Slevy se zákazníkům mohou pěkně prodražit, jak nenaletět?

Praha - Podle průzkumů se od roku 2007 zvýšilo procento lidí nakupujících zlevněné nebo akční zboží z 24 procent na 44 procent, tedy téměř na dvojnásobek. Na růstu tohoto procenta se přitom nepodílejí jen typické většinou nízkopříjmové skupiny zákazníků, kteří jsou extrémně citliví na cenu. Ve slevách čím dál tím víc nakupují i lidé, kteří to de facto z pohledu svého příjmu nemají zapotřebí. Určitě se na tom podepsala i ekonomická krize, ale mohou za to i samotní prodejci. Nejdříve slevami chtěli nalákat zákazníky konkurence, jedna firma tento způsob marketingu okopírovala od druhé a rozjel se kolotoč slev a akcí, ze kterého se dnes bude prodejcům jen těžko vystupovat. Český zákazník si zkrátka zvykl, že akce a slevy jsou všude a kdo je nenabízí, nemá šanci uspět. Jenže ani slevy nemusí být vždy výhodné. A zákazník by se měl dát pozor na to, aby ve slevách a akcích nenakupoval ve výsledku draze.

Nákup si raději naplánujte

Dalším nešvarem spotřebitelů je, že podlehnou svítivým cedulkám vybízejících ke koupi akčního zboží a přestanou přemýšlet. Takoví zákazníci nakonec skončí s košíkem plným věcí, které vlastně vůbec nepotřebují, nebo potřebují, ale stačila by jim desetina toho, co se rozhodli koupit. A výsledek? Ušetření se nekoná. Rada je přitom jednoduchá: „Aby si každý ten nákup plánoval. Co se týče například nákupu potravin, je dobré nejdříve si rozmyslet, co opravdu budu vařit a jestli stihnu nakoupené zboží zkonzumovat před datem spotřeby. Pokud chci ušetřit, musím mít jasnou představu, co opravdu potřebuji a neměl bych těm věcem podléhat,“ radí Poucha.

Pokud se ale přeci jen necháme zlákat výhodnou nabídkou velkého balení nebo balení, ve kterém má být část zboží zdarma, musíme počítat. I když to zní nelogicky, někdy prodejce nabízí menší balení levněji, než větší. Proto je dobré nedívat se jen na cenu za výrobek, ale na tzv. jednotkovou cenu. To je cena, kterou musí na cenovkách prodejci povinně uvádět a říká nám, kolik stojí jednotka, ať už je to kilogram, kus nebo třeba litr daného produktu. Pak už jen stačí tyto jednotkové ceny porovnat a hned máme jasno.

Prodejní akce
Zdroj: ČT24

S věrností jednomu obchodníkovi snáze odhalíme marketingové triky

Určitě ve svém okolí znáte někoho, kdo věnuje desítky minut studiu letáků jednotlivých obchodníků v okolí a pak se vydá do jednoho obchodu třeba pro vajíčka a do druhého pro salám. „Určitě to záleží na každém, jakou má preferenci, jestli mu to za to opravdu stojí. Reálně je ale potřeba si uvědomit, co všechno nás stojí to, že obíháme jednotlivé obchody,“ upozornil Tomáš Poucha z Marketingového institutu. Je potřeba zvážit, kolik nás stojí náklady na dopravu a taky čas, který nám takové obrážení obchodů zabere.

„Reálně by se dalo říct, že většina obchodů má ty nejčastěji prodávané položky za cenu poměrně podobnou, takže vlastně nemá moc velký smysl to objíždět. Navíc pokud se pohybujeme v obchodě, kde to dobře známe, tak nemusíme úplně vždycky naletět na nějaké ty fígly, strávíme tam méně času a celkově se to vyplatí,“ dodal.

Důchodkyně v supermarketu
Zdroj: ČT24

Věrnostní programy

Obchody také často nabízí zákazníkům možnost zapojit se do tzv. věrnostního nebo bonusového programu. Spotřebitel pak sbírá body, za které dostává různé benefity v podobě slev nebo speciálních akčních nabídek. Většinou je takové upsání se prodejci neškodné – prodejce je zkrátka rád, že se mu zákazník vrací. „Občas už se i u nás objevují takové programy, které přesně analyzují obsah mého košíku,“ vysvětlil Poucha. Prodejci musíme nejprve vyplnit přihlášku, ve které sdělíme kolik nám je let, jakého jsme pohlaví, jaké máme vzdělání, zda máme rodinu a podobně. Dostaneme kartičku a obchodník pak po každém našem zaplacení jednoduše sleduje každý náš krok. Analyzuje, co nakupujeme, v jakém množství, jak často, atd. Data mu pak slouží jako dokonalý průzkum chování zákazníků a může je použít k lepšímu marketingu – ať už se jedná o druh prodávaného zboží na prodejně, nebo o jeho rozmístění. A za odměnu pak občas sledovanému zákazníkovi pošle nabídku zlevněného zboží ušitou na míru. „Tady u toho moc velké riziko není, spíš si každý musí uvědomit, jestli ta data o sobě takhle chce sdělovat,“ komentuje Poucha.

Není také od věci čas od času se zamyslet nad tím, proč asi obchodník slevu nabízí – někdy chce jen nalákat zákazníky od konkurence, jindy se chce zbavit přeplněných skladů nebo zboží, kterému za chvíli dojde datum spotřeby. Každopádně nikdy to prodejci nedělají jen pro dobro zákazníka. Pokud tedy opravdu chceme ušetřit, musíme přemýšlet a využívat slev a akcí s chladnou hlavou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Turecké aerolinky Pegasus kupují Smartwings

Turecké aerolinky Pegasus Airlines podepsaly závaznou smlouvu za 154 milionů eur (3,8 miliardy korun) na koupi společnosti Smartwings patřící ČSA. Informuje o tom web Türkiye Today. Pegasus na síti X bez dalších podrobností oznámil, že podepsal dohodu o převzetí Smartwings a jejího akcionáře ČSA. Oficiálně cenu transakce ani jedna ze stran neuvedla.
08:43Aktualizovánopřed 23 mminutami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 13 hhodinami

EK by mohla brzy představit zmírnění zákazu spalovacích motorů, píše Reuters

Evropská komise by mohla 16. prosince zveřejnit balíček opatření na podporu automobilového průmyslu, uvedla agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje. Jeho součástí by měla být i mírnější verze plánovaného zákazu spalovacích motorů od roku 2035.
před 17 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 20 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 20 hhodinami

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...