Michálkův Pohádkář touží, miluje a lže. Stejně jako my

Recenze - Relaxační žánrový mix, ujíždějící na životem vymleté trase touha – láska – milování – (ne)milosrdná lež – konečná. Takový je Pohádkář, poslední film Vladimíra Michálka. Nic, co by tady už nebylo, nic, co bychom alespoň nějak neznali.

Režisér Vladimír Michálek (Zapomenuté světlo, Je třeba zabít Sekala, Babí léto) je nepřehlédnutelnou postavou naší filmové scény. Pravidelně odvádí čistě zvládnuté filmové řemeslo a je sugestivním vypravěčem velkých příběhů, zejména tehdy, může-li se opřít o kvalitní a dramatickým lidským osudem naplněný scénář.

V případě Pohádkáře ovšem takový nebyl k mání, a to nejen proto, že scenárista Marek Epstein, neúnavně poletující mezi televizními filmy, seriály a klasickými celovečeráky, toho má hodně, ale také proto, že není možné neustále jen dobývat vrcholy směle vyklenutých dramatických oblouků, ale čas od času je možné říci i něco obyčejného, všedního, nedopointovaného a tak trochu i prázdného, z čeho je ovšem většinově složen i náš nedokonalý život. Ten život, který je jako v Pohádkáři v mnohém spíše hořký, v lecčems nedopovězený a spíše tragikomický nežli romantický.

Možná že tohle byl důvod, proč Michálek a Epstein sáhli po literární předloze Barbary Nesvadbové a spíše jako oddychovku, která má více bavit nežli nutit k hlubokému přemítání, podle ní natočili tenhle obyčejný příběh nenaplněných vztahů. Příběh, ke kterému nelze obdivně vzhlížet, ale v němž se může leckdo nalézt.

Pohádkář je story o bytostném egoistovi Márovi (Jiří Macháček), závislákovi na sexu, vehnaném do paralelního vztahu se dvěma ženami, z nichž se ani jedné nedokáže vzdát. Jeho příběh odvyprávějí ve flashbacích právě ony dvě: přitažlivá právnička Dana (Aňa Geislerová) a elegantní Karla (Eva Herzigová). Marek Epstein do scénáře implantoval oproti knize nový, pseudodetektivní motiv, v němž do příběhu vstupuje rozvedený diabetický kriminalista Rott (Matěj Hádek).

Pohádkář / Eva Herzigová, Matěj Hádek
Zdroj: ČT24/Falcon

Tenhle narativní posun sice dodává snímku lehce noirovou atmosféru a otevírá možnost zajímavé práce s flashbacky, ale je tu evidentně navíc, bez ambicí tuhle přidanou dějovou linku někam dotáhnout. Vlastně je to jen „technický“ prostředek, jak příběh odvyprávět, a ne se stát jeho smysluplnou součástí. Jako by si tvůrci řekli, že Márovy paralelní vztahy stačí, ale dva paralelní příběhy už by bylo příliš, a tak nechají jeden vyšumět.

Dílem zajímavě a dílem konvenčně sestavený casting docela spolehlivě funguje, což je zásluhou nejen dominantního, živočišného, ale i vícevrstevnatého proutníka Jiřího Macháčka a tradičně spolehlivě jisté a přesné Ani Geislerové. Své si jistě, elegantně a přirozeně odehrála i ostře sledovaná a sympatie vzbuzující Eva Herzigová, která zvládla přechod z přehlídkového mola do herecké polohy bez vážnějších úletů, a také talentované děvče Anna Linhartová a poněkud zaražený Matěj Hádek, jenž doplácí na aranžovanou tezovitost své přidané figury. Tradičně výmluvný a bezchybný je vizuál kameramana Martina Štrby, který podtrhuje, že tenhle film je spíše o postojích a pocitech nežli o příběhu.

Michálkův poslední opus, přizdobený brutálně neskrývaným product placementem (někdo to prostě zaplatit musí), je vlastně neveselým a žánrově nevyhraněným příběhem o přechodných vzplanutích, paralelních slepých uličkách a ztrátách, které nejsou kompenzovány nálezy. Není zrovna snadné někomu tu držet palce ani jednoznačné, koho litovat a komu to přát, i když ženské figury tu v genderovém kontextu vycházejí přece jen o něco lépe než jejich mužské protějšky.

