Tatra - synonymum silných vozů pro armádu i průmysl

Kopřivnice - Dnes už legendární kopřivnická automobilka Tatra má více než 160letou historii. Za jejím vznikem stál Ignác Šustala, který se nejprve zaměřil na výrobu bryček a kočárů. První automobil nazvaný Präsident opustil továrnu v březnu 1897, o rok později začala produkce nákladních vozů. A právě těmi je Tatra známá i ve 21. století. Tatrovka je dodnes významným zaměstnavatelem v kraji s více než 1 100 zaměstnanci.

Präsident přitom patřil k prvním osobním vozům na světě. Jeho zrod měl na svědomí vynálezce Leopold Sviták, který při jeho konstruování částečně vycházel z automobilu „Instructor“ značky Benz. Tento motor pak poháněl i Präsidenta. Luxusní a originální automobil měl například jako první přední kola chráněná okrasným nárazníkem. 

Kopřivnickou Tatrovku, nejstarší automobilku ve střední Evropě a druhou nejstarší na světě, o rok později opustil i první nákladní automobil. Zde se projevil talent Hanse Ledwinky, který jako pomocný technik stál již u zrodu Präsidenta. Ten následně přišel s celou řadou unikátních technických řešení, především slavné tatrovácké koncepce podvozku s centrální nosnou rourou s výkyvnými polonápravami. 

Tatra Präsident
Zdroj: ČT24/NTM

První automobily z Kopřivnice (Nesselsdorf) nesly označení NW (Nesseldorfer Wagenbau), název Tatra přitom uvádí firma od roku 1911. První automobil s názvem automobilky, odvozeným od slovenských velehor Vysokých Tater, vyjel z továrny 29. března 1919. Tehdy firma zkoušela novou verzi populárního osobního automobilu NW typ U, který vybavila převratnou novinkou - pedálem ovládanými brzdami na všechna čtyři kola. Kvůli tomu vedení firmy zvolilo pro zkoušky obtížný terén v Tatrách. Od roku 1920 se pak označení objevilo u všech vozů. 

Tatra Werke aus Nesselsdorf

Šustalovy úspěchy na poli automobilů vedly také k tomu, že v Kopřivnici postavil několik nových továrních budov a v roce 1882 spustil výrobu železničních vagonů. Firma, která se jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft neboli Kopřivnická vozovka, byla od roku 1924 přejmenována na Tatra Werke, čistě název Tatra má od roku 1927. 

Mezi světovými válkami proslavilo Tatru několik osobních vozů. Po znárodnění se pak orientovala především na nákladní automobily a luxusní osobní automobily. Před rokem 1989 patřila Tatra k předním světovým výrobcům těžkých nákladních automobilů určených zejména pro provoz v obtížných podmínkách a pro armádu. Roční produkce se pohybovala kolem 15 000 vozů. 

Tatra se však na začátku 90. let dostala do finančních problémů, za kterými stály vysoké dluhy. V následujících letech změnila továrna několikrát vlastníka a mimo jiné ukončila výrobu osobních automobilů. Od roku 2006 firmu kontrolují čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a dosavadním předsedou představenstva společnosti, Američanem Ronaldem Adamsem. Loni Tatra prodala téměř tisícovku nákladních vozů. 

Indické problémy s údajnou korupcí 

Na jaře 2012 nařídil indický ministr obrany prošetřit podezření z korupce v souvislosti s nákupy vozidel Tatra pro indickou armádu. Velitel armády V. K. Singh obvinil indického lobbistu Tédžindera Singha, že mu před rokem a půl nabídl úplatek 140 milionů rupií (50,8 milionu korun) za nákup 600 tatrovek. Tatra se proti informacím o možném spojení s údajnou korupcí v indické armádě ohradila a doplnila, že své vozy na indický trh vůbec nedodává. 

V současnosti Tatra vyváží asi 80 procent své produkce nákladních vozů, exportuje především do Ruska a zemí bývalého Sovětského svazu, Indie, Maďarska, Slovenska. A podařilo se jí získat i nové trhy, například v Austrálii. Vozy Tatra mimo jiné testují armády USA a Velké Británie. 

Tatrovky se dnes využívají jak v armádě (nejen české), tak těžebním průmyslu, stavebnictví, lesnictví nebo třeba komunálních službách a jako hasičské automobily.

Milníky v historii Tatry 

  • První nákladní automobil byl v kopřivnické továrně Ignáce Šustaly vyroben v roce 1898. Jeho nosnost byla 2,5 tuny a vzadu měl uloženy dva motory Benz. 
  • Kopřivnické nákladní vozy TL 4 používala již c. k. rakousko-uherská armáda. 
  • Za rozvojem výroby nákladních automobilů stály především armádní zakázky. Vojáci na tatrách oceňovali průchodnost terénem, robustní konstrukci, jednoduchost údržby, životnost a velký výkon i v extrémních podmínkách. 
  • K nejúspěšnějším nákladním vozům patří model T 111 (vyráběl se v letech 1942 až 1962) se vzduchem chlazeným naftovým motorem, který se osvědčil i v arktických podmínkách Sibiře. 
  • Před rokem 1989 se roční produkce nákladních vozů Tatra pohybovala kolem 15 000 kusů. Odběratelem byly především těžební firmy v Sovětském svazu, armády jeho satelitů a rozvojových zemí. 
  • Těžkou ztrátou pro Tatru byl tzv. africký obchod, když si v roce 1992 švýcarská firma Diamoil objednala 5 400 vozů pro Libyi. Jenže první velkou dodávku nezaplatila. Výsledkem bylo zastavení výroby zbytku vozidel, nárůst zásob a finanční ztráty. 
  • V červnu 1998 zahájil provoz společný podnik na montáž nákladních vozů Tatra v Indii. Jedná se o vybudování společného závodu ve Vietnamu. 
  • Nákladní automobily Tatra se několikrát úspěšně zúčastnily jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží Rallye Paříž-Dakar.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Americký soud pozastavil platnost Trumpových cel

