Reklamy na internetu přibývá, ale lidem stále více vadí

Sedm milionů Čechů využívá internet, jak vyplývá z posledního průzkumu NetMonitor. Firmy zároveň čím dál častěji dávají reklamu na web. Loni investovaly přes 14 miliard korun, což je asi o deset procent víc než v roce 2013. Zároveň ale roste počet lidí, které reklama na internetu obtěžuje.

„Teď vám navěsím čtyři elektrody na čelo.“ Tak vypadá příprava na testování účinků reklamy. Čidla je potřeba dát kromě hlavy také ještě na zápěstí, prsty, na ucho a kolem hrudníku. Když jsou všechny přístroje nastavené, spustí se na obrazovce video nebo třeba blikající inzerát. Jednotlivé senzory a elektrody měří aktivitu mozku, tep a dýchání. Za jednu vteřinu zaznamenají až 32 údajů." Součástí je i oční kamera, díky které je vidět, na co se respondent zaměřoval. Ze všech hodnot se dá vysledovat, jaké emoce reklama vyvolala.

Testování účinku reklamy
Zdroj: ČT24

Z podobných měření vyplývá, že za posledních pět let se zdvojnásobil počet lidí, které obtěžuje reklama na internetu. „Během těch pěti let podstatně stoupl objem těch agresivnějších formátů reklamy. To znamená reklama, která vyjíždí na lidi, bliká na ně,“ vysvětluje důvod ředitel výzkumné společnosti Martin Petrášek.

Podle prezidentky České marketingové společnosti Jitky Vysekalové obecně platí, že čím více je reklamy, tím více lidem vadí. A platí to jak pro klasickou reklamu, tak pro různé formy reklamy na internetu. „Lidem nejvíce vadí automaticky vyskakující okna, překrývání základního obsahu, hlučná reklama,“ říká. Na druhou stranu ale upozorňuje, že jedna věc je to, co jim vadí, a druhá, když se pak zjišťuje, zda se na základě toho řídí či něco podle ní kupují, tak je to trochu jiné. „Říkají, že se podle reklamy na internetu rozhodují čím dál tím méně,“ konstatuje Vysekalová.

Internetová reklama obecně podle Vysekalové také více působí na mladší generaci, vzhledem k jejich častému pobytu na sociálních sítích. Vysvětluje, že mladí tak dělají řadu věcí automaticky, aniž by si pořádně uvědomovali proč a co vše na ně působí, protože žijí ve virtuálním světě.

Investice do reklamy
Zdroj: ČT24

Přestože trhu pořád vévodí televize, investice do reklamy na internetu stoupají už několik let za sebou. A 15procentní růst ji zřejmě čeká i letos. „Z těch nejrapidněji rozvíjejících se forem bych jmenoval videoreklamu a mobilní reklamu,“ konstatuje koordinátor Pavel Ševera ze Sdružení pro internetový rozvoj. Právě užívání internetu v mobilech nebo tabletech láká pořád víc lidí, po síti takhle brouzdají už víc než čtyři miliony Čechů. Celkově jsou lidé online v průměru pět desítek hodin měsíčně.

Důvodem, proč počet investic do internetové reklamy roste, je podle Vysekalové prostý fakt, že ta stále z reklamního koláče ukusuje pouhých dvacet procent, zatímco televize obsadila 46 procent a klasická tištěná média 24 procent. Prostor pro růst je tady proto stále značný. 

Internetová reklama je nežádoucí
Zdroj: ČT24

Na bannerové reklamy v Česku klikají více muži. Takzvaná míra prokliku (CTR), tedy poměr kliknutí k zobrazení reklamy, u nich dosahuje průměrné hodnoty 0,39 procenta, zatímco u žen je to 0,33 procenta. Vyplývá to ze studie gemiusAdMonitor poradenské firmy Gemius.

  • Nejvyšší míra prokliku byla v regionu střední a východní Evropy zaznamenána na Ukrajině a v Chorvatsku (0,89 procenta, respektive 0,71 procenta).
  • Naopak Česko (0,36 procenta) patří vedle Maďarska, Lotyšska a Srbska mezi státy s nejnižší mírou.
  • Ze všech zkoumaných zemí má ČR zároveň nejnižší podíl uživatelů, kteří na reklamu klikají (11 procent).
  • Nejvíc uživatelů naopak na bannery reaguje kliknutím v Polsku (32 procent).
  • Nejvyšší míru prokliku tvoří dvě věkové skupiny, a to 45-54 let a 16-24 let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
před 7 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 14 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánovčera v 18:42

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
včera v 14:54

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...