Praha – V Divadle Archa se slavilo. Na turné ke dvacetiletému výročí vzniku se zde zastavila irská kapela The Frames s frontmanem Glenem Hansardem. "Je to jediný koncert ve střední Evropě a Divadlo Archa bylo zvoleno na Glenovo výslovné přání," upozornil Jiří Hejl, jeden z pořadatelů vystoupení. Turné, které odstartovalo ve Spojených státech 19. listopadu, začalo vzápětí poté, co Hansard v říjnu zakončil dvouleté celosvětové koncertní putování s Markétou Irglovou a Swell Season. V USA kapela odehrála osm koncertů. Odtud se přesunula do Evropy – Velké Británie, Holandska, Belgie, Německa a České republiky.
Hansard bez Irglové si užívá tvrdšího rocku
Je skvělé vrátit se zase k rocku, k písním tak rychlým, žte se ani nestihnete napít vody, říká Glen Hansard. Na pódium se The Frames vrátili na legendárním irském open-air festivalu Electric Picnic po téměř tříleté pauze, způsobené událostmi kolem Oscara a následně celosvětovým úspěchem a zájmem o duo Hansard-Irglová a jejich projekt Swell Season. „Je to příjemná změna. Se Swell Season hrajeme většinou poměrně citlivé písně, a s The Frames můžeme víc bláznit, být hlasití a děsit lidi,“ vítá návrat k The Frames kytarista Joe Doyle.
Po pomyslných slzách křehkých písní s Markétou Irglovou se tak fanoušci opět dočkali nefalšovaného potu. Hansard české diváky dostal do varu nejenom hity, ale hlavně spoluprací s publikem, které se v Praze neopakovatelně zapojilo do poloviny skladeb. Během zhruba dvou hodin zahrála kapela novější i starší písně, mimo jiné zazněla diváky aplaudovaná skladba The Finally nebo píseň Pavement Tune z alba Dance The Devil.
Glen Hansard k dvacetinám The Frames:
Myslím, že jsme všichni dospěli. To, co víme o muzice, jsme se naučili společně. Být v kapele je trochu jako stát se bankovními lupiči. Tam je váš úkol utéct se zbraní a vzít peníze. A v kapele to funguje stejně. Trvá to dlouho, než se každý naučí, co má dělat, ale je to esencí každé dobré skupiny. A já jsem vděčný, že můžu být součástí té naší tak dlouho.
V polovině prosince zahrají The Frames irskému publiku na pouhých třech koncertech v Dublinu a Belfastu (11.-13. prosince 2010).
Hansardův návrat k rockové sestavě neznamená ale konec projektu Swell Season. Jeho spolupráce s Markétou Irglovou zaznamenala celosvětovou odezvu, během posledních dvou let odehráli více než 150 koncertů na pěti kontinentech, vystupovali na vyprodaných prestižních scénách světového významu, včetně opery v Sydney, Royal Albert Hall v Londýně nebo Radio Music Hall v New Yorku.
"Po dvou letech spíše klidnější muziky s Markétou nastal čas znovu se opřít do elektrické kytary a zakřičet si do mikrofonu. Uvidíme, jaké to bude. Co bude dál? To ukáže čas. Markéta si možná natočí vlastní desku nebo uděláme společnou se Swell Season. Spolupracuje se mi s ní výborně, je skvělá interpretka i skladatelka, definitivní konec naší spolupráce určitě nehrozí," prohlásil Hansard v jednom z interview.
Na oslavě dvacátého výročí v Arše vystoupily navíc dvě předkapely:
svérázný písničkář Duke Special ze Severního Irska a jako zvláštní host Glena Hansarda, frontmana The Frames, sdružení hudebníků a výtvarníků Sváteční pop s Petrem Niklem, Milanem Caisem, Ondřejem Smeykalem a Jiřím Hradilem.
Vystoupení dredatého klavíristy Duke Special (vlastním jménem Peter Wilson) jsou inspirována vaudevillovým divadlem a kabaretem 19. století, při koncertech někdy využívá například starý gramofon či efekty z tranzistorového rádia. Bývá doprovázen dalšími hudebníky – nejčastěji bubeníkem Chipem Baileym, který hraje nejen na obvyklé perkuse, ale i na vozembouch, struhadla na sýr nebo šlehače na vejce. Duke Special vydal zatím šest alb, dvě poslední letos.
Projekt Sváteční pop propojuje Petra Nikla, Milana Caise, Ondřeje Smeykala a Jiřiho Hradila. Tito hyperaktivní výtvarníci a hudebníci našli společnou performanční řeč na hranici poetiky kabaretu, ambientu, soliterního písničkářství a úderné tancovačky. To vše v hávu ryzí audiovizuálni improvizace.