Berlín - Srpen přinese další novinky pro kamiony projíždějící Německem. Nákladní automobily zde totiž začnou platit mýto kromě dálnic i na některých silnicích nižších tříd. Díky tomuto kroku si tamní ministerstvo dopravy zřejmě přijde na dodatečných 100 milionů eur (zhruba 2,5 miliardy korun) ročně na investice do silniční sítě. Ovšem podle svazu německých měst a obcí to nestačí a navrhuje pro nákladní dopravu zpoplatnit všechny komunikace.
Německo plošně rozšiřuje mýto pro kamiony
V současnosti platí elektronické mýtné v Německu kamiony nad 12 tun, a to v průměru 17 centů (asi 4,30 korun) za kilometr. Nově se tato povinnost bude vedle dálnic vztahovat na více než 1 100 kilometrů takzvaných spolkových silnic (Bundesstrassen), které jsou postaveny v dálničním stylu a jsou napojeny na dálnice. Seznam nově placených úseků se nachází na stránkách www.mauttabelle.de.
Gerd Landsberg, předák svazu měst a obcí
„Zpoplatnění čtyřproudých spolkových silnic od 1. srpna je krok správným směrem… Střednědobě ale musí přijít placení mýta zejména za nákladní dopravu na všechny silnice, aby na příjmech měly podíl i obce, pod které se 460 tisíci kilometry spadá největší silniční síť v Německu. V opačném případě hrozí další omezování investic do komunálních komunikací.“
Podle německého ministra dopravy Petera Ramsauera dá jeho úřad nově získané peníze na stavbu moderní silniční infrastruktury, která bude hlukem z provozu méně zatěžovat okolí. To, zda kamiony budou povinnost dodržovat, má podle něj kontrolovat 35 přenosných radarů. Při jejím porušení bude řidiči hrozit pokuta 200 eur (5 000 korun) a přepravci 400 eur (10 000 korun).
Česmad: Přeprava vedoucí přes Německo bude dražší
Už v minulosti přitom sdružení autodopravců Česmad Bohemia varovalo, že nové opatření v Německu se dotkne i českých dopravců, kteří budou nuceni nárůst nákladů zřejmě promítnout do cen. Podle statistik společnosti Toll Collect, která má v Německu výběr mýta na starosti, patří Česko mezi pětici zemí, ze kterých pochází největší počet palubních jednotek.
Německo vybralo v posledních dvou letech na mýtném podle údajů tamního ministerstva dopravy vždy okolo 4,5 miliardy eur (114 miliard korun). Pro osobní dopravu tam dálnice ani jiné komunikace na rozdíl od Česka zpoplatněny nejsou. Ramsauer už v minulosti několikrát připustil nutnost zavedení dálničního mýta i pro ni, kancléřka Angela Merkelová to ale doposud striktně odmítala.