Nový majitel výrobce léků Zentivy, společnost Advent International, si před koupí po firmě vyžádal byznys plán – čeho chce společnost dosáhnout v následujících pěti letech a jak, a rozhodlo se, že pro Zentivu klíčové oddělení vývoje zůstane i nadále v Česku. Kromě vývoje generických léčiv (ekvivalenty originálních léčivých přípravků, které mohou přijít na trh po vypršení jejich patentové ochrany) se soustředí i na volně prodejné léky a generika s přidanou hodnotou, potvrdil webu ČT24 ředitel oddělení vývoje Zentivy Pavel Šebek.
Vývoj Zentivy zůstane doma. Soustředí se i na volně prodejné léky, říká Pavel Šebek
Zentiva se zaměřuje na generické léky. Ty se vyvíjí stejně jako ty originální?
Většina lidí si představuje, že generické léky jsou prosté kopie. Tedy že si koupíte velkou kopírku, dáte na ní originální pilulku, zmáčknete tlačítko a vyleze vám generikum. Ale to není pravda. Kopírování, tak jak si ho lidé představují, je zakázané, a to z patentových důvodů.
Originální výrobce, který investuje řádově i miliardu dolarů do vývoje originálního léku, si vše, co může, zapatentuje. Ochrání zejména základní molekulu, čímž nedovoluje vstoupit generikům na trh dříve, než vyprší základní patent. Vedle toho ale podá také spoustu technologických patentů, které lék dále chrání. Generické firmy musí všechny tyto patenty obejít.
Takže přece jen kopírujete?
Dnes už nekopírujeme téměř nic. Technologicky jsou tedy naše přípravky inovativní, ale co je společné, je chování in vivo – tedy to, že když si vezmete originální lék jeden den a druhý den generikum, tak se musí oba léky chovat in vivo („v živém“ – pozn. redakce) úplně stejně. Rozpouštění a vstřebávání účinné látky v čase musí být stejné u originálního i u toho našeho léku, tím pádem je klinický účinek v organismu stejný.
Takže generické léky se vyvíjí stejně dlouhou dobu jako originální léky?
V každém léku je účinná látka, molekula, kterou je třeba objevit a nadesignovat se správnou chemickou strukturou, aby s lidským tělem interagovala cíleným způsobem. Ale lék obsahuje vedle účinné látky ještě spoustu dalších náležitostí, které musíme přidat tak, aby vznikla pilulka, která zaručí, že určitá molekula v organismu funguje správně. A k tomu slouží farmaceutická technologie.
Co všechno může být tedy jiné?
Jsou základní parametry, které jako generici musíme dodržet. Musíme mít shodnou chemickou strukturu aktivní substance, musíme mít stejnou dávku a musíme splnit podmínku bioekvivalence, tedy shodné hladiny léčiva v krvi dosažené po podání generika a jeho originálního vzoru. Vše ostatní může být jiné.
A to je to, co dělá generický vývoj vývojem…
Ano, musíme zajistit naší firmě, že všechny technologické problémy vyřešíme, budeme mít, pokud je to třeba, jinou technologii, jinou formulaci, jiné složení než originální léky, ale in vivo budeme stejní, a budeme tak schopni uvést lék na trh první den po vypršení originálního patentu. To je typické pro vývoj generického léku.
Technologie musíte tedy vyvinout stejně jako originální výrobci…
Zásadní rozdíl mezi vývojem generika a originálního léku je v tom, že jako generická firma nevyhledáváme vhodné účinné látky, nemusíme opakovat jejich preklinické a klinické testování. Originální výrobce musí prokázat účinnost a bezpečnost svého léku, a my, jak nám to zákon umožňuje, se odkážeme na originální data. Takže do výzkumu nemusíme investovat tolik jako originální výrobce. Během originálního výzkumu odpadne hodně molekul, protože jsou například toxické nebo nemají očekávaný účinek nebo je doprovázený vedlejšími účinky. Úvádí se, že proto celý originální vývoj stojí asi miliardu dolarů.
Originálního výrobce to tedy vyjde na miliardu. Na kolik Zentivu?
Generický vývoj je výrazně lacinější. Řádově můžeme říci jednotky milionů.
Kdy se tedy začíná vyvíjet generikum, kterým se nahradí originální lék?
