Hanekeho Láska bolí, znepokojuje – a usmiřuje

Ve dne Anna spí a v noci se budí a naříká. Anebo jen nehybně zírá někam vzhůru, kam Georges (zatím) nedohlédne. Němé křídlo v salonu připomíná minulost, kterou jí občas pouští z koncertních nahrávek, aby jí připomenul něco, na co ona již nechce, nemůže a nedokáže vzpomínat. A odložený (protože již nezvládnutelný) invalidní vozík, polohovací postel pro permanentně ležící a balíky plen v koupelně výmluvně evokují bezvýchodnou současnost.

Kdysi se tímto rozlehlým pařížským bytem nesla sóla budoucích klavírních virtuózů, které tu Anna učila jejich řemeslu – teď, když se do jeho stěn vpíjí beznaděj, je plný drásavého ticha, jen občas prolnutého jejími sotva srozumitelnými výkřiky, jež upozorňují Boha, jak je to k nesnesení těžké, a Georgesovým tichým vyprávěním historek z dětství, jež jí kupodivu ještě dokáží přivést do stavu odevzdaného uklidnění.

Slíbil jí, že ji už nikdy neodveze do nemocnice, a tak vstává brzo ráno, aby se o ni postaral, snažil se, aby se najedla, pokoušel se zachránit zbytky její řeči a pak jí vyprávěl banální historky o ničem - a ona někdy plakala a někdy se tomu nezúčastněně smála. A pak u ní jen seděl a držel ji za ruku, protože věděl, že ona v tu chvíli ví, že tady pořád je. Nic radostného, nic, co by bylo příjemné ke koukání. A přesto vám to Michael Haneke, v dlouhých záběrech a minimalistickém stylu, nabízí celých sto dvacet pět zraňujících minut, jimž nedokážete (a vlastně ani nechcete) uniknout.

V hlavní roli tohoto Hanekeova komorního opusu je vlastně ucpaná karotida a nevelké, pětiprocentní riziko, že se operace nepovede, a zdravotní stav se pak bude dál už jen nezastavitelně zhoršovat. Nikdo z nich nevěřil, že se právě Anna stane osudovou položkou této statistiky – ale právě to se stalo a nic pak už nemohlo být jako dřív. Společné snídaně, debaty o umění a návštěvy koncertů byly smeteny během jedné, nedlouhé narkózy, po které se Anna probudila jako někdo, kdo je odsouzený k pomalému a nedůstojnému umírání.

A vyděšený Georges se rozhodl, že ji na téhle cestě bude provázet, tak jak to činil celý život, neboť ho nenapadl žádný akceptovatelný důvod, proč by ji právě teď měl přestat milovat. Jenom je třeba si přivyknout na nový biorytmus ve stylu „třikrát týdně přichází ošetřovatelka, jednou za dva týdny doktor“ a mezitím tu bude on, který se ji naučí krmit, vyměňovat pleny a - bude-li mít dost síly - tvářit se, že je to takhle vlastně docela v pořádku. Věděl, že to, co si naložil, už může být jen horší a horší, a také, že to jednou definitivně a neodvolatelně skončí. To, co nemohl tušit, bylo, kam až ho jeho láska dovede a co (v tuto chvíli) naprosto nepředstavitelného, šíleného, ale z jeho pohledu vlastně jedině možného pro ni bude schopen podstoupit.

Nedá se snad říci, že by Michael Haneke (Pianistka, Bílá stuha) neměl tento spletitý svět plný poznamenaných životů rád. Rozhodně však o něm nehodlá vyprávět pseudooptimistické příběhy s lacinými happy endy, což dal zřetelně najevo již ve svém celovečerním filmovém debutu Sedmý kontinent (1989), kde jako východisko z upoceného bytí nabízí dobrovolný odchod z tohoto pošahaného světa, v němž se jen těžko hledá nějaký zásadní smysl a důvod, proč v něm dál setrvávat. Jeho filmy nenabízejí laciné úniky ani barvotiskový kýč, ale spíše tíživé a nezřídka bezvýchodné vize, jako je třeba vyprahlý portrét rodiny kluka s jateční pistolí (Bennyho video), Pianistka, která ujíždí na sexuální úchylce, či dva zdánlivě bezdůvodně vraždící sympaťáci (Funny Games).

Michael Haneke na Zlatý glóbech 2012
Zdroj: ISIFA//FilmMagic/Araya Diaz

Haneke rozhodně nepatří mezi triviální vypravěče a snadno čitelné režiséry a jeho filmy neskousne každý, neboť někdy (většinou) mají i jakousi zvláštní fyzickou dimenzi, kterou empatický divák někdy až téměř bolestně, byť přímo nezúčastněně, pociťuje na vlastní kůži. Řekl bych, že tohle platí i pro tento jeho (zatím) poslední opus, v němž si vystačí se dvěma skvělými herci – stále charismatickým a přesvědčivě civilním Jean-Louis Trintignantem a neuvěřitelně tíživou proměnou procházející Emmanuellou Rivaovou, která si možná v den svých šestaosmdesátých narozenin půjde pro Oscara – a vlastně jedním klíčovým interiérem jejich pařížského bytu, připomínající průchozí divadelní kulisu pro jejich poslední dějství.

Tenhle Haneke vám dá docela zabrat a nedivil bych se, kdybyste se při sledování jeho bolestných, osobních a intimních peripetií místy cítili jako provinilí voyeuři, a ne pozvaní diváci. Láska – oceněná (mimo jiné) Zlatou palmou v Cannes, Zlatým glóbem pro nejlepší zahraniční film a pěti oscarovými nominacemi v hlavních kategoriích (nejlepší film, zahraniční film, režie, původní scénář a herečka v hlavní roli) - není jen „hanekeovsky“ odtažitou studií smrti, ale daleko spíše pravdivou, nepřikrášlenou, ale také ne chladnokrevně vykalkulovanou a lacině slzopudnou tezí o životě, který k ní nevyhnutelně vede. Tohle malé velké sólo pro muže a ženu ve vás (kteří pamatujete) může díky Jeanu-Luisovi Trintignantovi vyvolat téměř absurdní pocit, že tu vlastně sledujete něco jako epilog k Lelouchově klasice z roku 1966 (byť na rozdíl od její slavné ústřední melodie tu klasická filmová hudba vůbec neexistuje).

Nenapadá mě nikdo, kdo by tak jako Haneke dokázal, aby anatomie lásky splynula s anatomií umírání tak tiše a nepozorovaně jako poslední nadechnutí, po kterém již není vůbec nic. Nic než prázdný byt, v němž sedí jejich dcera Isabelle Huppertová (jejíž minulost Pianistky tu v podkresu subtilně rezonuje) jako by stále naslouchala tiché ozvěně jejich hlasů, jež z pianissima náhle sklouznou do absolutního ticha. Najdete-li dostatek empatie, odvahy a chuti, zkuste to s nimi prožít.

AMOUR / LÁSKA. Francie, Německo, Rakousko 2012, 125 min., české titulky, přístupný, 2D. Režie a scénář: Michael Haneke. Kamera: Darius Khondji. Hrají: Emanuelle Rivaová (Anne), Jean-Louis Trintignant (Georges), Isabelle Huppertová (Eva), Alexandre Tharaud (Alexandre), William Shimell (Geoff). V kinech od 14. února 2013.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
před 1 hhodinou

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 4 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025
Načítání...