Praha - Stavebnictví a doprava jsou často skloňovaným tématem politiků a mnohdy i řidičů, kteří si zoufají nad tragickým stavem určitých úseků silnic či dálnic. Bohužel jsou v souvislosti s výstavbou nových silničních či železničních uzlů navíc obvykle slyšet slova jako opoždění, předražení nebo přinejhorším nerealizace. Změnu chce přinést relativně nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Ten dnes vystoupil na Žofínském fóru, kde představil novou dopravní koncepci. Hlavní důraz bude kladen na velké, důležité a dobře připravené projekty, které budou financovány z EU.
Stanjurova klíčová věta: Realizovat lze jen dobře připravené projekty
Podle Stanjury Česko nyní doběhla podceněná příprava projektů z minulých let. Tehdejší projekty podle ministra nebyly řádně promyšleny a peníze na ně nebyly efektivně využity. Novou koncepcí by tedy měla být snaha o co nejpečlivější připravu a vůle ministerstva dopravy projekty rychle a bezodkladně schvalovat.
Nyní končí období pro dotace na dopravu mezi lety 2007 až 2013. „V roce 2007 až 2010 se v podstatě nic nečerpalo. Tenhle luxus si už nemůžeme dovolit. Pořád máme šanci, že vyčerpáme všechny peníze z programu Doprava. Zatím nečerpáme příliš úspěšně, je špatná příprava a díky špatné přípravě dochází ke zpožděním,“ řekl na fóru Stanjura.
Klíčová věta podle Stanjury: Realizovat úspěšně z evropských zdrojů lze jen dobře připravené projekty.
Na změnu v dopravní koncepci nebude ministerstvo samo
- Investoří musí v přípravě zvýšit objem i kvalitu. Oba dva předpoklady jsou nutné pro úspěšné čerpání evropských dotací i českých národních zdrojů.
- Ministerstvo dopravy bude urychleně schvalovat veškeré materiály - záměry staveb, studie proveditelnosti. Bude rovněž vypisovat dostatečně kvalitní soutěže na projekční práce a podobně.
- Pomoc projekčních a inženýrských společností.
- Pomoc stavebních úřadů. „Apeluji na své kolegy: Nedělejme formální chyby. Jsou to složité procesy. Abychom nemuseli opakovat jednotlivá řízení,“ prohlásil Stanjura.
- „Dodavatelé, chceme stavět nebo soutěžit? Ale soutěže taky musí někdy skončit a nemůžou se táhnout dlouhou dobu. Pokud cítíte, že je někde faul, tak se braňte. Kdo soutěží, respektujte výsledek. Bez spolupráce a pochopení, že jsem v soutěži prohrál, protože někdo jinej dal lepší nabídku, se prostě nepohneme,“ dopnil ministr.
Prioritou je dobrá cena stavby za dobrou kvalitu
„Naším cílem není nejlepší cena. Potřebujeme dobrou cenu za dobrou kvalitu. Čas ukáže, zda stavba byla kvalitní, zda se řeší dobře reklamace a další a další. Staví se salámovou metodou – postaví se tři kilometry a další vláda pak třeba dostaví dalších pět – není to dobré ani pro stát ani pro firmy – to se musí změnit,“ podotkl Stanjura.
Dokument MD: Dopravní politika ČR pro roky 2014 až 2020
„Délka přípravy a realizace projektů přesahuje horizont dvou - tří vlád a já stojím o to, aby ten dokument byl schválen výraznou většinou. Není možné, aby se změnou politické reprezentace docházelo ke změnám priorit státu v dopravní politice. Pak totiž nepostavíme vůbec nic. Za 4 roky se nedá žádná stavba od začátku do konce postavit. Materiál bych mohl předložit vládě do konce března,“ apeloval na ostatní vládní činitele ministr dopravy.
Doprava musí mít dost prostředků
Cílem resortu je podle ministra stabilizovat zdrojovou stránku. Zdroje, které vznikají v dopravě – mýto, výběry z prodeje dálničních známek, silniční daň, podíl na spotřební dani z minerálních olejů i poplatek za užití železniční cesty jsou zdroje, které mají zůstat v dopravě.
Co patří krajům, dejme krajům
„Budu podporovat, aby zdroje, které jsou určeny na regionální železniční dopravu, přešly do rozpočtu krajů. Kraje ví lépe, jestli do dané obce je lepší autobusové nebo železniční spojení,“ řekl Stanjura.
Kolik můžeme čerpat z kohezních fondů v příštích letech?
Od roku 2014 do 2020 můžeme čerpat z kohezních fondů 80 miliard, dalších 20 miliard bude putovat z programu CEF (Connecting European Facility). Stanjura připustil, že se plánuje pustit do pár opravdu velkých projektů, které budou dobře připravené, ve kterých se nebude chybovat. Ostatní stavby budou financovány z národních zdrojů. Podle ministra je to lepší než mít desítky - stovky projektů, se kterými jsou následně neuvěřitelné potíže.
Opozice vidí pouze sliby a nepravděpodobné výsledky
„Důležité jsou výsledky. Já se obávám, že výsledky nepřijdou. Nepřijdou z jednoho prostého důvodu, protože stav na ministerstvu dopravy je dlouhodobě personálně špatný a pan ministr to naznačil, že má velmi slabý aparát, který dnes není schopen ty věci řešit. Neupírám mu snahu, přál bych mu výsledky, ale obávám se, že nebudou,“ tvrdí Milan Chovanec, stínový ministr dopravy za ČSSD.