Praha - Prodejci automobilových kol varují před neschválenými výrobky zejména z Asie, které zaplavují tuzemský trh. Zvlášť u módních hliníkových kol se ročně prodej typů bez homologace vyšplhá až na třetinu. Před nekvalitními ráfky přitom varuje i policie.
Pozor na nekvalitní kola z Číny, mohou způsobit nehodu
Povinné testy nemá až 100 tisíc prodaných kol. Nemusí třeba pasovat kryt na ocelové kolo, anebo při příliš silné vrstvě laku může povolit šroub. V krajním případě pak praskne celý ráfek.
Leoš Tržil, šéf dopravní policie
„Nekvalitní kolo může mít vliv na samotnou jízdu. Daleko dříve může dojít k poškození kola, což může vést i k tragické nehodě.“
„Bezpečné lité kolo má jasného výrobce, jasný původ a jasné značení, na kole nalezneme označení výrobce, jakého je rozměru i číslo homologace,“ zdůraznil ředitel firmy Alcar Bohemia Libor Rajdl. To samé musí být i na štítku, včetně čárového kódu. Zatímco neznačkový disk na fabii stojí zhruba 500 korun, originální díl je minimálně o 300 korun dražší.
V Česku se ročně prodá zhruba 350 tisíc ocelových kol, přitom až pětina z nich pochází z Asie. V povinných testech neoznačených kol však neprošlo ani jedno. A to i když jsou kola vedle brzd a světel nejdůležitější bezpečností prvek.
Levné nekvalitní kolo by vůbec nemělo projít technickou kontrolou. V případě nehody navíc pojišťovna nemusí zaplatit škodu. „Neexistuje žádná přímá úměra nebo statistika, která by dokládala, že za některými nehodami mohou být třeba nehomologovaná kola,“ dokládá šéfredaktor Auto7 Jan Blažek.