Praha – Stavební firmy si účtují za asfalt podezřelé ceny. Studie ekonomického institutu CERGE ukázala, že stát za metr čtvereční stejného asfaltu platí výrazně rozdílné ceny. Firmy si účtují od 1566 korun do 28 407 korun. Jde přitom o srovnatelný asfalt na srovnatelné silnici. Uvedla to dnešní Mladá fronta Dnes (MfD). Studie CERGE srovnala náklady na metr čtvereční asfaltu na 80 stavbách českých rychlostních silnic a dálnic za posledních pět let.
Za asfalt lze zaplatit od dvou do 28 tisíc za metr čtvereční
Nejdráže staví Metrostav
Ján Palguta z ekonomického institutu CERGE
„Pro takové rozpětí cen těžko nacházíme odůvodnění.“
Nejdráže vyšel stát asfalt na dvou dálnicích. Jde o úsek D8 před česko-německou hranicí a dálnici D47 u Bohumína. První stavěl Metrostav, druhou Strabag. Cenu asfaltu 28 tisíc korun za metr čtvereční dává však Metrostav za vinu dodavateli. Naopak nejméně stát zaplatil za úsek Pražského okruhu mezi Jesenicí a Vestcem, tvrdí studie. Deník však píše, že nejde jen o ceny povrchu vozovky. Podobně vysoké rozptyly jsou i v dalších částech staveb. Například metr svodidel stojí podle výkazů Ředitelství silnic a dálnic od 190 korun až po 11 277 korun.
Podobných nesrovnalostí u dopravních staveb se podle Pavla Kohouta z Národní ekonomické rady vlády (NERV) bude objevovat více. Právě NERV chce výsledky Palgutovy srovnávací studie využít. Takto detailně se jednotlivými položkami rozpočtu (jako je samotný asfalt nebo svodidla) ještě nikdo nezabýval.
Stát si neumí stanovit výhodnou cenu
Stát dlouho tvrzení o drahých dálnicích odmítal. Podle Palguty výsledky analýzy ale ukazují, že stát nemá jasnou metodiku, která by v zakázkách umožnila stanovení opravdu reálných cen stavebním firmám. Stát je víceméně odkázán na to, co firmy vysoutěží. Při slabé konkurenci ve velkých dopravních zakázkách přitom není problém, aby se největší stavební firmy domluvily na ceně. „Chybí například i reálná oponentura technických řešení, proto se leckdy staví zbytečně draze,“ řekl Palguta.