Aféra s podvody v měření emisí u Volkswagenu ještě není u konce, už teď ale reálně dopadá na automobilový svět. Postupně se mění objem motorů a chystají se nové postupy v měření výfukových zplodin. Nové testy se mají přiblížit praxi a měřit hodnoty v různých podmínkách.
Testy emisí u automobilů se mají změnit. Přiblíží se praxi
Emise se teď běžně měří tak, že auto najede na stanici STK, napojí se na počítač a obsluha mu v podstatě v laboratorních podmínkách sešlápne pedál plynu. S reálnou jízdou jak ve městě, tak v terénu to má ale společného jen málo. Už od září příštího roku tak Evropská unie bude po koncernech požadovat nové testy.
Ačkoliv při nich automobil stále neopustí stanoviště STK, lišit se budou zásadně. Změří auto v různých rychlostech a v různých podmínkách. Vykazovaná spotřeba aut podle očekávání Bruselu stoupne a přiblíží se tomu, co znají řidiči z praxe.
Evropa v tom nastavila automobilkám jasné mantinely. Na druhou stranu se jí zatím nedaří řešit problém s odškodňováním zákazníků kvůli samotné aféře dieselgate.
Odškodnění v USA, opravy v Evropě
Ve Spojených státech dostanou majitelé dieselových vozů zapletených v emisním skandálu Volkswagenu v přepočtu až čtvrt milionu korun na hlavu. Koncern navíc musí jejich auto odkoupit nebo opravit a další peníze dát na ochranu životního prostředí. Na největším vyrovnání automobilové historie vyplatí skoro 400 miliard korun.
Evropská komise trvá na tom, aby automobilka neopomíjela ani evropské zákazníky. Česká eurokomisařka Věra Jourová předala prostřednictvím člena představenstva Volkswagenu dopis, ve kterém požaduje, aby výrobce zvážil odkup aut postižených evropských zákazníků a jejich odškodnění.
Německá firma to odmítá s tím, že mají její zákazníci v Evropě možnost nechat si závadný systém bezplatně odstranit, což už od loňska probíhá při takzvaných svolávacích akcích.
„My nedostaneme nic, zatímco Američané budou doopravdy velkoryse odškodněni za podvod zosnovaný VW,“ míní jeden z majitelů naftového vozu VW Uwe Schoop, kterému oprava podvodného systému nestačí. Volkswagen ho prý uvedl v omyl a on chce odstoupit od kupní smlouvy.
Absence hromadné žaloby
Platit stejné odškodné i v Evropě by se automobilce prodražilo - zatímco v USA má podvodný software zhruba 400 tisíc aut, v Evropě je to osm a půl milionu. Výhodou pro Volkswagen je, že na starém kontinentu nejsou tak přísné emisní limity a až na výjimky neexistuje institut hromadné žaloby.
Vznikl kvůli tomu i ostrý spor v německé vládě. Ministerstvo spravedlnosti navrhlo zavést možnost hromadné žaloby pro spotřebitele i v Německu. Rezolutně proti je ale ministerstvo dopravy.
„Myšlenka je dát možnost společné žaloby nejen akcionářům, ale také spotřebitelům, tedy řidičům, kteří vlastní vůz značky Volkswagen. V souvislosti s tímto skandálem to nebude možné zpětně využít,“ zmiňuje právník zastupující akcionáře VW Jochen Resch.
Někteří majitelé vozů s podvodným softwarem v Evropě ale uspěli. Právě tento týden španělský soud nařídil dvěma dceřiným společnostem Volkswagenu ve Španělsku, aby každému z majitelů vozů Audi Q5, které byly vybavené softwarem pro falšování údajů o emisích, vyplatily odškodné pět tisíc eur (135 tisíc korun). Zdroj z Volkswagen Audi España však uvedl, že automobilka se proti rozhodnutí ještě odvolá.
Zvýšené náklady automobilek se následně promítnou i do cen vozů pro zákazníky, a to až o 70 tisíc korun na jedno auto. Prostřednictvím německého deníku Automobilwoche už na veřejnost prosákla i informace, že koncern VW přiškrtí investice do prémiové značky Audi - a to právě proto, aby měl na investice do elektromobilů. Ty zatím působí jako jediný vítěz celého emisního skandálu.