Tatra - synonymum silných vozů pro armádu i průmysl

Kopřivnice - Dnes už legendární kopřivnická automobilka Tatra má více než 160letou historii. Za jejím vznikem stál Ignác Šustala, který se nejprve zaměřil na výrobu bryček a kočárů. První automobil nazvaný Präsident opustil továrnu v březnu 1897, o rok později začala produkce nákladních vozů. A právě těmi je Tatra známá i ve 21. století. Tatrovka je dodnes významným zaměstnavatelem v kraji s více než 1 100 zaměstnanci.

Präsident přitom patřil k prvním osobním vozům na světě. Jeho zrod měl na svědomí vynálezce Leopold Sviták, který při jeho konstruování částečně vycházel z automobilu „Instructor“ značky Benz. Tento motor pak poháněl i Präsidenta. Luxusní a originální automobil měl například jako první přední kola chráněná okrasným nárazníkem. 

Kopřivnickou Tatrovku, nejstarší automobilku ve střední Evropě a druhou nejstarší na světě, o rok později opustil i první nákladní automobil. Zde se projevil talent Hanse Ledwinky, který jako pomocný technik stál již u zrodu Präsidenta. Ten následně přišel s celou řadou unikátních technických řešení, především slavné tatrovácké koncepce podvozku s centrální nosnou rourou s výkyvnými polonápravami. 

Tatra Präsident
Zdroj: ČT24/NTM

První automobily z Kopřivnice (Nesselsdorf) nesly označení NW (Nesseldorfer Wagenbau), název Tatra přitom uvádí firma od roku 1911. První automobil s názvem automobilky, odvozeným od slovenských velehor Vysokých Tater, vyjel z továrny 29. března 1919. Tehdy firma zkoušela novou verzi populárního osobního automobilu NW typ U, který vybavila převratnou novinkou - pedálem ovládanými brzdami na všechna čtyři kola. Kvůli tomu vedení firmy zvolilo pro zkoušky obtížný terén v Tatrách. Od roku 1920 se pak označení objevilo u všech vozů. 

Tatra Werke aus Nesselsdorf

Šustalovy úspěchy na poli automobilů vedly také k tomu, že v Kopřivnici postavil několik nových továrních budov a v roce 1882 spustil výrobu železničních vagonů. Firma, která se jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft neboli Kopřivnická vozovka, byla od roku 1924 přejmenována na Tatra Werke, čistě název Tatra má od roku 1927. 

Mezi světovými válkami proslavilo Tatru několik osobních vozů. Po znárodnění se pak orientovala především na nákladní automobily a luxusní osobní automobily. Před rokem 1989 patřila Tatra k předním světovým výrobcům těžkých nákladních automobilů určených zejména pro provoz v obtížných podmínkách a pro armádu. Roční produkce se pohybovala kolem 15 000 vozů. 

Tatra se však na začátku 90. let dostala do finančních problémů, za kterými stály vysoké dluhy. V následujících letech změnila továrna několikrát vlastníka a mimo jiné ukončila výrobu osobních automobilů. Od roku 2006 firmu kontrolují čtyři čeští a zahraniční investoři reprezentovaní bývalým členem dozorčí rady a dosavadním předsedou představenstva společnosti, Američanem Ronaldem Adamsem. Loni Tatra prodala téměř tisícovku nákladních vozů. 

Indické problémy s údajnou korupcí 

Na jaře 2012 nařídil indický ministr obrany prošetřit podezření z korupce v souvislosti s nákupy vozidel Tatra pro indickou armádu. Velitel armády V. K. Singh obvinil indického lobbistu Tédžindera Singha, že mu před rokem a půl nabídl úplatek 140 milionů rupií (50,8 milionu korun) za nákup 600 tatrovek. Tatra se proti informacím o možném spojení s údajnou korupcí v indické armádě ohradila a doplnila, že své vozy na indický trh vůbec nedodává. 

V současnosti Tatra vyváží asi 80 procent své produkce nákladních vozů, exportuje především do Ruska a zemí bývalého Sovětského svazu, Indie, Maďarska, Slovenska. A podařilo se jí získat i nové trhy, například v Austrálii. Vozy Tatra mimo jiné testují armády USA a Velké Británie. 

Tatrovky se dnes využívají jak v armádě (nejen české), tak těžebním průmyslu, stavebnictví, lesnictví nebo třeba komunálních službách a jako hasičské automobily.

