„Kotva je tu pro vás“ už 40 let

Praha – Legendární obchodní dům Kotva na pražském náměstí Republiky, jedna z nejzajímavějších československých staveb 70. let, v posledních letech v konkurenci modernějších obchodních center poněkud strádá. Když ale budovu před čtyřiceti lety 10. února 1975 otevírali, byla nejmodernějším zařízením svého druhu v republice. Nákup v Kotvě i proto patřil ještě dlouho po roce 1989 k nezbytným součástem výletu do české metropole.

Soutěž na zástavbu proluky v severním rohu náměstí Republiky vypsalo ředitelství obchodních domů Prior koncem 60. let. Vítězný návrh pětipatrové stavby pochází z ateliéru manželů Machoninových, kteří stojí mj. i za karlovarským hotelem Thermal. Podle architekta Ondřeje Fiedlera Kotva představuje výraznou architekturu své doby, která obstojí i v mezinárodním kontextu.

Brutalistická architektura s vlivem dobového metabolismu

„Jedná se o tzv. brutalistickou architekturu s vlivem dobového metabolismu. V půdorysu se opakuje geometrické schéma šestiúhelníku a konstrukčně je to velice zajímavé řešení,“ dodává k pražskému obchodnímu domu architekt Fiedler. Právě samonosné šestiúhelníkové bloky vyhovují požadavku na co největší prodejní plochu na poměrně malé parcele. Stavba, která začala na jaře 1972 a vyrostla za rekordních 30 měsíců, s sebou přinesla i novinku v podobě velkokapacitních podzemních garáží.

„Kotva v každém případě patří mezi špičky architektury,“ uvedl svůj názor na kontroverzní stavbu architekt Václav Aulický. Podle něj si Kotva v současnosti, co se obchodních aktivit týče, stojí dobře: „Je to dáno do určité míry i tradicí. Kotva je navíc rodinný obchodní dům, kde se neztratíte. Navíc jste v centru, na náměstí Republiky.“

Obchodní dům Kotva je přijímán vesměs pozitivně, historik architektury Zdeněk Lukeš jej dokonce před lety zařadil do čela žebříčku socialistické architektury v Česku. Objevily se dokonce hlasy volající po zapsání Kotvy na seznam kulturních památek, „přestože nepravidelným tvarem vnáší nepořádek do středověkého půdorysu Prahy“, jak řekl Lukešův kolega Rostislav Švácha. Na rozdíl od nedalekého Máje, který je oficiálně památkou od října 2006, ale zatím zůstalo jen u snahy.

Za sloganem „Kotva je tu pro vás“ stojí Ondřej Neff

V průběhu desetiletí se obchodní dům stal oblíbeným cílem návštěvníků Prahy a slogan „Kotva je tu pro vás“ (jeho autorem je spisovatel a novinář Ondřej Neff) lákal k nákupu přes 70 000 lidí denně. Od poloviny 90. let však zájem o Kotvu postupně upadal, protože nejen centrum ale i okraje Prahy obsadila moderněji vyhlížející nákupní centra. Otevření jednoho z nejnovějších z nich, Palladia, přímo na náměstí Republiky však podle generálního ředitele Kotvy Jaroslava Petrů jeho obchodnímu domu spíše prospělo, neboť na místo přilákal více návštěvníků.

Na rozdíl od Máje, který od roku 1996 patří britskému Tescu, se Kotva nikdy nestala součástí velkého západního maloobchodního řetězce a musela se o to víc spoléhat jen na přízeň zákazníků. Fungování a zejména rozvoj obchodního domu ale komplikovaly spory o akcie, které se staly předmětem policejního vyšetřování i soudních pří. Na lepší časy se Kotvě začalo blýskat teprve v březnu 2005, kdy budovu koupila irská společnost Markland.

Od roku 2008 procházela Kotva rekonstrukcí za provozu, dokončena byla v listopadu 2010. Cílem rekonstrukce byla podle dřívějšího vyjádření Jaroslava Petrů z Marklandu modernizace celého projektu. Firma se přitom držela konceptu otevřených ploch, který je pro obchodní domy typický.

Velkou konkurencí obchodních domů typu Kotvy jsou velká obchodní centra, kterých je v hlavním městě stále více. Loni připadalo na tisíc Pražanů 785 metrů čtverečních ploch v nákupním centru. Republikový průměr činil zhruba 220 metrů čtverečních na tisíc lidí.

Pražský trh je tak takřka zaplněn, nové nákupní centrum by se mohlo podle odborníků uchytit nejspíš jen na Smíchově či Bubnech. Podle Jana Kotrbáčka z realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield by plnohodnotné obchodní centrum mělo potenciál také na Vítězném náměstí v Praze 6. Budoucnost však vidí v rozšiřování fungujících center a rebrandingu a rekonstrukci těch méně vytížených.

Načítání...