David Cronenberg i jako spisovatel konzumuje, co má rád

Kanadský režisér David Cronenberg (*1943) patří ke kultovním filmovým tvůrcům, i u nás je známý svými podivuhodně makabrózními horory. Loňského roku ale překvapil svou literární prvotinou Consumed, jež nyní vychází v češtině jako Konzumárium. Nezklame jistě filmové fanoušky, kteří již dříve hltali jeho filmy. V novele v zásadě literárně převádí své obvyklé, značně obsesivní vizuální představy.

Cronenberg má bezpochyby cit pro vypjaté situace, různé úhly pohledu i bláznivě groteskní vidění světa, s důrazem na všudypřítomnou high technology. Dá se od něj očekávat více? On sám se s velkým zaujetím nechává unášet na vlnách svých sklonů, v nichž se to hemží převážně hmyzem - nechybí sex, lži ani video. Nechybí ale ani humor.

A protože Croneberga zajímá i současný stav západní společnosti, jež je konzumáriem všeho druhu, neváhá zasadit do pohybu postavy, které mu jsou těmi správnými hybnými loutkami k diagnóze: novináře, lékaře a filozofy.

V zajetí elektronického konzumu

Novináři jsou dva (Nathan a Naomi Mathovi), lékaři jsou dva (Molnár a Roiphe), filozofové rovněž (Célestine a Aristide Arosteguyovi). Novináři mají v knize roli hyperaktivních detektivů, filozofové jsou zvrhlí a sebestřední zločinci (není divu, že to jsou Francouzi, od německých filozofů bychom to jistě nečekali) a lékaři splňují představu úchylných experimentátorů.

Čtenář bude jistě i bez znalosti novinářského prostředí závidět americkým investigativcům, Nathanovi a Naomi. Jsou dobře placení, i když témata nemají vždy zcela domluvená - mohou si dovolit létat sem a tam v zajetí svých případů po celé zeměkouli a při svých rešerších používají (samozřejmě drahou) sofistikovanou elektroniku. Zde Cronenberg vyjmenovává kus po kusu všechny ty přístroje i s jejich skvělými parametry. Nechybí značky ani typy. To je první, v zásadě efektní, ale po čase už i značně únavná stránka jednoho z typů konzumu.

Od režiséra Cronenberga čtenář nečeká, že se zbaví svých filmařských zálib. Ale někdy je toho až příliš. Obraz hraje ostatně v knize hlavní roli, a že jde především o obraz elektronický, je jaksi samo sebou jasné. Banality, kterak se tento liší od analogového a v čem se různé prohlížeče, photoshopy, flashdisky, USB, datové sběrače, ale i ostření a citlivosti mění, zaplňují velkou část novely, která se stává trochu i příručkou pro starší a pokročilejší zájemce o prodejny s elektronikou.

Elektronické konzumaci podléhají nejen novináři, ale nakonec i lékaři a filozofové. A vystaven je hlavnímu tématu i čtenář, pokud chce knihu dočíst. Mimochodem, název zní i v češtině zajímavě - Konzumárium je svého druhu opravdu i jistým živočišným teráriem -, anglické „Consumed“ ale mnohem více zahrnuje i stav mysli, do níž se postavy propadají.

Filozofie v budoáru rozřezaná na kusy

Ústředními postavami novely jsou filozofové Célestine a Aristide Arosteguyovi. Připomínají současnou verzi volnomyšlenkářského slavného páru Jeana-Paula Sartra a Simone de Beauvoirové. Veselá nadsázka: od markýze de Sade až po Arosteguyovy se přece hodí přisuzovat Francouzům všechny druhy sexuálních úchylek, není-liž pravda? Cronenberg využívá vrchovatě všech ingrediencí pro své vlastní záměry. I zde dojde na konzumaci – a to (opět) filmově doslovnou!

Hlavním tématem, jenž patrně vyvolá zájem největší, spočívá v rozčtvrcení (a okousání) filozofky Célestine při jedné obskurní filozofické performanci, což má patrně vyvolat místy pocit, že jsme se ocitli v hororu. Působí to ale nakonec spíše směšně, neboť kolik takových rozřezaných těl již hororový žánr vyprodukoval, že? Ve filmu by se jeden možná lekl, ale v knize? Jediné, co hlavní motiv zachraňuje, je nekonečná nejistota, zda k tomu opravdu došlo…

Konzumárium
Zdroj: ČT24/Argo

Ale nepopírám, že kanibalismus, přičítaný francouzským filozofům, má i v knize svůj určitý půvab. Cronenberg prokládá celou tu pařížskou scenérii francouzskými větami a spojeními, i znalostmi místopisných detailů. Značně ironicky tu vyznívá i groteskní výklad zaujetí filozofů o nekonformní témata, u nichž si lze představit celou škálu současných postmarxistickch filozofů (kdysi „nových“, nyní již značně zvetšelých, jakými jsou například André Glucksmann nebo Bernard-Henri Lévy); nechybí záliba ve filmu (oba manželé jsou členy poroty festivalu v Cannes), ani zlomyslný název filozofické stati v sartrovském duchu: Entomologie je humanismus.

Cronenberg zkrátka neušetřil z francouzské filozofické tradice nic a nikoho a doslova vše rozřezal ve svém literárním budoáru na kusy.

Spiknutí proti konzumu?

Bláznovosti se v novele meze nekladou: závěr se nese v duchu spiknutí. Pointa s „hmyzí revolucí“ proti konzumu, na níž se podílí severokorejský režim, je myslím z toho všeho asi nejlepší. Opus se uzavírá koncem, jenž dává tušit, že Cronenberg má za lubem ještě cosi dalšího. Třeba zase nějaké další neuvážlivě „konzumní čtivo“?

David Cronenberg: Konzumárium. Překlad Robert Tschorn. Vydalo nakladatelství Argo, Praha 2015.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
před 2 hhodinami

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
před 13 hhodinami

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
před 23 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025
Načítání...