Film o Paulu Pottsovi není až tak velký kýč

Bylo jen otázkou času, kdy se někdo chopí životního příběhu chlapíka jménem Paul Potts, aby ho převedl na filmové plátno. Stalo se v roce 2013, šest let po jeho fenomenálním úspěchu v první sérii televizní show „Británie hledá talent“. Na to, jak vděčný námět jeho život nabízí, je to kupodivu dost pozdě. Ale pravděpodobně vše, co tomuto člověku osud přináší, si musí počkat na svou chvíli. Pro životopisný snímek One Chance (do českých kin jde s názvem Životní šance) ta pravá chvíle nastala loni, kdy se toho chopili dva Američané, scénárista Justin Zackham (Než si pro nás přijde, Velká svatba) a režisér David Frankel (Ďábel nosí Pradu, Marley a já, Druhá šance).

Britské produkci se vyplatilo vsadit na Američany, kteří se dokázali vzdát pověstné bombastičnosti, patetičnosti i umně vykresleného hraní na city, což jsou hollywoodské atributy s úspěchem používané právě u životopisných filmů. Snímek Životní šance vyhrává tím, že netlačí na pilu, je natočen s nadhledem, lehce a příjemně, třebaže by si některé Pottsovy životní pasáže (jako např. šikana spolužáků nebo jeho náhlé zdravotní potíže) samy mohly říkat o dramatické zpracování.

Zackham citlivě postavil scénář nikoli na boji jedince s nepřejícím okolím, ale jde tu o důvěru v sebe sama, ve své schopnosti, o vítězství, aniž bychom museli potlačit svoji přirozenost a dobrotu. Scenárista obdařil nejistého a vlastně nevýrazného hlavního hrdinu barvitými spoluhráči, ať již se jedná o rodiče, kteří v nádherně protikladné symbióze svého syna milují i prudí, podporují i srážejí, nebo okouzlující dívku po internetu, jejíž part je zajímavý svou přímou jednoduchostí a přímočarostí. Nejzábavnější je ovšem hrdinův kamarád a spoluzaměstnanec v obchodě s mobily. Krásně vyštafírovaný týpek, který nikdy nezklame, každý jeho výstup je zábavný, nikoli však samoúčelný. Na této sestavě se dá dobře dokumentovat dramaturgický um: postava je tak dobrá, kolik dobrých spoluhráčů dostane.

Dobrý scénář, s ústřední postavou o něco usilující, vykreslenou tak, že se s ní divák rád ztotožní, režisér nepotopil. K vyprávění zvolil klasickou formu, kdy příběh plyne lehce kupředu, snad jen přechody z jednotlivých situací mohly být řešeny poněkud nápaditěji než zatmívačkou, při které i náhle končí zvuková stopa provázející celou sekvenci. Také mě osobně mrzelo, že se režisér nedokázal ubránit použití popových cajdáků, byť líbivých, ve scénách, které měly romantizující charakter. Je to vyzkoušené, funguje to, jasně, ale u filmu, který dobře vypráví o cestě za nekonvenčním snem, by se mohl režisér konvencí vyvarovat tím spíš, že i klasická hudba obsahuje dost působivých melodií, které zaručeně potřebné emoce dokáží vyvolat či podtrhnout.

Nicméně Životní šance je velmi příjemný film, na který se dobře kouká. Navíc po jeho konci v divákovi přetrvává spokojený pocit z nepodbízivě natočeného příběhu o chlapíkovi, který to dokázal, a my mu to fakt bez jakýchkoli výhrad můžeme přát.

Životní šance / One Chance - Velká Británie, 2013, 103 min, Režie: David Frankel. Scénář: Justin Zackham. Kamera: Florian Ballhaus. Hudba: Theodore Shapiro.

Hrají: James Corden, Colm Meaney, Julie Walters, Simon Cowell, Mackenzie Crook, Alexandra Roach, Valeria Bilello, Jemima Rooper.

Paul Potts v pořadu Na plovárně Marka Ebena

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Spielberg opět objevuje mimozemský život. Zatím jen v upoutávce

Steven Spielberg se vrací k žánru sci-fi. Nový snímek Den odhalení sleduje reakci světové veřejnosti na objevení mimozemského života. Do kin by měl film s Emily Bluntovou v hlavní roli vstoupit v polovině června příštího roku, teď ho představila první ukázka.
19. 12. 2025
Načítání...