Choreografové Ivgi a Greben: Jsme jako černá a bílá

Na pražské Nové scéně Národního divadla se ve středu 16. dubna uskuteční světová premiéra celovečerní choreografie BEAT. Pro Pražský komorní balet ji vytvořila dvojice choreografů Uri Ivgi (Izrael) a Johan Greben (Nizozemí). S nimi na projektu spolupracoval britský hudebník a skladatel Tom Parkinson, který je autorem originálního hudebního podkladu. Dynamická a velmi fyzická choreografie je po projektu Occamova břitva už druhou premiérou souboru v této sezoně.

10 minut
BEAT: světová premiéra na Nové scéně
Zdroj: ČT24

Můžete mi prozradit víc o choreografii BEAT, kterou pro Pražský komorní balet připravujete? Je to spíš dějový, nebo abstraktní kus?

Uri Ivgi: Já bych naši novou choreografii nenazýval abstraktním dílem, ale také se nedrží dějové linky. Každopádně myšlenka je v této choreografii jasně patrná. V dnešním světě lidé často hledají své dávné kořeny, ke kterým se vrací. Neřekl bych tak ani kořeny náboženského charakteru, ale spíše pocit sounáležitosti či příslušnosti k nějakému společenství či skupině a propojení se Zemí. A to jsou naše hlavní témata a inspirace.

Johan Greben: Mám takový pocit, že se během zkoušek pojetí nové choreografie v našich hlavách trochu proměnilo. Když jsme začínali BEAT připravovat, měli jsme předem daný plán, chtěli jsme začít tématem zrození, s nímž je spojena posvátnost skupiny nebo společenství. Nakonec nám z toho vyplynula jako nejsilnější myšlenka touha lidí dnešní hektické doby dopátrat se, odkud vzešli, a opět se propojit se svými kořeny.

Jste zvyklí pracovat pro velká divadla s veškerým zázemím. Jaké pro vás bylo vyrovnat se s komplikovanými podmínkami, které vládnou při tvorbě produkcí české nezávislé scény?

Johan Greben: Pracovali jsme sice pro velká divadla se skvělým zázemím, ale zrovna tak i pro malé nezávislé soubory. Nejsme tedy vybíraví, co se týče podmínek, nicméně soubory a tanečníky, s nimiž chceme tvořit, volíme pečlivě.

Uri Ivgi: Ano, v případě Pražského komorního baletu jsme se museli uskromnit. Nemohli bychom vyžadovat scénu, která bude stát závratnou částku, nepřivezli jsme si vlastního light designera nebo kostýmního návrháře. Přesto jsme si stanovili určité hranice, za které jít nemůžeme. Dílo musí zkrátka i přes nedostatek financí odpovídat našemu záměru. To je to nejdůležitější.

Jaký je váš styl pro tanečníky? Věřím, že je pro ně nový a jistě i velmi fyzicky náročný…

Johan Greben: Ano, náš styl je pro tanečníky náročný, a to nejen po fyzické stránce. Choreografie je obtížná i na soustředění. Energická hudba obsahuje ohromný počet dob, které jsou přetvořeny v pohyb. Tanečník nesmí ani na moment ztratit absolutní koncentraci, aby nepropásl sebemenší akcent, a navíc mu nezbývá ani malá chvilka na odpočinek.

Beat
Zdroj: ČT24/Národní divadlo Praha

Jaké je to pracovat spolu? Můžete specifikovat blíže vaše role v procesu tvorby? Jak se během let vyvíjely a jak se doplňujete?

Uri Ivgi: S Johanem spolupracujeme už jedenáct let a náš pracovní vztah se během té doby vyvinul podobně jako přátelství. Důležitá je v něm důvěra a porozumění. Jsme schopni dávat si navzájem prostor a čas pro práci s tanečníky, naučili jsme se ustoupit, občas sledovat toho druhého jen zpovzdálí nebo konstruktivně diskutovat.

