Don Jon - Gordon-Lewitt to říká pornem. Ale co?

Joseph Gordon-Lewitt ve svém autorském snímku, který vydává za komedii a poprvé předvedl v Sundance, sugestivně tvrdí, že základem opravdu autentické mužské sexuality je čumění na webové pornostránky a osamělá rytmická činnost pro fantazii a jednu ruku, kdysi označovaná jako samohana. Myslíte, že mu to můžeme věřit?

Uklizený byt s čerstvě ustlanou postelí, auto, kterým do něj lze dovážet povolná děvčata, nesnesitelná rodina, překřikující se s plnou pusou nedělních špaget, kostel s všeodpouštějící zpovědnicí, posilovna, kde si to při benchpressu můžete odmodlit, aby se neztrácel čas, a holky. Spousta holek odlovených na diskotékách. Na absolutním vrcholu je ale porno, co nejvíce masitého, mlaskavého a nejrůznějšími výrony provlhlého porna, ve spojení s úlevnou a páru upouštějící masturbací, která všechny reálné baby strčí do kapsy - už proto, že se vám po dokonané souloži zbytečně dlouho neválí v posteli, nesviní v kuchyni, nedělá bordel mezi kartáčky na zuby a neutírá si rtěnku do čerstvě vypraných ručníků. A navíc na to, aby po ní uklidil, mu stačí papírový kapesník.

Tak tohle je přehledně seřazený a jako koitální pohyby rytmicky a pravidelně se opakující svět italského macho klátiče Jona Martella. Tohle je to, co mu dělá dobře a na čem ujíždí. Tohle je to, co si nechce nechat vzít, ani když ho ukecává sexy Scarlett Johanssonová a nabízí mu kompenzaci v naturáliích. Jednoho dne však v pohostinném stínu zralého klínu, který by předtím již z definice nikdy neplenil, prozře a pochopí, že kromě rutinního souložení existuje ještě milování, což je stav, který dosud nepoznal a při kterém se v sobě ti, co se milují, navzájem rozplynou. A představte si, že se to tomuhle bytostnému onanistovi Donu Jonovi začalo líbit, a navíc mu to vylepšilo erekci a výrazně snížilo počet odpustkových otčenášů, ukládaných pravidelně po nedělní zpovědi (které se dříve pohybovaly v průměru kolem pětadvaceti za pětatřicet dotažených masturbací).

Režijně debutovat s takovýmto tématem může být pro některé cool, husté a odvážné, pro jiné rafinovaně vykalkulované a pro další účelové, úchylné, prázdné a blbé. Vyberte si! A je zřejmé, že to, jak se rozhodnete, pak významně ovlivní, jak budete tenhle svérázný „genderový“ spektákl současných mravů chápat.

Joseph Gordon-Lewitt si v něm s evidentní chutí zahrál titulní roli nagelovaného a namachrovaného chlapíka, který má každý týden novou kůži. A i když ojíždí holky ze všech v posilovně nabraných sil, tak úžasné jako porno to nikdy není. Zato kostel s rodinou je tutovka, stejně jako pravidelné rozhřešení, kterého se mu tu, v přítmí zpovědnice, dostává za permanentní mrouskání, louskání porna a rukodělnou práci s ohanbím.

A tak to jde pořád stereotypně dokola – v tomhle se Lewittova invence na postu scenáristy a režiséra zrovna dvakrát nepřetrhne - a zdá se, že s tím nic neudělá ani blonďatá krasavice Barbara, která porno nemusí, protože sama je živou reklamou na sex snů. Současný sexy symbol Scarlett Johanssonová (viz hodnocení Esquiru) se touhle rolí evidentně baví a dává si hodně záležet na tom, aby v ní stejným dílem vzrušovala a stejným dílem nesnesitelně vytáčela a prudila. Co vám budu vykládat, obojí jí jde od ruky jedna báseň.