Americký federální obchodní soud pozastavil platnost cel, která prezident Donald Trump začátkem dubna uvalil na řadu zemí světa včetně Evropské unie. Podle soudu je zavádění cel pravomocí Kongresu. Bílý dům se proti rozhodnutí odvolal a jeho mluvčí zpochybnil autoritu soudu. Sídlo prezidenta má nyní deset dní na dokončení procesu zastavení tarifů. Cla budou do rozhodnutí odvolacího soudu vybírána dál, upřesnil amerikanista Jiří Pondělíček.
02:26Aktualizovánopřed 22 mminutami

Stát musí více investovat a inovovat, soudí šéf Hospodářské komory

Podíl investic na celkových výdajích státu dlouhodobě stagnuje. Je nutné investice navýšit, Česká republika musí být konkurenceschopná. Na čtvrtečním 37. celostátním sněmu Hospodářské komory v Praze to uvedl její prezident Zdeněk Zajíček. Stejně jako se podnikatelé neustále přizpůsobují novým trendům, i stát by měl modernizovat a inovovat, míní Zajíček.
před 27 mminutami

Prodloužení nabídky KHNP na dostavbu Dukovan není jisté

Prodloužení nabídky jihokorejské firmy KHNP na stavbu jaderných bloků v Dukovanech není jisté, společnost bude muset případný požadavek české strany posoudit, zvážit okolnosti a poté se rozhodne. Aktuální nabídka platí do konce června.
11:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Trump způsobuje cly chaos, míní Švejnar

Americký prezident Donald Trump pozastavil padesátiprocentní cla na dovoz z Evropy, nejpozději 9. července se uvidí, co bude dál. Způsobuje obrovský chaos tím, že jednoho dne cla uvalí, druhý den je oddálí, pro některé země dá vyšší, pro některé nižší, uvedl v Interview ČT24 ekonom a profesor Kolumbijské univerzity v New Yorku Jan Švejnar. Cla budou mít podle něj velice silný negativní efekt na USA, protože se zvednou ceny a nastane inflace. V tomhle si myslím, že se Trump strašně přepočítává, dodal Švejnar. Pořad moderoval Daniel Takáč.
před 21 hhodinami

Liberty Ostrava chce koupit jediná firma, správce jedná o navýšení ceny

Závaznou nabídku na koupi zkrachovalé huti Liberty Ostrava podala jen společnost SPV Nova Hut. Jejím majitelem je někdejší ministr vnitra Martin Pecina, který deklaruje svou vůli podnik dál provozovat. Nabídnutá částka je ale podle insolvenčního správce Šimona Petáka příliš nízká. Proto chce, aby ji zájemce navýšil, řekl ve středu mluvčí insolvenčního správce Michal Štefl. Výši nabídky neupřesnil. Z jeho vyjádření ale vyplývá, že hrozí i ukončení provozu huti.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Tři dny před termínem není vybraná ani polovina sumy za daň z nemovitosti

Do termínu zaplacení vyměřené daně z nemovitých věcí zbývají už jen necelé tři dny. Na účet Finanční správy ale zatím přišlo jen 43 procent očekávané částky pro letošní rok. Ta se pohybuje kolem 23 miliard korun. Daň vyšší než pět tisíc korun mohou poplatníci uhradit ve dvou splátkách během roku. Více než devadesát procent lidí už daň platí bezhotovostně a dá se očekávat, že toto číslo letos ještě vzroste.
včera v 16:41

Podpis dohody k Dukovanům do konce mandátu vlády není jistý, připustil Fiala

Uzavření finální smlouvy o stavbě jaderných bloků v Dukovanech se do konce mandátu současné vlády možná nestihne. Záležet bude na rozhodování soudu. V rozhovoru na Radiožurnálu to v úterý připustil premiér Petr Fiala (ODS). Termín zprovoznění prvního reaktoru v roce 2036 ale podle něj zatím ohrožen není. Místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček označil finále tendru za neskutečnou blamáž a mezinárodní ostudu.
27. 5. 2025Aktualizováno27. 5. 2025

Kupka chce, aby se na železnici stavělo levněji, přizval proto španělské firmy

Česko podle serveru Zdopravy.cz staví úsek vysokorychlostní tratě mezi Brnem a Přerovem za vyšší cenu a uzpůsobený na nižší rychlost než jinde v Evropě. Snížení ceny si ministr dopravy Martin Kupka (ODS) slibuje od projektů PPP, které podle něj do tuzemska přivedou zahraniční kapitál i další nabídky. To dle něj povede k tomu, že se české firmy o zakázky „poperou v ostřejší konkurenci“. V Interview ČT24 Kupka řekl, že kvůli tomu do Česka přizval španělské firmy, aby mohly nastavit vlastní cenovou hladinu. Pořad moderoval Daniel Takáč.
27. 5. 2025
Načítání...