Houslový virtuos Gil Shaham se řadí ke špičce ve svém oboru. Americký houslista koncertoval s většinou světových orchestrů, aktuálně přijel do Česka, aby své umění předvedl na festivalu Dvořákova Praha. Je také kurátorem komorní řady této přehlídky. Jako účinkující před publikum předstoupil poprvé, ale ne naposledy v úterý.
Antonín Dvořák je otcem americké koncertní hudby, říká houslista Shaham
Renomé u posluchačů i kritiků si Gil Shaham získal bezchybnou technikou. Studenty ale učí, že perfektní hra není to nejdůležitější. „Naše práce se podobá práci herců. Musíme jít na jeviště, vzít záměr vytištěný na papíře a ten pro naše publikum uvést v život. Ve chvíli, kdy se nám podaří předat skladatelovu myšlenku publiku, odvedli jsme svou práci,“ říká.
Čeští posluchači jméno tohoto amerického virtuosa znají především díky nahrávce Vivaldiho Čtvero ročních dob. Před tuzemským publikem osobně hrál před třemi lety, kdy na Dvořákově Praze interpretoval Čajkovského Houslový koncert.
S Dvořákem měla Amerika štěstí
V programu jeho letošních koncertů nechybí dílo od komponisty, po němž se festival jmenuje. V úterý – mimo jiné spolu s houslistou a koncertním mistrem České filharmonie Josefem Špačkem – sáhl po klavírních kvintetech od Dvořáka a také od Johannese Brahmse.
Hudbu Antonína Dvořáka prý poslouchá od dětství. „Je mnoho skladatelů, kteří se vydali do Spojených států, ale Antonín Dvořák byl jediný, kdo se vydal do Spojených států a poslouchal tamní hudbu. Takže jsme měli veliké štěstí, protože se svým způsobem stal otcem americké koncertní hudby,“ vysvětluje svůj obdiv k českému komponistovi.
Vyjádří ho i na dalších koncertech, které ho na Dvořákově Praze ještě čekají. Komorní řada ho 12. a 15. září zavede do Anežského kláštera. Zazní tu skladby nejen Dvořáka, ale i Prokofjeva, Bacha a Schumanna.