La Bayadère se v lásce nedaří, v pražském Národním ale ano

Recenze – Baletní soubor Národního divadla na konci minulého týdne premiérově uvedl nové představení La Bayadère. Výpravný balet je nejen první premiérou divadelní sezony, ale také vůbec prvním pražským uvedením slavného romantického klenotu.

Jeho původní verze, jejímž autorem je Marius Petipa, vznikla v roce 1877 v Petrohradě. Zbrusu novou choreografickou podobu, která každopádně tu originální ctí a opírá se o ni, pro Národní divadlo vytvořil a nastudoval mexický choreograf a tanečník Javier Torres. Ten je mimo jiné autorem úspěšné Šípkové Růženky, představení, jež balet naší první scény reprízuje od roku 2012.

La Bayadère je, stejně jako jiné romantické balety, například Giselle, příběhem velké lásky, zrady a prozření. I tady se druhá část děje odehrává v záhrobí, odkud přicházejí mrtví, aby dokončili to, co jim během pozemského bytí nebylo umožněno. Kdesi uprostřed daleké Himaláje se mladý urozený válečník Solor zamiluje do chrámové tanečnice, bajadéry Nikie, které přísahá věčnou lásku. Osud jim však není nakloněn. Vlivem okolností, v nichž sehraje nemalou roli jeho energická a dominantní matka, mladík svůj slib poruší a souhlasí s tím, že se ožení s dcerou majetného a vlivného rádži. Pyšná kráska Gamzatti je zvyklá mít cokoliv, co si jen zamane.

Klasický milostný trojúhelník a nerozhodnost hlavního hrdiny předznamenávají blížící se tragédii. Ve chvíli, kdy Solorovi dojde, že jednal v pouhé zaslepenosti a poblouznění smyslů, je už pozdě. Mladík dal přednost lásce fyzické před tou duchovní a Nikia dá vzápětí přednost smrti před životem bez muže, jehož miluje. Zdá se, že Solor ztrácí to nejčistší, nejkrásnější a nejposvátnější pod sluncem, její bezpodmínečnou lásku. Příběh dvou milujících duší, který končí v pozemském světě tragédií, ale pokračuje ve světě duchovním, kde se pár znovu sejde…

Dramaticky nosný emotivní příběh je v Torresově podání velmi dobře, srozumitelně a s citem vystavěn. Choreograf celý balet zkrátil a inscenaci aktualizoval a posílil tak, aby dle jeho vlastních slov získala na hloubce, věrohodnosti, a aby lépe působila na současného diváka. Jeho zásahy nejsou samoúčelné. Obrazy svižně přecházejí jeden v druhý, hluchá místa v představení zcela absentují a vše graduje až do velkého finále. Po výtvarné stránce je inscenace velkoryse pojatá, scénická výprava je opravdu překrásná (Annukka Pykälainen). Romantické scenérie Himálaje i ornamentální interiér rádžova přepychového paláce vyznění dramatického příběhu vizuálně podtrhují, stejně jako atraktivní, zdobné, orientem inspirované kostýmy (Erika Turunen).

Miho Ogimoto, první sólistka souboru, je jako Nikia skvělá. Její exotická vizáž a křehká tělesná konstituce ji pro roli předurčují. Hlavní postavu dokonale zvládla nejen po technické stránce, dokázala i velmi dobře vykreslit její pocity a emoce. Scéna, v níž Nikií zmítá žal kvůli zradě jejího milovaného, je jedna z nejsilnějších. Nad bolestí rozervaným nitrem té něžné a nesmírně oddané bytosti, která se vznáší na jevišti, v tu chvíli srdce usedá.

2 minuty
La Bayadère: Divoká kombinace kostýmů a tradic
Zdroj: ČT24

Karel Audy jako Solor podal sebevědomý výkon a spolu s Ogimoto tvoří vyvážený pár. Vynikající byla rovněž Alina Nanu v roli Gamzatti. Do své role se zcela vžila. Stoprocentně jí věříte zhýčkanost i zoufalou urputnost, se kterou bojuje o lásku svého vyvoleného. Je připravená jít přes mrtvoly, jen aby získala pozornost muže svých snů. Ani výkony sboru nezůstaly za těmi sólovými nikterak pozadu. Čtyřiadvacet členek dámského corps de ballet předvádí ve slavné scéně Království stínů solidní, sebejistou techniku, čisté linie arabesek a dokonale muzikální soulad. Bravurně odvedené jsou náročné sólové variace třech hlavních stínů i kontrastní, dynamický mužský tanec v závěrečném dějství.

Národní divadlo vsadilo na velký klasický titul a inscenace zevrubně prověřila kvality souboru, pro nějž tato zkouška ohněm dopadla na výbornou. První premiéra letošní sezóny byla velkolepým zážitkem. La Bayadère je v mých očích jedním z nejlepších představení, která balet Národního divadla za poslední dobu přidal do svého repertoáru. Od teď – a doufejme, že na dlouhou dobu – v něm bude mít své nezastupitelné místo.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 3 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...