Praha – Co dělat, když nám omezení letového provozu v důsledku erupce islandské sopky ukouslo několik dnů z vytoužené dovolené? Touto otázkou se teď trápí stovky Čechů. Podle viceprezidenta Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamury ale není žádný důvod k panice. Klienti mohou po cestovkách žádat třeba posunutí dovolené na jiný termín nebo vrácení peněz. Na vše, co vás zajímá ohledně problémů s leteckou dopravou, odpovídal Tomio Okamura na chatu.
Sopka vám zkrátila dovolenou? O své peníze nepřijdete!
Otázka, co dělat, když sopečná erupce a s ní spojené omezení leteckého provozu zasáhly do dovolené, má hned několik řešení. „Můžete odletět k pozdějšímu datu, dovolená bude zkrácena, v tomto případě ovšem ze zákona nemáte nárok na proplacení ekvivalentu těch dní, které jste nevyčerpali,“ uvedl Okamura s tím, že se i přesto cestovní kanceláře snaží zkrácení dovolené klientům kompenzovat – třeba tím, že jim poskytnou dodatečné služby, jež jim dovolenou zpříjemní.
„Druhou variantou je to, že cestovní kancelář se vám pokusí najít po dohodě s vámi nějakou jinou alternativu, a v případě, že by žádná jiná alternativa nebyla k dispozici, ten zájezd nešel zrealizovat vůbec, tak samozřejmě není možno zadržovat peníze klientů. Poslední možná varianta je vrácení peněz,“ zmínil Okamura další možnosti řešení nepříjemné situace.
Prodloužený pobyt v zahraničí může jít na náklady klienta
Zoufat nemusí ani klienti, kteří uvízli v zahraničí. Cestovka se o ně musí postarat a zajistit jim náhradní ubytování. Za tyto služby si ale může nechat od klientů zaplatit, s odvoláním na evropské regule a český zákon 159/1959 Sb. to tvrdí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. To, jestli prodloužený pobyt turistům uhradí, proto záleží jen na dobré vůli každé cestovky.
Jiného názoru jsou ale právníci Evropského spotřebitelského centra. Legislativa podle nich hovoří natolik jasně, že není ani potřeba se soudit, respektive k soudu stačí dát jen platební rozkaz. Peníze tak mohou mít lidé doma za několik měsíců. „Pakliže cestovní kancelář klientovi neposkytne náhradní ubytování nebo zajištění jeho jiných potřeb, tak v tom případě si samozřejmě může nárokovat náhradu škody zpětně po cestovní kanceláři,“ uvedl právník centra Martin Rezek.
Problémy nečekají turisty ani v zaměstnání
Na problémy by neměli lidé, kteří si museli nuceně kvůli řádění islandské sopky prodloužit dovolenou, narazit ani v zaměstnání. Zákon tady stojí na jejich straně, svou nepřítomnost musí zaměstnavateli jen včas oznámit. „Zaměstnanec je omluven, nejde o neomluvenou absenci, ale na druhé straně mu nenáleží náhrada mzdy, takže je to svým způsobem neplacené volno,“ upozornil vedoucí občanské poradny Společnou cestou Ondřej Načeradský.
Některé společnosti ovšem vycházejí svým zaměstnancům vstříc a dovolí jim prodloužit si dovolenou. Pracovníci tak nepřijdou o část mzdy. Podle právníků je to ale jen vstřícný krok, kterého se nikdo nemůže domáhat.
Bohužel Češi mají jen málo možností, jak získat informace o svých právech. „Žádná oficiální adresa, kde by se lidé mohli poradit se státními orgány, neexistuje,“ upozornil Okamura. Jeho asociace proto přispěchala zoufalým klientům cestovek i těm, kteří si sami koupili letenku, na pomoc. Na svých webových stránkách bezplatně zodpovídá všechny dotazy související s řáděním islandské sopky.