Hudba k hitu Hold Back the River Jamese Baye není odvozená z písně Pábitelé, kterou napsal Ladislav Štaidl a která patřila do repertoáru Karla Gotta. Rozhodl tak pražský městský soud. Rozsudek není pravomocný.
Hit Hold Back the River neodvodil James Bay od Štaidlovy písně, rozhodl nepravomocně soud
Skladbu Hold Back the River vydal Bay v roce 2014, dostala se na druhé místo britského singlového žebříčku a získala nominaci na cenu Grammy pro nejlepší rockovou píseň. Pábitele nazpíval Gott v roce 1984, vznikla též anglickojazyčná verze Wonderland.
Žalobu podal autor hudby k Pábitelům Ladislav Štaidl, po jehož smrti v řízení pokračoval syn Jiří. Štaidl se v žalobě domáhal určení, že hudba k písni Hold Back the River vznikla neoprávněným zpracováním hudby Pábitelů. Vedle určovacího nároku uplatnil také zápůrčí nárok, domáhal se tedy toho, aby soud uložil britským umělcům povinnost zdržet se nakládání s hudbou k písni bez jeho souhlasu.
Nejedná se o jedinečnost díla, uvedla soudkyně
„Soud vycházel především ze závěrů, že v případě písně Pábitelé se nejedná o jedinečnost díla, a ze závěrů, že píseň žalovaných není plagiátem písně Pábitelé,“ uvedla soudkyně Alena Červená. „Zkoumané osmitaktí je běžnou melodií, kterou lze najít v řadě dalších skladeb různých žánrů,“ dodala.
Štaidlův právní zástupce Rudolf Leška před soudem argumentoval mimo jiné tím, že osmitaktový úsek, který je podle něj z Pábitelů odvozený, kvůli opakování tvoří téměř polovinu celé písně. Podle něj nejde o to, že by autoři Hold Back the River použili pouze stejnou stoupající melodii, stejné jsou podle něj především tóny. Po jednání Leška řekl, že Štaidlovi doporučí, aby se proti rozsudku odvolal.
Zástupce Baye a jeho spoluautora Iaina Archera Radim Krofta ale uvedl, že o zneužití cizího díla podle jeho názoru nejde. Poukázal na to, že podobná melodie se vyskytuje v mnoha dalších skladbách, některé soud přehrál jako důkaz. Před vydáním Pábitelů byl podle něj motiv použit například v písni Sun of Jamaica od skupiny Goombay Dance Band. Používaný ale podle něj byl i v lidové a vážné hudbě. Britští hudebníci podle něj do autorských práv Štaidla nezasáhli. Verdikt soudu uvítal.
Posudky nerozhodly jednoznačně
Odborníci ze znaleckého ústavu Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU), které soud vyslechl v září, uvedli, že melodie v obou skladbách je v několika taktech skutečně podobná, nelze ale podle nich mluvit o tom, že by skladba byla odvozená.
Poukázali například na celkové vyznění skladby, harmonizaci či na to, jakými styly oba zpěváci v písních zpívají. Jádro skladeb je podle nich až v jejich dalších částech. Obdobná melodie se podle nich navíc objevuje i v jiných písních.
Právní zástupce Štaidla však tehdy upozorňoval na další posudek Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze (HAMU), podle kterého Bayova skladba ze Štaidlovy písně odvozená je. Podle něj posudek JAMU posuzoval situaci příliš přísně.
Soudkyně Červená se v rozsudku přiklonila k hodnocení z posudku JAMU. „Podává celistvější obraz v dané věci, danou tematikou se zabývá ze širšího úhlu pohledu, zohledňuje dle názoru soudu více aspektů pro samotné posouzení,“ vysvětlila.