Silniční daň by podle ministerstva financí měli platit všichni

Praha - Stát by mohl podle pracovního plánu ministerstva financí zavést silniční daň i pro občany. Její výše by se odvíjela od obsahu motoru a státu by tak mohla vynést až pět miliard korun ročně. Výnosy by podle deníku pomohly státnímu rozpočtu a přispěly na budování tuzemských silnic a dálnic. Nyní daň odvádějí pouze firmy a živnostníci, pokud jejich auta slouží k podnikání. Informovaly o tom dnešní Hospodářské noviny.

Plán placení silničních daní prosazuje Chrenko

Pracovní plán prosazuje náměstek ministerstva financí zodpovědný za daně Peter Chrenko. „Řidiči by podle kubatury vozidla odváděli do rozpočtu tisíc až patnáct set korun,“ řekl podle HN Chrenko týdeníku Ekonom. Zvýšení daně by se dotklo většiny řidičů, výjimky by podle náměstka existovaly, nicméně by jich bylo málo a týkaly by se jen handicapovaných. Výnos by směřoval do rozpočtu, respektive Státního fondu dopravní infrastruktury.

Plán na zavedení silniční daně je součástí Chrenkova balíčku, v rámci kterého by stát od příštího roku mohl vybrat až o dvě desítky miliard korun více než letos. Kromě toho navrhuje sjednotit sazbu daně z přidané hodnoty na 18 procentech. Posvítit si chce také na velký počet výjimek u daní z příjmů.

Chrenko nyní plán předloží ministru financí Eduardu Janotovi, který zatím nechce jeho šance komentovat. „Tento návrh neprošel oficiální debatou na ministerstvu. Počkám, až náměstek Chrenko všechny své daňové návrhy předloží v komplexním materiálu se všemi nezbytnými propočty,“ řekl Janota. Ministr dopravy Gustav Slamečka se sice nechce do záležitostí Janotova úřadu plést, sám by ale silniční daň podpořil. „Obecně můžu říct, že prostředky pro fond vítám,“ uvedl.

S návrhem nesouhlasí Milan Štěch a ODS

Nová daň by se měla brzy otestovat na jednání tripartity. Odborářům se ale plán nelíbí. Senátor za ČSSD a šéf nejsilnější odborové centrály v zemi, Českomoravské asociace odborových svazů, Milan Štěch ho označil za výraz zoufalství. Nadšeni nejsou podle deníku ani v ODS. „Nemyslím, že by zavádění nových daní - navíc v době hospodářské krize - bylo zrovna šťastným řešením,“ uvedl člen hospodářského výboru sněmovny za ODS Jaroslav Plachý. Na místě podle něj není zvyšování daňové zátěže, ale úspory.

  • Peter Chrenko autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/301/30033.jpg
  • Ministerstvo financí autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1012/101175.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 54 mminutami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 2 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 5 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 17 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 23 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...