Comeback Oasis může přijít draho

Radost z návratu Oasis po patnácti letech kalí prodej lístků na koncerty. Fanouškům čekajícím hodiny ve virtuálních frontách před očima rapidně rostly ceny. Následující kritika dokonce vedla britskou vládu k oznámení, že podmínky prodeje vstupenek na koncerty prozkoumá. Kritické reakce na comebackový prodej může Oasis vyjít dráž, než by jim bylo milé, pokud pošramotí odkaz této britpopové legendy. Zvlášť když nahrává dohadům, jestli motivací k náhlému návratu nejsou spíš peníze než naléhání věrných fanoušků.

Tisíce fanoušků Oasis čekaly o víkendu dlouhé hodiny ve virtuálních frontách, aby se dostaly ke vstupenkám na comebackové koncerty britské kapely v létě příštího roku, jen aby zjistily, že ceny byly v rámci „dynamické tvorby cen“ zvýšeny.

Místo původně inzerované částky tak nakonec někteří zaplatili až dvojnásobek. Jedna z kupujících sdílela screenshot, na němž je vidět, že vstupenka na stání, jejíž inzerovaná cena byla 151,25 libry (4500 korun) bez započtení poplatků, se při vysoké poptávce prodávala za 356,80 libry (10 600 korun).

Nic nelegálního

Praktika použitá při prodeji vstupenek na koncerty Oasis není nová a není ani nelegální, připomíná BBC. Dynamickou cenotvorbou zvyšují podniky ceny při vysoké poptávce. S touto strategií se zákazníci běžně setkávají u cen letenek a hotelového ubytování v době dovolených nebo Uberu v dopravní špičce.

Společnost Ticketmaster po četných stížnostech uvedla, že o ceně vstupenek nerozhoduje ona, ale pořadatelé akce, kteří cenu stanovili podle tržní hodnoty. Výkonný ředitel Společnosti prodejců vstupenek Jonathan Brown zdůraznil, že ceny stanovila kapela. Skupina Oasis ani její promotér na tato tvrzení nereagovali.

Podle BBC společnost Ticketmaster poprvé zavedla dynamické ceny v roce 2022 s odůvodněním, že se snaží zabránit překupníkům vstupenek. Dynamickou cenotvorbu ve Velké Británii využívali při prodeji už dříve Harry Styles, Coldplay a Blackpink. Bruce Springsteen dal loni zelenou k zavedení dynamických cen pro termíny svého turné.

To musí přestat, vyjádřil se britský premiér

Stížnosti na Oasis dolehly až k britské vládě. Ta uvedla, že prošetří, jakým způsobem se zvyšují ceny lístků na koncerty prodávané na oficiálních internetových stránkách. Prověřování bude zahrnovat i servery, které lístky přeprodávají.

Britský premiér Keir Starmer zdůraznil, že jde o zásadní problém. „Vstupenky jsou někdy rozebrány během sekund nebo minut a ceny explodují, takže mnoho lidí si už lístky nemůže dovolit,“ řekl Starmer BBC. „To musí přestat,“ dodal. „Velmi nafouknuté ceny jsou deprimující a vylučují obyčejné fanoušky,“ souhlasí britská ministryně kultury Lisa Nandyová. systém plánuje vytvořit ve spolupráci s umělci, představiteli hudebního průmyslu i fanoušky.

Rovněž antimonopolní úřad v Irsku, v jehož hlavním městě Dublinu se mají v polovině srpna příštího roku uskutečnit dva koncerty Oasis, uvedl, že prodej lístků vzbudil „oprávněné znepokojení“. „Aktivně posuzujeme situaci a zvážíme všechny možnosti k zajištění dodržování zákona o ochraně spotřebitelů,“ sdělil úřad. Irský premiér Simon Harris označil za pochybné, když nějaká firma drží monopol na prodeje vstupenek, a žádal vyšetření této záležitosti.

O lístky se přetahují staří a noví fanoušci

Jak se dalo čekat poté, co Oasis oznámili návrat na pódia, zájem o vstupenky na jejich comeback byl obrovský. Kapela musela kvůli „nevídané poptávce“ přidat k původně plánovaným čtrnácti koncertům v Británii a Irsku další tři vystoupení. První koncert by se měl konat 4. července 2025 ve velšském Cardiffu.

Začátek prodeje poslední srpnový den vedl k přetížení rezervačních internetových platforem. Někteří zájemci, kteří se dopoledne snažili dostat na autorizované prodejní servery, obdrželi chybová hlášení, mnozí další pak zjistili, že byli zařazeni na dlouhou čekací listinu. Po dlouhých hodinách se ale dozvěděli, že je vyprodáno.

Oasis na síti X upozornili, že lístky se smí přeprodávat pouze přes oficiální sekundární trh distributorů „za nominální hodnotu“. „Je nominální hodnota 150 babek, nebo 350 babek?“ reagoval jeden z uživatelů v narážce na kontroverzi ohledně zdražování vstupenek v síti Ticketmaster.