  • Don Jon zdroj: Blue Sky Film
  • Don Jon / Julianne Mooreová, Joseph Gordon-Levitt zdroj: Blue Sky Film

Zdá se, že Don dělá něco opravdu z gruntu špatně, ale k tomu, aby mu to došlo, potřebuje ještě jednu ženskou na scéně. Když vám řeknu, že je to ubulená a více než padesátiletá Julianne Mooreová, kterou byste hledali spíše v Jurském parku nežli v jeho vytížené posteli, spadne vám čelist. Ale právě ona je třetí klíčovou figurou v Donově schematickém tápání mezi dokonale aranžovaným, ale ve skutečnosti prefabrikovaným sexem porna a situací, kdy si vrzne s někým, kdo mu začne být opravdu blízký a posléze drahý, neřkuli milovaný.

Zbytek castingu tvoří spíše pokročilejší kompars, v němž se předvádějí jeho kámoši, jeho holky a jeho italská rodina. Fakt je, že mě tohle nečekané vzplanutí (jakkoli je pro titulní figuru klíčové) nijak neomráčilo, možná proto, že nepůsobí dvakrát věrohodně a není příliš zřejmé, proč k němu muselo takhle osudově dojít. To ovšem není záležitost Dona, ale scénáře. A zdá se, že v trojkombinaci scenárista, režisér, herec je na tom Gordon-Lewitt v první jmenované profesi zřejmě nejhůře, což ostatně ilustrativně dokládají i vypatlané dialogy (mezi Donem a Barbarou) typu:

Ona (zvědavě): „Jak jsi našel moje jméno?“
On (drsně): „Ptal jsem se na tebe, protože tě chci opíchat, až zjančíš.“
Ona (vstřícně): „Jsi sladkej. Líbíš se mi!“
On (chlapsky): „Chceš slyšet pravdu? Něco tak krásnýho jsem v životě neviděl.“

A je to! Není třeba víc dodávat. Tohle vás čeká, a jestli na tomhle ujíždíte, budete se královsky bavit. Jestli ne…

  • Don Jon / Joseph Gordon-Levitt, Scarlett Johanssonová, zdroj: Blue Sky Film
  • Don Jon / Rob Brown, Joseph Gordon-Levitt zdroj: Blue Sky Film

Don Jon je v podstatě řemeslně slušně natočená a lechtivě tónovaná trivialita, střihnutá moralitou, jejímž klíčovým problémem je, že neví, co chce vlastně říci a o čem vlastně je. Je snad o prozření fundamentálního onanisty, který konečně pochopil, že pornoherci jen předstírají a se zralou babkou nakonec ke štěstí přišel? O nalezení onoho druhu společného potěšení, které z osamělé masturbace nevyždímá, ani kdyby jí prováděl obouruč? Nebo je o tom, že masturbace je základním, existenciálním rozměrem chlapské sexuality, ať už k ní vede úspora času, akutní absence partnerky, nečekaně vybuzené libido nebo jen prosté zjištění, že co si člověk sám pořádně neudělá, tak nemá? Anebo tohle Gordon-Lewitt natočil jen proto, aby sdělil, že všichni chlapi se prostě dívají na porno a basta?! Těžko říci - a také těžko definovat, co přesně způsobuje, že se na takhle chaotický a kontroverzní koncept lze dívat (místy) i docela příjemně.

V každém případě se mu povedlo natočit tohle všechno za nějakých šest milionů dolarů (včetně honoráře Scarlett Johanssonové), takže je jasné, že tady produkce, vzhledem k obsazení i tématu, nemůže prodělat. A to se směrem k další filmařské kariéře provokujícího Josepha Gordona-Lewitta může ukázat nakonec jako rozhodující.

DON JON. USA 2013, 90 min., české titulky, od 15 let, 2D. Scénář a režie: Joseph Gordon-Lewitt. Kamera: Thomas Kloss. Hudba: Nathan Johnson. Hrají: Joseph Gordon-Lewitt (Jon), Scarlett Johanssonová (Barbara), Julianne Mooreová (Esther), Glenne Headlyová (Angela), Brie Larsonová (Monica), Rob Brown (Bobby), Jeremy Luke (Danny). V kinech od 17. října 2013.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 6 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 17 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 23 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...