Pražská galerie Kvalitář představuje na dvou souběžných výstavách čtyři současné umělce. Samostatně svou kamenosochařskou tvorbu prezentuje designér Jakub Berdych Karpelis. Instalace Minimal Difference pak spojuje tři tvůrce, jejichž díla nutí návštěvníky zbystřit zrak.
Ani kromaňonci neuniknou v Galerii Kvalitář jemné nuance
Jakub Berdych Karpelis svou výstavu nazval Cro-Magnon Man, tedy kromaňonec. Názvem odkazuje na minulost a vracení se ke kořenům. „Pracuje s technikou recyklace, změnami kontextu, využíváním už jednou použitých věcí,“ vysvětluje kurátor výstavy Jan Dotřel. Karpelis, který je spíše známý jako designér ze studia Qubus, se navíc vystavenými díly hlásí k původně vystudovanému kamenosochařství.
Materiál, který používá, má také svou minulost, pochází ze skladů nebo starých továren: nejde jen o čedič či mramor, ale také sklo a gumu, třeba pneumatiku z obřího stavebního stroje. Váha Karpelisových děl se proto pohybuje v rozmezí od stovek kilogramů do několika tun.
Naopak některé exponáty druhé výstavy v Kvalitáři neváží ani gram. Například audiovizuální instalace Pavla Mrkuse. Jeho speciální projekci, která plyne a nikdy se neopakuje, doplňuje zvuk pralesa. Mrkus, stejně jako jeho vystavující kolegové Václav Krůček a Jana Bernartová, postihuje prostřednictvím site-specific instalací změny sotva postřehnutelné lidským okem.
Krůček pracuje s mřížkami, které instaluje na zeď, a pomocí osvětlení pak nastavuje stíny. S odkazem k malířství tak vytváří obrazy. Janu Bernartovou zase zajímá, jak různá digitální média odlišně ukazují barvy.
Minimal Difference mohou návštěvníci této výstavy hledat do 15. února, Cro-Magnon Man v Kvalitáři zůstane o týden déle.