Začínáme dělat vlastní vývoj ještě dříve, než přijde originální lék na trh, přesněji ve třetí fázi klinického testování. Tedy v době, kdy se teprve prokazuje, že nová zkoušená látka má předpokládaný léčivý účinek. Sledujeme, které léky se ve světě vyvíjí, jaký budou mít tržní potenciál, až vyprší základní patent. Podle toho vhodné kandidáty zařazujeme do vývojového portfolia.
Jak dlouho to trvá?
Doba od vstupu originálního produktu na trh do okamžiku, kdy jdou do prodeje generika, je až patnáct let. To je dáno exkluzivitou klinických dat a expirací patentů na originálních produktech. Náš vlastní vývoj trvá zhruba tři až pět let. Začínáme ho dělat brzy, ale dokončit vývojové aktivity můžeme kdykoliv během doby, než vyprší ochrana originálu.
Zentiva se orientuje na generika odjakživa. Vy jste ve firmě přes patnáct let, jak se mění jejich vývoj?
Oproti době, kdy jsem v Zentivě začínal, je vývoj generik složitější a je také daleko větší a propracovanější patentová ochrana. Takže i my děláme komplikovanější technologie, které jsou obecně složitější, protože i originální molekuly jsou složitější a mají horší vlastnosti, jak z nich udělat lék. Děláme také daleko více technologického výzkumu, abychom výrobu udělali lacinější, než byl původní originální přístup.
Řada našich výrobků se tak vyrábí s větší ekonomickou efektivitou, než to dělal originální výrobce.
Co přesně dělá Zentiva v Česku?
V oddělení vývoje v Česku vyvíjíme generika, vyvíjíme technologie s cílem vyrábět lék lacinější než v původní verzi. A vyvíjíme generika s přidanou hodnotou, kdy se snažíme přinést lidem něco navíc, než měl původní originální produkt, snažíme se vylepšit jeho rysy.
Příkladem, který už je na trhu, je lék Zentivy na vysoký tlak. Kombinuje dva přípravky, které originální výrobce vyvinul jako dva oddělené. My máme obě molekuly v jedné tabletě, kdy pacient bere jen jednu dávku najednou, i se synergií účinků.
Veškerý vývoj Zentivy tedy probíhá v Česku.
Ano. Máme dva výrobní závody, jeden v Praze a druhý v Rumunsku, ale vývoj je jenom v Praze. Zabývá se jím přímo asi dvě stě lidí a necelá stovka v přidružených funkcích. Tým je mezinárodní, ve vývoji je aktuálně sedm národností a pracovním jazykem je angličtina.
Teď, když do Zentivy vstoupil investičně Advent International, jsou plány jaké? Zůstane vývoj v Česku?
Když se Advent ucházel o koupi Zentivy, nechal si předložit byznys plán, který následně přijal a díky němu si nás i koupil. Neměnil ho a tím ho vlastně ocenil. Byznys plán je takový, že v Praze generický vývoj zůstane i nadále.
Na čem teď ve vývoji pracujete?
To nemůžeme publikovat, protože naše klíčová hodnota je právě v tom, co vyvíjíme.
Advent International nedávno ale uvedl, že bude chtít zefektivnit chod, redukovat náklady, jak?
Na redukci nákladů máme v oddělení program, jak dělat technologie ještě lacinější než originál. Ambice inovací v generické firmě je primárně obejít patentovou ochranu, aby se produkt dostal na trh, ale v druhé fázi technologii musíme upravit tak, aby byla co nejlevnější. A dnes jsme i na obyčejných lécích schopni vyvinout technologie, kdy jsme výrazně lacinější než originál.
Nebude se tedy ořezávat?
Když se třeba dnes podíváte, kde stojí automobilový průmysl a kde stojí farmaceutický průmysl, tak automobilový už je desítky let pod neskutečným tlakem, farmacie je pořád exkluzivní prostředí a když začnete zavádět metodiky z jiných průmyslových odvětví do Zentivy, do generické firmy, vytváříte prostor pro další optimalizace a zlevňování. A to jsou asi ty věci, které má Advent na mysli, byť nemůžu mluvit za ně.
Neznamená to tedy propouštění lidí, naopak plán je navyšovat výrobu a expandovat technologicky, technicky a kapacitně. Zentiva se chce stát šampionem na evropském trhu v oblasti generik, ale i v segmentu volně prodejných léků (ty nyní ve svém portfoliu nemá – pozn. redakce).