Mexiko/Puebla - Zaměstnanci německé automobilky Volkswagen v Mexiku dnes zahájili stávku. Se zaměstnavatelem se snažili dohodnout na nových platových podmínkách, jednání ale skončila bez výsledku. Montážní závod Volkswagenu v Pueble je jediným na světě, kde se vyrábí model New Beetle, tedy nová verze legendárního modelu „brouk“. Stávka ochromí výrobu asi 1500 automobilů denně. Německá automobilka patří v Mexiku, které nyní prochází stejně jako mnoho dalších států hlubokou hospodářskou krizí, k největším průmyslovým firmám. Zaměstnává zde zhruba 14 700 lidí.
V Mexiku stávkují zaměstnanci Volkswagenu
Šéf odborářů Victor Cervantes řekl, že zaměstnanci požadují zvýšení platů minimálně o tři procenta. Volkswagen je ochoten platy zvednout jen o procento, a to až od února příštího roku. Každému zaměstnanci by ale vyplatil i jednorázovou prémii 5500 pesos (asi 7700 korun).
Odbory chtějí zvýšení o 8,25 procenta
Odborová organizace hájí zájmy asi 9400 zaměstnanců Volkswagenu. Mluvčí odborářů Arturo Monter řekl, že odbory na nabídku Volkswagenu nepřistoupí. Zaměstnanci, kteří jsou v odborech, si v průměru vydělají zhruba 370 pesos denně, což je asi 518 korun. Plat chtějí zvýšit o 8,25 procenta.
„Jejich nabídka se nám nezdá dostatečná, když vezmeme v úvahu současnou ekonomickou situaci,“ řekl Monter. „K zajištění našich potřeb to nestačí,“ dodal. Zaměstnanci mexického Volkswagenu naposledy stávkovali v roce 2006.
Volkswagen je připraven k vyjednávání
Německý podnik v tiskové zprávě uvedl, že je připraven pokračovat ve vyjednávání, pokud jej přizvou k jednacímu stolu odboráři nebo státní vyjednávači. Ti by při rozhovorech plnili roli prostředníka.
Mexické sdružení automobilového průmyslu uvedlo, že výroba automobilů skupiny Volkswagen v Mexiku od ledna do července meziročně klesla o téměř 37 procent. Volkswagen ale v červenci oznámil, že příští rok začne v Pueble kompletovat nový kompaktní sedan, což mexický prezident Felipe Calderon označil za vzácně dobrou zprávu. Závod v Pueble byl poslední, kde se vyráběla starší verze „brouka“. Jeho výrobu Volkswagen ukončil v roce 2003.