Škoda Auto zahájila v Indii výrobu nové limuzíny Rapid

Pune - Škoda zahájila v indickém Pune sériovou výrobu nové kompaktní limuzíny Rapid. Na indický trh ji chce uvést ještě letos. Nový model je součástí růstové strategie firmy, která chce pokračovat v expanzi na mimoevropských trzích a do sedmi let zvýšit prodej na jeden a půl milionu vozů ročně.

Vůz s délkou 4,39 metru, šířkou 1,70 metru a výškou 1,47 metru zaujímá svou velikostí pozici mezi modely Fabia a Laura (Octavia). Nabízí pět plnohodnotných míst pro řidiče a cestující a zavazadlový prostor o objemu téměř 500 litrů. Název Rapid měl nést podle dřívějších neoficiálních informací vůz označovaný zatím MissionL, který automobilka představila na letošním frankfurtském autosalonu. MissionL je šestou modelovou řadou automobilky, v budoucnu se má jako třetí model vyrábět také v Mladé Boleslavi. Podle médií se má stát náhradou za Octavii Tour.

Volba názvu je v souladu s dříve prezentovanou strategií firmy, podle níž se bude vracet k názvům svých modelů z historie. Výroba MissionL má po Indii podle dřívějších informací v příštím roce začít také v Evropě a Rusku a o rok později v Číně.

Automobilka v dnešní tiskové zprávě uvedla, že nový model Rapid má velký význam pro růstovou strategii Škody Auto, v jejímž rámci chce firma do roku 2018 zvýšit své prodeje na minimálně 1,5 milionu vozů ročně. „Indie je prvním trhem, na kterém uvádíme nový model Rapid. To podtrhuje význam této země pro náš podnik,“ podotkl předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland.

Winfried Vahland:

„V příštích letech chceme na celém světě podstatně přidat. Za tímto účelem podstatně posílíme naše mimoevropské aktivity. Indický trh přitom hraje centrální roli, neboť Indie patří vedle Číny a Ruska mezi trhy s největším potenciálem.“

Vahland podotkl, že podle odhadu odborníků má Indie do konce desetiletí postoupit mezi pět největších automobilových trhů světa.

Rapid lze objednat se zážehovým a vznětovým motorem, s oběma motory s manuální, nebo automatickou převodovkou. Jako benzinový motor je v nabídce agregát o objemu 1,6 litru a výkonu 77 kW. Turbodiesel s technologií Common Rail má taktéž zdvihový objem 1,6 litru a výkon 77 kW.

Nové logo Škody Auto
Zdroj: ČTK/René Fluger

Škoda Auto je v Indii aktivní od roku 2001 a v letošním roce podstatně zvýšila odbyt. Do konce září činil nárůst téměř 50 procent. Závod Volkswagenu v Pune byl otevřen v roce 2009. Nový Rapid je po modelu Fabia druhým vozem značky Škoda, který se v něm vyrábí. Vedle podniku v Pune vyrábí Škoda v Indii své vozy v závodě v Aurangabádu, a to modely Superb, Laura a Yeti.

Model Škoda Rapid byl původně sedan, který továrna v Mladé Boleslavi začala vyrábět v roce 1935. Vyrobilo se i několik kusů ve verzi kabriolet. Označení Rapid neslo i kupé odvozené ze Škody 120, které automobilka vyráběla v letech 1984 až 1988.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 20 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 23 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
16. 12. 2025
Načítání...