Praha – Na Český telekomunikační úřad roste tlak, aby začal řešit vysoké ceny volání a chabou konkurenci na trhu. Úřad se brání tím, že podle jeho statistik se u nás volá stejně draze jako jinde v Evropě. Menší operátoři a zástupci veřejnosti mají ale v rukách jiná čísla. Ceny by podle nich mohli rozhýbat takzvaní virtuální operátoři nebo vstup nového velkého hráče na scénu.
Volání z mobilů je v Česku předražené
Vysoké ceny volání pro domácnosti vadí zástupcům iniciativy Stop drahému volání. Jejich petici už podepsalo přes deset tisíc lidí. Konkurence mezi trojicí velkých operátorů totiž podle nich i odborníků funguje jen v případě firemních tarifů.
Další cestou pro zvýšení konkurence jsou virtuální operátoři, tedy firmy, které nakupují ve velkém volné minuty u klasických operátorů a pak je přeprodávají svým zákazníkům, aniž by potřebovali vlastní síť. V Česku se ale ještě žádné společnosti nepodařilo najít s operátory společnou řeč. „O možnosti spustit virtuálního operátora jsme jednali s několika partnery, žádné řešení ale nebylo výhodné pro obě strany,“ říká k tomu mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický.
Pavel Dvořák, předseda ČTÚ:
„Občas někde najdeme něco, kde se lišíme. Třeba ceny pro rezidentní zákazníky jsou vyšší, než by mohly být, investice by mohly být vyšší. Ale celkově jsme v normě.“
K lukrativním mobilním službám tak mají přístup jen tři operátoři. Ti navíc už dnes prodávají ve speciálních balíčcích i pevné připojení. Tím výrazně konkurují firmám, které jsou odkázány jen na prodej pevných linek.