Milníky v historii Tatry 

  • První nákladní automobil byl v kopřivnické továrně Ignáce Šustaly vyroben v roce 1898. Jeho nosnost byla 2,5 tuny a vzadu měl uloženy dva motory Benz. 
  • Kopřivnické nákladní vozy TL 4 používala již c. k. rakousko-uherská armáda. 
  • Za rozvojem výroby nákladních automobilů stály především armádní zakázky. Vojáci na tatrách oceňovali průchodnost terénem, robustní konstrukci, jednoduchost údržby, životnost a velký výkon i v extrémních podmínkách. 
  • K nejúspěšnějším nákladním vozům patří model T 111 (vyráběl se v letech 1942 až 1962) se vzduchem chlazeným naftovým motorem, který se osvědčil i v arktických podmínkách Sibiře. 
  • Před rokem 1989 se roční produkce nákladních vozů Tatra pohybovala kolem 15 000 kusů. Odběratelem byly především těžební firmy v Sovětském svazu, armády jeho satelitů a rozvojových zemí. 
  • Těžkou ztrátou pro Tatru byl tzv. africký obchod, když si v roce 1992 švýcarská firma Diamoil objednala 5 400 vozů pro Libyi. Jenže první velkou dodávku nezaplatila. Výsledkem bylo zastavení výroby zbytku vozidel, nárůst zásob a finanční ztráty. 
  • V červnu 1998 zahájil provoz společný podnik na montáž nákladních vozů Tatra v Indii. Jedná se o vybudování společného závodu ve Vietnamu. 
  • Nákladní automobily Tatra se několikrát úspěšně zúčastnily jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží Rallye Paříž-Dakar.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zůstatky na obecních účtech dál rostou. Investujte víc, nabádají vysocí politici

Obce a města dál navyšují zůstatky na účtech. Ke konci čtvrtletí tam měly spolu s kraji uloženo rekordních více než 550 miliard korun. Suma přitom podle ministerstva financí dál poroste. Řada celostátních politiků proto své kolegy na komunální úrovni vyzývá k větším investicím. Pomoci jim v tom má i spolupráce v rámci společenství obcí. Institut funguje od loňského ledna.
před 3 hhodinami

Růst tržeb obchodníků meziročně zrychlil

Tržby v českém maloobchodě bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v březnu mírně zrychlily meziroční růst na 3,4 procenta po únorovém revidovaném zvýšení o 3,2 procenta. V meziměsíčním srovnání stouply o 0,6 procenta, informoval Český statistický úřad (ČSÚ). K meziročnímu růstu podle statistiků stejně jako o měsíc dřív nejvíc přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot. Tržby za služby se oproti stejnému období loni zvýšily o tři procenta.
9. 5. 2025Aktualizováno9. 5. 2025

USA a Velká Británie dosáhly klíčové obchodní dohody

USA a Spojené království oznámily komplexní obchodní dohodu. Washington s okamžitou platností ruší cla na britskou ocel a hliník a snižuje dovozní sazbu na automobily na deset procent, píše ve čtvrtek odpoledne zpravodajský server BBC News. Podle britského premiéra Keira Starmera dohoda podpoří vzájemný obchod i tvorbu pracovních míst v obou zemích.
8. 5. 2025Aktualizováno8. 5. 2025

Europoslanci schválili změny emisních norem, automobilky získají více času

Europoslanci ve čtvrtek schválili změny emisních norem oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos.
8. 5. 2025Aktualizováno8. 5. 2025

České firmy nepůjde při dostavbě Dukovan obejít, řekl Vlček

Korejská společnost KHNP podepsala první závazné smlouvy o budoucí spolupráci s českými firmami na výstavbě nových bloků v Dukovanech. Měly by mít na starosti až šedesát procent obří zakázky. Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN) v Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem ujistil, že samotný kontrakt obsahuje záruky, aby tuzemské firmy nebylo možné obcházet.
8. 5. 2025

Energetický regulační úřad letos udělil rekordní pokuty

Energetický regulační úřad letos udělil rekordní sankce za praktiky proti spotřebitelům. Historicky nejvyšší šestimilionovou pokutu dostala společnost ELGAS Energy, spotřebitelé na ni poslali tisíce stížností. Skoro 1,5 milionu korun udělil úřad Lidové energii. Regulátor rozdal pokuty za víc než devět milionů korun. Nejčastěji si lidé stěžují na špatné vyúčtování.
7. 5. 2025

Vláda schválila připravovaný podpis dohody o Dukovanech s KHNP

Korejský ministr průmyslu, obchodu a energetiky An Tuk-kun věří, že Česko a Korea mohou překonat překážky, které vyvstaly při schvalování tendru na dostavbu dukovanské jaderné elektrárny. Po slavnostním podpisu smluv o budoucí spolupráci jednal s premiérem Petrem Fialou (ODS). Vláda zároveň schválila připravovaný podpis finální dohody s KHNP dopředu pro případ, až podpis kontraktu bude možný.
7. 5. 2025Aktualizováno7. 5. 2025

ČNB snížila úrokovou sazbu o čtvrt procentního bodu

Bankovní rada České národní banky (ČNB) snížila základní úrokovou sazbu o čtvrt procentního bodu na 3,5 procenta. Dostala se tak na nejnižší úroveň od začátku prosince 2021. Podle analytiků vývoj ekonomiky dával argumenty pro snížení sazby i pro její ponechání na 3,75 procenta. Guvernér ČNB Aleš Michl řekl, že prostor pro další snižování sazeb je omezený a tento krok je podmíněný tím, že v české ekonomice budou slábnout proinflační rizika.
7. 5. 2025Aktualizováno7. 5. 2025
Načítání...