Propad tržeb obchodníků v lednu zrychlil. Pokles zaznamenaly i prodejny potravin

Tržby v maloobchodě v lednu meziročně klesly o 6,5 procenta. Propad zrychlil, v prosinci po předvánočním otevření provozoven klesly tržby podle revidovaných dat o 0,8 procenta. Proti poslednímu měsíci v roce měli obchodníci v lednu tržby nižší o 6,6 procenta, informoval Český statistický úřad (ČSÚ). V lednu prodeje dál ovlivňovala protiepidemická opatření, většina obchodů s nepotravinářským zbožím nemohla prodávat vůbec nebo v omezené míře. Pokles ale zaznamenaly i prodejny potravin či čerpací stanice. Rostly pouze nákupy přes internet a zásilkové služby.

Tržby za potraviny klesly v lednu meziročně o 2,7 procenta, za nepotravinářské zboží o 8,4 procenta a za pohonné hmoty o 9,8 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly v lednu meziročně o 1,4 procenta.

„Uzavírky spojené s pandemií, které byly v tuzemském maloobchodu obnoveny hned po Štědrém dni, vedly v lednu k prudkému poklesu tržeb. Lednová čísla tak ukazují, že se tuzemský maloobchod k lepšímu meziročnímu výkonu loni v prosinci nadechl pouze díky přechodnému otevření prodejen v předvánočním čase,“ komentuje výsledky hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

„Maloobchodní útlum překonal tržní i náš odhad. Zároveň došlo k poměrně významné revizi prosincového údaje, který nakonec nebyl tak slavný, když v souhrnu namísto původně avizovaných plus 2,6 procenta meziročně přinesl jen plus 0,4 procenta,“ řekl k výsledkům analytik Raiffeisenbank David Vagenknecht.

Vývoj tržeb maloobchodu (ve stálých cenách, v %)
Zdroj: ČSÚ

V lednu si polepšili jen internetoví prodejci, a to o 34,5 procenta. Naopak prodej v kamenných prodejnách klesl ve všech sortimentních skupinách zboží. Podle ekonoma Davida Marka ze společnosti Deloitte se tak neprosadilo ani dosud v souvislosti s pandemií velmi poptávané zboží jako počítače, vybavení domácnosti nebo domácí potřeby. Poptávka českých domácností podle něj reaguje na zvýšení nezaměstnanosti. Za hlavní příčinu omezení výdajů považuje ale nejistotu ohledně trvání restrikcí.

Prodejny s oděvy a obuví tak měly lednové tržby nižší o 74,1 procenta. Prodejcům výrobků pro kulturu, sport a rekreaci klesly tržby o třetinu, v potřebách pro domácnosti o 23,9 procenta a prodejcům s kosmetickými a toaletními výrobky o 11,9 procenta. Prodeje počítačových a komunikačních zařízení byly nižší o 9,6 procenta a farmaceutického a zdravotnického zboží o 6,2 procenta. I prodejny s převahou potravin zaznamenaly pokles tržeb o 3,1 procenta, specializované prodejny potravin o 19,3 procenta. 

Lednový pokles očištěných tržeb byl nejhlubší za devět měsíců. Loni ho překonal jen duben s více než desetinovým propadem tržeb. Loni v lednu tržby rostly o necelých pět procent. A i v případě maloobchodních tržeb bez očištění o kalendářní vlivy šlo s lednovým meziročním poklesem ve výši devíti procent o druhý nejvýraznější propad za dobu šíření koronaviru v Česku.

Většina obchodů v Česku se kvůli šíření koronaviru poprvé uzavřela od soboty 14. března. Koncem jara a v létě přišlo uvolnění, na podzim ovšem přišla další vlna šíření nákazy a s ní opětovné omezení. Většina obchodů musela znovu zavřít 22. října, přivítat zákazníky znovu mohly po šesti týdnech 3. prosince. Fungovat mohly všechny prodejny, ale s omezením počtu zákazníků v obchodě a dvoumetrovými rozestupy. Přísnější restrikce opět přišly 27. prosince.

V únoru analytici lepší výsledek maloobchodu nečekají

Pokles prodejů lze podle analytika Jáče čekat i pro únor. „Počínaje březnem ale začne příznivě působit nízká základna z loňského roku, kdy od března 2020 na maloobchod dopadly uzavírky spojené s první vlnou pandemie,“ doplnil.

„Vzhledem k tomu, že lockdown pokračoval i v únoru a březnu, je pravděpodobné, že podobné trendy uvidíme i v číslech těchto měsíců. Internetové obchody budou i nadále nahrazovat ty kamenné, nicméně část nákupů budou spotřebitelé i nadále odkládat a peníze na ně připravené šetřit,“ uvedl ekonom ČSOB Petr Dufek.

Popularitu internetovým prodejcům i po konci pandemie naopak předpovídá hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček. On-line prodej podle něj trvale změní charakter českého maloobchodu.

Situaci v maloobchodu budou podle Vagenknechta po zbytek roku určovat vládní opatření. „Jejich konec zatím není v dohledu, a proto ani od tržeb nečekáme letos zázraky, když si podle nás připíší i navzdory nízké srovnávací základně jen pět procent,“ dodal.

Podobně situaci vidí i hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler. „Vzhledem k průběhu pandemie v letošním roce je zřejmé, že do března budou čísla nadále nepříznivá, ačkoli meziroční propady v datech od března odezní z titulu nízké srovnávací základny z minulého roku,“ uvedl.