Fanoušek Oasis na fotbale
Zdroj: Reuters/Lee Smith

Návratové turné Oasis mnozí berou jako příležitost, kdy mohou své idoly vidět naposledy naživo. Samotní Oasis ovšem naznačili, že v příštím roce chystají turné i mimo Evropu. Spekuluje se například o Severní Americe. Konzultant v oblasti hudebního byznysu Mark Sutherland pro BBC podotkl, že publikum budou pravděpodobně tvořit ti, kteří prožili „nejlepší léta svého života“ s Oasis, a i mladší fanoušci, kteří znají pár hitů a chtějí je zažít naživo.

Což se neobejde bez generační rivality. Jak napsal jeden z uživatelů na síti X: „Představte si, že čekáte patnáct let na návrat Oasis, jen abyste přišli o lístky kvůli jednadvacetileté Chloe ze Stockportu, která chce jen slyšet Wonderwall naživo.“

Svedly Oasis dohromady peníze?

Podobnou šanci měli fanoušci naposledy v roce 2009, než se kapela rozpadla kvůli dlouhotrvajícím sourozeneckým sporům Noela a Liama Gallagherových, kteří tvořili jádro kapely. Od rozchodu bratři pokračovali ve své hudební kariéře, ale nikdy úplně neutichly výzvy fanoušků, aby se Oasis znovu dali dohromady.

Proč právě teď, napadlo bezpochyby spoustu lidí, když zprávu o návratu slyšeli. Zavrhovat jako motivaci rozhodně nelze silné sourozenecké pouto. Urovnání rodinných sporů, k čemuž mohlo přispět i určité zmoudření věkem (Noelovi je sedmapadesát, Liamovi o šest let méně), se přeneslo do myšlenky na opětovné společné hraní.

Nicméně nejen třeba podle BBC je bezpochyby na seznamu i finanční motivace. Když v polovině devadesátých let opět začali koncertovat Sex Pistols, frontman John Lydon tehdy cynicky přiznal, že ačkoli se kapela stále nenávidí, „našla společnou věc, a tou jsou vaše peníze“. Náhlé usmíření bratrů Gallagherových může tenhle okamžik připomínat.

Spice Girls, Take That či kapele ABBA, i když ta místo sebe na pódia poslala digitální avatary, vydělaly comebackové koncerty miliony. Birminghamská městská univerzita odhaduje, že oznámené koncerty by mohly Oasis přihrát zhruba čtyři sta milionů liber.

Pošramocený odkaz pro dělnickou třídu

Stejně přitažlivé jako navýšení peněz na účtu ovšem může pro hudebníky představovat budování odkazu. BBC připomíná pochvalné recenze, jakých se dostalo loni skupině Blur, odvěkému rivalovi Oasis, při vystoupení ve Wembley.

O Oasis je také stále zájem. Oslovit nové publikum pomohl kapele nástup streamingových služeb, ty prověřily nadčasovost hudby a textů. A oznámení návratu vedlo k dalšímu – prudkému – nárůstu poslechu skladeb Oasis. Nicméně, píše BBC, to ještě nemusí znamenat úspěšný comeback, jak se ukázalo na příkladu vrstevníků Oasis The Stone Roses, kteří se v roce 2011 nečekaně vrátili po letité odmlce. Koncerty se dočkaly nadšeného přijetí, nové singly ale propadly.

Pošramotit pověst britpopové legendy by mohla i nelibost fanoušků ohledně zdražování vstupenek. Tím spíš, v oblíbenosti a tvorbě Oasis se odrazilo, že všichni její členové pocházeli z dělnických rodin. Pro mnohé fanoušky v devadesátých letech ztělesňovali – a stále ztělesňují – víc než hudbu.

Mural s portréty Oasis v Manchesteru
Zdroj: Reuters/Phil Noble

Britský magazín Spiked návrat Oasis přivítal s nadějí, že přinese „trochu dělnické reality“ do současné Británie, kde „téměř každý kout kultury okupují nóbl a privilegovaní“. A že bratři Gallagherovi „nabourají“ současnou „kulturu konformismu“.

Prostředí, se kterým byli bratři z průmyslového Manchesteru spojováni, zůstalo zároveň důvodem, proč ne všichni comeback Oasis slavili. Podle listu The Guardian je kapela odsuzována za „zhoubný vliv na politické sklony dělnické třídy“.

Stoupl zájem o letenky i ceny hotelů

Každopádně při comebackovém turné nenechají Oasis vydělat jen sobě. Očekává se, že koncerty přinesou britskému a irskému pohostinství a ekonomice mnohamilionový zisk. „Utratí se obrovské částky za zboží, cestování, hotely, bary a restaurace a také budou vytvořena pracovní místa, která jsou s těmito koncerty přímo spojena,“ předpokládá Paul Haywood-Schiefer z daňově poradenské společnosti Blick Rothenberg.