Johan Greben: Uri a já jsme jako černá a bílá. Máme odlišné nápady a naše myšlenky se různí. To může být jak negativní, tak pozitivní. Čím víc nápadů a úhlů pohledu máte, ať už co se týče pohybů, scény, či kostýmů, tím víc možností můžete společně vytvořit. Daleko lépe se pracuje a vše se krásně vybalancuje. Také nám ale dost dlouho trvá, než jeden druhého o určité myšlence přesvědčíme. Pokud spolu však diskutujeme a objeví se umělecký problém, vyřešíme ho kreativní cestou. Máme takové naše pravidlo, na které tedy občas zapomínám, a to zní: Souhlasíme s tím, že je možné spolu nesouhlasit.

Tom Parkinson: Rád bych k tomu něco dodal. Ti dva jsou si podobnější, než si myslí. Navzdory tomu, že s nimi pracuji už dlouhou dobu a společně jsme vytvořili několik inscenací, nejsem si stále jistý, jak to vlastně dělají. Jsou tak výkonní a produktivní a zároveň schopní velmi dobře argumentovat. Nevím, jak je možné být takový, a přitom pracovat v tandemu. Ale evidentně to funguje. I pro mě je to však záhadou, a to jsem pravděpodobně do celého procesu zapojený daleko víc než kdokoliv jiný.

Tvoříte hudební strukturu souběžně s tím, jak vzniká struktura choreografická, a to téměř až do dne premiéry, že?

Tom Parkinson: Abych to uvedl na pravou míru, já nevytvářím hudební strukturu, protože hudba má velmi specifické strukturální požadavky. Hudební struktury jsou determinovány choreografií, proto je nemožné přemýšlet o hudbě strukturálně nezávisle na krocích a pohybových variacích. Někdy mě napadne krátký kousek hudby, který trvá všehovšudy třicet vteřin, a choreografové se mě zeptají, zda by nemohl trvat dvacet minut.

A co je pro vás na tomto procesu nejvíce vzrušující?

Tom Parkinson: Oba choreografové mají od počátku velmi silnou vizi a já svou inspiraci čerpám už jen z toho, jak o ní mluví. Oni povídají o choreografii, ke mně přicházejí nápady a cítím, jak mi hlavu plní úžasná hudba. Samozřejmě nikdy pak nedokážete převést do reality úplně vše, co máte ve své fantazii. Jsem přesvědčený, že se to nepovedlo ani Vincentu van Goghovi u jeho Slunečnic. Každopádně takhle část procesu je opravdu vzrušující. Pak následují týdny a týdny práce. Ve finále vznikne většinou něco, co se liší od těch prvních diskusí a kompozice, ale pro mě je to znovu jako dar. Umělecké dílo je stále znovu překvapující, a to je v mých očích to krásné.

Beat
Zdroj: ČT24/Národní divadlo Praha

Co vás na choreografické tvorbě nejvíc zajímá či baví?

Johan Greben: Užívám si samozřejmě celý proces tvorby. Ale nejzábavnější jsou pro mě asi poslední dva týdny před premiérou, kdy vidím, jak se věci skládají dohromady. Na začátku tvůrčího procesu nemám žádný klíč, nikdo mi nenapoví, jaké dílo vznikne. Pokračuji v práci s tanečníky, tvořím, produkuji, ale až v ten moment, který jsem zmínil, začínám komplexněji chápat vlastní práci. A to mě baví nejvíc.

Uri Ivgi: Pro mě osobně je na choreografické tvorbě hezký ten bod, v němž začínají tanečníci přebírat jakousi svobodu. Pak už totiž nesleduji pohyby ani kompozici, ale skrz lidi na scéně na mě působí emoce. To jsou opravdu krásné chvíle. Světlo, hudba, pocity tanečníků, vše se skládá dohromady a sálá na mě do hlediště.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...