Pohádkář vlastně těží z toho, že Barbara Nesvadbová má své čtenáře, Marek Epstein své režiséry a Vladimír Michálek své diváky. Je to snímek, který nemá ambici sdělovat nějaká zásadní poselství, spíše je to takový aranžovaný záznam toho, kdo jsme a jak podobní můžeme někdy být jeho unaveným hrdinům. Těm, kteří tu touží, milují, souloží a lžou a jsou nám vlastně svým způsobem blízcí, protože my přece také někdy…

POHÁDKÁŘ. Česko 2014, 90 min., od 15 let, 2D. Režie: Vladimír Michálek. Scénář: Marek Epstein. Kamera: Martin Štrba. Hudba: Roman Holý. Hrají: Jiří Macháček (Mára), Anna Geislerová (Dana), Eva Herzigová (Karla), Matěj Hádek (David Rott), Anna Linhartová (Lenka), Jiří Dvořák (Michal), Mariana Kroftová (Zuzana). V kinech od 6. listopadu 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

„Vizuální poezie“. Plzeňská galerie získala desítky koláží Jiřího Koláře

Kolekci šestašedesáti prací světově uznávaného českého spisovatele, básníka a výtvarníka Jiřího Koláře (1914 až 2002) dostala darem Západočeská galerie v Plzni. Koláže vytvořené různými technikami pokrývají autorovu tvorbu od padesátých do devadesátých let 20. století, popsal v pátek ředitel galerie Roman Musil.
před 1 hhodinou

Czech Press Photo vyhrálo „překonávání překážek“ z olympiády

Nejlepší fotografií roku 2024 je v soutěži Czech Press Photo snímek z atletických závodů na olympijských hrách v Paříži. Pořídil ho Petr David Josek, který byl hostem pořadu Události, komentáře. Vítězný snímek uspěl v konkurenci čtyř a půl tisíce prací od více než 250 fotografů. „Právě tento snímek připomněl porotě původního ducha her: výjimečnost, respekt a přátelství – usilovat o neustálý pokrok, zachovávat lidskou důstojnost, rozvíjet se v harmonii a povzbuzovat úsilí. Olympijské hry jsou také symbolem dřiny a odvahy. Bez úsilí se skvělých výsledků nedá dosáhnout. A právě překonávání překážek je víc než symbolické,“ uvedl k vítězi předseda poroty Petr Mlch. Ceny se udělovaly celkem v osmi kategoriích. Oceněné fotografie představí do 23. dubna výstava v Národním muzeu v Praze.
před 19 hhodinami

Železniční knedlíkové expresy končí

Končí legendární jídelní vozy ve vlacích mezi Prahou a Hamburkem. Němci jsou přezdívané jako knedlíkový expres. Třicet let staré vagóny už nezvládají vyšší rychlost na modernizované trati. Nahradí je nové bufety. Změnu řeší i zahraniční média a vyzývají čtenáře, aby si poslední jízdy ještě užili.
před 19 hhodinami

Chci slyšet Arianu Grande, ne souseda. Diváky ruší v kinech zpívání

Při muzikálovém filmu Čarodějka diváci v amerických kinech zpívají, podobně jako se nejen v USA loni fanoušci přidali ke zpěvu Taylor Swiftové v koncertním snímku o jejím turné. Ne všichni v publiku ale jsou nadšeni z toho, že k placenému vstupnému dostanou zdarma ještě neškolený sbor. Už předloni, když kinosály nezvykle zaplnily filmové hity Barbie a Oppenheimer, se mluvilo o tom, jestli návštěvníci kin nezapomněli na slušné chování.
před 22 hhodinami

Požáry zničily dům Brodymu či Hiltonové, Oscar odložil nominace

Herci, hudebníci a další celebrity jsou mezi desítkami tisíc lidí, kteří museli ve středu uprchnout před dosud nejničivějšími požáry v moderní historii Los Angeles. Řadě slavných osobností shořel dům. Kvůli přetrvávajícím požárům odložila americká Akademie filmového umění a věd oznámení nominací na Oscary, zrušeny byly také další akce v Hollywoodu.
včera v 12:17

Elvisovy písně přezpívali Sinatra, Hendrix i ZZ Top

Elvis Presley se stal takovou hudební legendou, že někteří odmítají uvěřit, že opravdu zemřel. Nezpochybnitelné ale snad není, že se 8. ledna 1935 narodil v mississippském městě Tupelo. Jako Král rokenrolu ovlivnil řadu muzikantů, jak dokazují i četné coververze písní z jeho repertoáru, jimiž mu poctu vzdaly i jiné hudební hvězdy. Rozmanitost těchto nahrávek jen dokládá, že odkaz Elvise Presleyho přesahuje jak žánry, tak generace.
8. 1. 2025

Anki a GbClifford. Jména, na kterých se shodnou nominace Vinyla i Apollo

Rapper Anki a anonymní hudebnice GbClifford jsou jména, která se shodně objevují v nominacích na hudební ceny Vinyla i Apollo. Seznam adeptů na nejlepší hudební počiny roku 2024 zveřejnily ve stejný den. Zastoupení v nich mají neokoukaná jména i zavedení umělci jako Vladimír Mišík nebo Monkey Business.
8. 1. 2025

Kdo jsou svatí na Karlově mostě? Sochu tam chtěl mít kdekdo

Na Karlově mostě stojí třicet kamenných soch a sousoší svatých. Příběhy většinou historických postav i kontext vzniku děl přibližuje kniha Mystický koridor od Aleny Ježkové. Dvojjazyčnou publikaci s černobílými fotografiemi vydala Galerie hlavního města Prahy (GHMP), která je správcem této převážně barokní galerie pod širým nebem.
8. 1. 2025
Načítání...