Hybaj ho! není jen o folklóru

Praha - V rámci festivalu slovenského současného tance Hybaj ho!, který potrvá do 14. října, proběhne v pražském divadle Ponec dnes večer česká premiéra nejnovějšího představení slovenské divadelní skupiny Debris Company. Inscenace Mono vypráví o narcismu - na divadelní prkna tento fenomén převedl režisér Jozef Vlk. Hybaj ho! – festival současného slovenského tance do Prahy přivezl to nejlepší z taneční scény našich sousedů. Kromě divadla Ponec probíhá i v dalších pražských divadlech, jako je například Archa.

„Slovenský tanec velmi vychází z folklorní tradice. Slováci k tomu mají blíže než my. Výrazná je také jejich muzikálnost a živelnost. Je to velmi spontánní, s živou hudbou, člověk si přijde, že je někde na tancovačce uprostřed Slovenska, jindy je to zase velmi současné, takže ta kombinace je ojedinělá,“ upozornila organizátorka festivalu Karolína Hejnová.

Současný tanec se totiž na Slovensku stále vrací ke svým kořenům, a to i přesto, že se už dneska pojem národní tanec příliš nenosí. Hlavními hvězdami festivalu jsou taneční skupiny Les SlovaKs Dance Collective, nebo uskupení Debris Company, které se věnuje takzvanému fyzickému divadlu.

Reportáž Terezy Radvákové (zdroj: ČT24)

„Fyzické divadlo je něco, co balancuje na hranici činohry a tance, nehledě na ostatní média, které jsou v něm také zúčastněné,“ uvedl režisér Debris Company Jozef Vlk. Jeho inscenace Mono vypráví o pětici lidí, kteří se snaží úporně vytvořit a definovat vlastní identitu. I přes svá vysoká ega totiž stále více polemizují nad tím, jak je vnímá jejich okolí. „Hrdinové naší inscenace jsou zahleděni sami do sebe a vytvářejí svět, ve kterém platí už jen zákony vlastního já. Posedlí vlastním tělem, výkonností, krásou a jinými intimními důvody si staví piedestaly vlastní dokonalosti,“ vysvětlil Vlk. „Druhý člověk se pro ně stává pouhým zrcadlem vlastních potřeb, sloužícím k potvrzení vlastní existence,“ dodal.

Divadelní společnost Debris s přestávkami funguje bezmála 15 let. V minulosti její členové „beze slov“ ztvárnili například Kafkův Proces či představení Král Ubu od Alfreda Jarryho. Jednotlivé projekty souboru se pohybují na hranici současného tance, performance, instalace a pohybového a tanečního divadla.

  • Les SlovaKs Dance Collective autor: Herman Sorgleoos, zdroj: Les SlovaKs Dance Collective
  • Les SlovaKs Dance Collective autor: Herman Sorgleoos, zdroj: Les SlovaKs Dance Collective

Mimo divadelní prkna potom návštěvníky festivalu čekají večery slovenské hudby i gastronomie, nejrůznější workshopy nebo komentované projekce tanečních snímků. Různé podoby slovenského tance jsou tématem i doprovodné výstavy fotografií v holešovickém Studiu Alta.