Michálkův Pohádkář touží, miluje a lže. Stejně jako my

Recenze - Relaxační žánrový mix, ujíždějící na životem vymleté trase touha – láska – milování – (ne)milosrdná lež – konečná. Takový je Pohádkář, poslední film Vladimíra Michálka. Nic, co by tady už nebylo, nic, co bychom alespoň nějak neznali.

Režisér Vladimír Michálek (Zapomenuté světlo, Je třeba zabít Sekala, Babí léto) je nepřehlédnutelnou postavou naší filmové scény. Pravidelně odvádí čistě zvládnuté filmové řemeslo a je sugestivním vypravěčem velkých příběhů, zejména tehdy, může-li se opřít o kvalitní a dramatickým lidským osudem naplněný scénář.

V případě Pohádkáře ovšem takový nebyl k mání, a to nejen proto, že scenárista Marek Epstein, neúnavně poletující mezi televizními filmy, seriály a klasickými celovečeráky, toho má hodně, ale také proto, že není možné neustále jen dobývat vrcholy směle vyklenutých dramatických oblouků, ale čas od času je možné říci i něco obyčejného, všedního, nedopointovaného a tak trochu i prázdného, z čeho je ovšem většinově složen i náš nedokonalý život. Ten život, který je jako v Pohádkáři v mnohém spíše hořký, v lecčems nedopovězený a spíše tragikomický nežli romantický.

Možná že tohle byl důvod, proč Michálek a Epstein sáhli po literární předloze Barbary Nesvadbové a spíše jako oddychovku, která má více bavit nežli nutit k hlubokému přemítání, podle ní natočili tenhle obyčejný příběh nenaplněných vztahů. Příběh, ke kterému nelze obdivně vzhlížet, ale v němž se může leckdo nalézt.

Pohádkář je story o bytostném egoistovi Márovi (Jiří Macháček), závislákovi na sexu, vehnaném do paralelního vztahu se dvěma ženami, z nichž se ani jedné nedokáže vzdát. Jeho příběh odvyprávějí ve flashbacích právě ony dvě: přitažlivá právnička Dana (Aňa Geislerová) a elegantní Karla (Eva Herzigová). Marek Epstein do scénáře implantoval oproti knize nový, pseudodetektivní motiv, v němž do příběhu vstupuje rozvedený diabetický kriminalista Rott (Matěj Hádek).

Pohádkář / Eva Herzigová, Matěj Hádek
Zdroj: ČT24/Falcon

Tenhle narativní posun sice dodává snímku lehce noirovou atmosféru a otevírá možnost zajímavé práce s flashbacky, ale je tu evidentně navíc, bez ambicí tuhle přidanou dějovou linku někam dotáhnout. Vlastně je to jen „technický“ prostředek, jak příběh odvyprávět, a ne se stát jeho smysluplnou součástí. Jako by si tvůrci řekli, že Márovy paralelní vztahy stačí, ale dva paralelní příběhy už by bylo příliš, a tak nechají jeden vyšumět.

Dílem zajímavě a dílem konvenčně sestavený casting docela spolehlivě funguje, což je zásluhou nejen dominantního, živočišného, ale i vícevrstevnatého proutníka Jiřího Macháčka a tradičně spolehlivě jisté a přesné Ani Geislerové. Své si jistě, elegantně a přirozeně odehrála i ostře sledovaná a sympatie vzbuzující Eva Herzigová, která zvládla přechod z přehlídkového mola do herecké polohy bez vážnějších úletů, a také talentované děvče Anna Linhartová a poněkud zaražený Matěj Hádek, jenž doplácí na aranžovanou tezovitost své přidané figury. Tradičně výmluvný a bezchybný je vizuál kameramana Martina Štrby, který podtrhuje, že tenhle film je spíše o postojích a pocitech nežli o příběhu.

Michálkův poslední opus, přizdobený brutálně neskrývaným product placementem (někdo to prostě zaplatit musí), je vlastně neveselým a žánrově nevyhraněným příběhem o přechodných vzplanutích, paralelních slepých uličkách a ztrátách, které nejsou kompenzovány nálezy. Není zrovna snadné někomu tu držet palce ani jednoznačné, koho litovat a komu to přát, i když ženské figury tu v genderovém kontextu vycházejí přece jen o něco lépe než jejich mužské protějšky.

Pohádkář vlastně těží z toho, že Barbara Nesvadbová má své čtenáře, Marek Epstein své režiséry a Vladimír Michálek své diváky. Je to snímek, který nemá ambici sdělovat nějaká zásadní poselství, spíše je to takový aranžovaný záznam toho, kdo jsme a jak podobní můžeme někdy být jeho unaveným hrdinům. Těm, kteří tu touží, milují, souloží a lžou a jsou nám vlastně svým způsobem blízcí, protože my přece také někdy…

POHÁDKÁŘ. Česko 2014, 90 min., od 15 let, 2D. Režie: Vladimír Michálek. Scénář: Marek Epstein. Kamera: Martin Štrba. Hudba: Roman Holý. Hrají: Jiří Macháček (Mára), Anna Geislerová (Dana), Eva Herzigová (Karla), Matěj Hádek (David Rott), Anna Linhartová (Lenka), Jiří Dvořák (Michal), Mariana Kroftová (Zuzana). V kinech od 6. listopadu 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...