Balet Fantom opery vypráví známý příběh z divadelního podzemí

Praha - Romantický příběh z pařížské Opery o jejím tajemném monstru a lásce ke krásné baletce uvede 10. dubna Státní opera Praha. Ve světové premiéře uvede balet Fantom opery, s libretem Libora Vaculíka, který je také autorem choreografie a režie, a na hudbu Petra Maláska. V hlavních rolích se představí vedle sólistů souboru i hostující tanečníci včetně čerstvé držitelky Thálie Nikoly Márové.

Původní příběh z románu Gastona Lerouxe o znetvořeném hudebním géniovi, který bloudí spletí katakomb v podzemí opery a zamiluje se do mladičké sopranistky Christine, lákal Vaculíka ke zpracování už dlouho. S kostýmní výtvarnicí Ludmilou Várossovou a scénografem Martinem Černým se choreograf tentokrát snažil vytvořit představení, které zaujme i nespecializované publikum. Petr Malásek dostal zadání složit krásnou, lehce zapamatovatelnou hudbu, podle jeho slov vznikla romantická filmová hudba.

V roli Christiny se na premiéře představí teprve dvacetiletá tanečnice Zuzana Hvízdalová, pro níž jde o první velkou taneční příležitost po loňském absolvování Pražské konzervatoře. „Otevřel se mi nový pohled na tanec a zjišťuji, že se dá tělo použít i pro vyprávění příběhu,“ prozradila své pocity. Alternovat ji budou Brazilka Thais Parreirasová Martinsová a Nikola Márová, sólistka baletu Národního divadla a čerstvá nositelka ceny Thálie za titulní dvojroli v baletu Labutí jazero, uváděném taktéž na scéně Státní opery.

Roli Fantoma ztvární mladý tanečník Richard Hlinka, v alternaci s Janem Seitlem a hostujícím Alexandrem Katsapovem (ND). Jako hrabě Raoul de Chagny se představí Ondřej Novotný a Martin Gebauer. Komickou roli primabaleríny Charlotty předvedou Anna Ščekalevová a Iva Provazníková.

Režisér a choreogarf Libor Vaculík již vytvořil řadu původních celovečerních baletů pro mnoho souborů, k jeho nejznámějším pracím patří baletní dvojvečer Malý pan Friedemann/Psycho, Čajkovskij, Isadora Duncan, Někdo to rád… pro pražské ND ale také taneční muzikály Lucrezia Borgia, Čachtická paní nebo Edith, vrabčák z  předměstí. Především pro Pražský komorní balet také vytvořil desítky kratších choreografií. Státní opera Praha má od roku 2003 na repertoáru jeho celovečerní balet Dáma s kaméliemi a od roku 2006 výpravnou shakespearovskou komedii Sen noci svatojánské.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
před 2 hhodinami

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
před 3 hhodinami

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
před 9 hhodinami

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
včera v 16:30
Načítání...