhodinami

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
včera v 14:22

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
včera v 14:00

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
včera v 07:05

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025

Po Dýchej přišlo Opatruj, druhé posmrtné album Stypky a Bandjeez

Téměř pět let po předčasném odchodu Davida Stypky vychází jeho druhé posmrtné album. Stejně jako v případě předchozí nahrávky Dýchej i písně z novinky Opatruj Stypka skládal a nahrával s kapelou Bandjeez, ale už je nestihl vydat. Zesnulého skladatele a zpěváka připomenou také příští rok koncerty s filharmonickým doprovodem.
7. 11. 2025

V Divadle Petra Bezruče se hraje fotbal

V ostravském Divadle Petra Bezruče zní baníkovské chorály i tradiční fanouškovský pozdrav. Nová autorská inscenace Baníček, ale, ale, ale uměleckého šéfa souboru Jana Holce spojuje totiž divadelní prostředí a fotbalovou vášeň.
6. 11. 2025
Načítání...