Bratislavská továrna německé automobilky Volkswagen po šestidenní stávce zaměstnanců za vyšší mzdy a po nedělní dohodě odborů s vedením firmy na nové kolektivní smlouvě v pondělí obnovila výrobu. Novinářům to řekl předseda představenstva slovenské divize Volkswagenu Ralf Sacht.
Slovenský Volkswagen obnovil po stávce výrobu
„Výroba ráno naběhla bez jakýchkoliv problémů,“ uvedl Sacht. Dodal, že kolektivní smlouva zajistí stabilitu pracovních míst v podniku při přiměřeném vývoji mzdových nákladů.
Člen představenstva společnosti Volkswagen Slovakia Eric Reuting uvedl, že dohoda ohledně zvyšování platů se příliš neliší od toho, co společnost nabízela ještě letos v dubnu. Odbory původně požadovaly jednorázové zvýšení tarifních mezd o 16 procent, následně ale své návrhy podobně jako samotný podnik měnily.
Odborář Smolinský zároveň odmítl Reutingovo vyjádření, že výsledná dohoda je podobná dřívější nabídce podniku.
Stávka zaměstnanců bratislavské továrny Volkswagenu byla největší v soukromé firmě v novodobých dějinách Slovenska a zároveň první v šestadvacetileté historii slovenské divize německé automobilky. Protest ochromil produkci sportovně-užitkových vozidel (SUV), například vozů Volkswagen Touareg a Audi Q7. V omezeném režimu se firmě podařilo udržet výrobu malých vozů. Za běžného provozu z továrních linek sjede přes 1000 automobilů denně.
Průměrný měsíční plat zaměstnanců Volkswagenu na Slovensku včetně bonusů, příplatků a odměn, ale bez výdělku managementu dosahuje 1804 eur (47 350 korun). To je zhruba dvojnásobek průměrné mzdy v zemi. Podle vedení slovenské divize automobilky v regionu střední Evropy jsou nejvyšší platy v rámci koncernu právě na Slovensku.
Slovensko je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem automobilů na světě. Bratislavská továrna Volkswagenu zase montuje nejvíce aut ze závodů tří automobilek, které mají své továrny na Slovensku.