Brno se opět po dvou letech zařadilo mezi hlavní světová centra grafického designu. Ve čtvrtek začal v Uměleckoprůmyslovém muzeu 28. ročník mezinárodního bienále, soutěžní výstavy poukazující na zásadní principy oboru. Na slavnostním zahájení organizátoři představili oceněné práce, z nichž hlavní cenu získalo britské Studio OK-RM.
Mezinárodní bienále ukazuje současné přístupy ke grafickému designu. Důležité jsou čitelnost a jednoduchost
Letošní ročník Mezinárodního bienále grafického designu Brno vzniká pod taktovkou kurátorů ze skupiny OKOLO. Ukazuje různé současné přístupy k oboru. „V současném vizuálně přehlceném světě je velmi důležitá právě čitelnost a jednoduchost designu,“ uvedl jeho člen Adam Štěch s tím, že grafický design je především služba, která má předat informace a lahodit oku.
Součástí bienále je soutěžní přehlídka i doprovodné výstavy, například z díla typografa Františka Štorma a studia Najbrt. Další výstavy přibližují grafickou scénu města Porto, nezávislé časopisy a takzvaný motion design, tedy průnik animace, grafiky, filmu, videa a nových technologií.
„Chtěli bychom, aby návštěvníky nebyli jen grafičtí designéři a oboroví studenti, ale také kreativní firmy sídlící v Brně a samozřejmě laická veřejnost, která si stále více uvědomuje, že kvalita veřejného prostředí s přítomností grafického designu úzce souvisí,“ přiblížil myšlenku bienále ředitel pořádající Moravské galerie Jan Press.
V jednoduchosti je krása
Mezinárodní bienále grafického designu Brno je již od roku 1963 významnou mezinárodní přehlídkou vizuální kultury. Hned při jeho letošním zahájení porota vyzdvihla ze stovek prací několik děl.
Velkou cenu získalo britské studio OK-RM dvojice Oliver Knight a Rory McGrath, jejichž produkci označili odborníci jako mistrně pojatou a jednoduše provedenou. Cenu primátora města Brna má Florian Lamm z Německa, novou držitelkou Ceny Českých center je písmomalířka Petra Dočekalová.
Pocta zakladateli bienále
Cenu za přínos oboru dostal in memoriam malíř, grafický designér, zakladatel a dlouholetý organizátor bienále Jan Rajlich starší. Moravská galerie v Brně do budoucna plánuje soubornou výstavu z jeho celoživotního díla.
Rajlich zemřel v roce 2016 ve věku 96 let a zůstal po něm obsáhlý archiv, o který galerie projevila zájem. Zpřístupňovat jej chce i prostřednictvím internetu, dokončit hodlá také kompletní umělcovu monografii.
Průkopník a popularizátor českého grafického designu a jeden z prvních zastánců jednotného vizuálního stylu institucí a firem začínal jako malíř. Později navrhoval plakáty, graficky upravoval knihy, pracoval na výtvarném pojetí výstav a veletržních expozic. Na svém kontě má také drobnou propagační grafiku, ale také reliéfní objekty, na nichž spolupracoval s architekty. Významná je také Rajlichova pedagogická a organizační činnost. Byl zakládajícím členem uměleckého Sdružení Q a Sdružení Bienále Brno. Za svou tvorbu byl vícekrát oceněn doma i v zahraničí.