Lidé si všimli, že levné hotelové pokoje ve městech, kam Oasis zamíří, záhy nahradily na cestovních portálech dražší varianty. Někteří lidé na sociálních sítích hlásili, že se hotely pokoušely zrušit rezervace domluvené před oznámením termínů turné ve snaze toto ubytování znovu nabídnout za vyšší cenu.

Podle údajů španělské společnosti eDreams, která se zabývá online rezervacemi zájezdů, už jen samotné oznámení o návratu Oasis výrazně zvedlo počet vyhledávání cest do Británie a Irska. V den oznámení vyhledávali lidé lety na Britské ostrovy téměř třicetkrát víc než obvykle, přičemž zájem o spoj do velšského hlavního města Cardiffu se zvýšil více než stonásobně. O lety do měst, kde Oasis avizovali koncerty, se nejvíce zajímali Italové, následováni Španěly a Němci.

Podobně poptávku po letecké dopravě po Evropě vyvolali letos fanoušci Taylor Swiftové, kteří svůj idol sledovali na turné Eras od května do srpna. Zástupci služeb předpokládají, že koncerty Oasis přinesou podobný výkyv, jaký britská ekonomika zaznamenala v posledních letech právě v souvislosti s vystoupením Taylor Swiftové, ale také Harryho Stylese a Beyoncé. Přinejmenším ekonomicky tak návrat Oasis úspěšný bude.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel nositel Nobelovy ceny za literaturu Vargas Llosa, bylo mu 89 let

Ve věku 89 let zemřel peruánský nositel Nobelovy ceny za literaturu Mario Vargas Llosa. Podle agentury AP to v neděli oznámil syn velikána latinskoamerické literatury, který je autorem oceňovaných románů jako Město a psi nebo Kozlova slavnost. Potomci spisovatele oznámili, že jejich otec bude zpopelněn a nebude se konat žádné veřejné poslední rozloučení.
před 25 mminutami

Nákaza, monstra, ocenění. Vrací se seriál The Last of Us

Seriál The Last of Us ze světa pohlceného ničivou pandemií se vrací v druhé řadě. Příběh ověnčený osmi televizními cenami Emmy vznikl na motivy oceňované videohry. O pokračování ČT mluvila přímo s tvůrci. V herní předloze i v seriálu čelí hrdinové nákaze, která lidi proměňuje v nemrtvá monstra. Základ má přitom ve skutečném světě. Houba kordyceps reálně běžně parazituje na drobném hmyzu.
před 10 hhodinami

Na pražském Comic-Conu soutěžili cosplayeři

PragoCosplay je kostýmová soutěž na Comic-Conu v Praze. V prvním on-line kole kostýmy ohodnotila odborná porota a vybrala 12 nejlepších do druhého kola. V něm výtvory nejdřív neveřejně hodnotila zahraniční porota. Večer byl pak věnovaný show pro diváky, kde se hodnotilo nejen provedení kostýmu, ale také roleplay, který ke cosplayi patří.
12. 4. 2025

Celní bitva světových gigantů zasáhne v Číně i Hollywood

Americko-čínská obchodní válka má mnoho bitevních polí. Už léta čelí v Číně Hollywood tvrdé cenzuře. A nyní se chystá další omezení: sníží se roční počet povolených premiér.
12. 4. 2025

Nejhorší, okomentoval Trump portrét od britské malířky. Ten od Putina ho dojal

Americký prezident Donald Trump v nedávné době ohodnotil dva své portréty a jeho názory na umění se neobešly bez konfrontace. Zatímco obraz od britské malířky Sarah A. Boardmanové označil za „nejhorší ze všech“, jiná podobizna, namalovaná z podnětu ruského vůdce Vladimira Putina, mu připadala jako „laskavý“ dar.
12. 4. 2025

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
11. 4. 2025

Jak Josef Čapek zemřel, už nezjistíme, obává se odbornice

Před osmdesáti lety zemřel malíř a spisovatel Josef Čapek. Podle některých zdrojů se tak stalo 10. dubna 1945 v koncentračním táboře Bergen-Belsen. Čapkovo tělo se nikdy nenašlo. Za jakých okolností přesně zemřel, už možné zjistit není, obává se předsedkyně Spolku přátel Památníku Karla Čapka Kristina Váňová, která o Josefu Čapkovi mluvila s Martinem Řezníčkem v Událostech, komentářích.
11. 4. 2025

Velký Gatsby přestal před sto lety věřit americkému snu

Velký Gatsby odhaluje zvrácenou podobu amerického snu, redukujícího lásku a úspěch jen na bohatství. Vrcholné dílo amerického spisovatele Francise Scotta Fitzgeralda vyšlo poprvé před sto lety, 10. dubna 1925.
10. 4. 2025
Načítání...