Koňské lasagne možná v Česku. Přišlo varování

Praha – Lasagne s nedeklarovaným obsahem koňského masa se možná dostaly i do Česka. Stát obdržel systémem rychlého varování RASFF informaci o přítomnosti podezřelého výrobku na jejím trhu. Veterináři už odebrali vzorky. Výsledek by měl být znám do konce týdne. Zásilku měla do Česka dovézt firma Bidvest, která v Česku prodává mimo jiné výrobky značky Nowaco. Testy DNA nově potvrdily obsah koniny i v produktech potravinářského gigantu Nestlé. Firma proto stáhla ze španělských a italských obchodů dvě těstovinová jídla. Současně také zastavila dodávky od německého dodavatele.

Nelze vyloučit, že se již část zásilky prodala

Podle mluvčího Státní veterinární správy Josefa Dubna jde o výrobek Lasagne Bolognese v množství téměř 15 tisíc kusů od výrobce Tavola S.A. Comigel z Lucemburska s datem spotřeby 6. června 2014, šarže 342/12. Veterináři pozastavili uvádění výrobků do oběhu v Moravskoslezském, Libereckém, Středočeském kraji a v Kraji Vysočina. Podle Dubna zároveň odebrali vzorky. V případě, že se obsah koňského masa prokáže, bude dovozce muset výrobek buď vrátit zpět výrobci, nebo uvést obsah koniny na jeho obale.

„Inkriminovaná šarže Lasagní Bolognese, která je předmětem RASFF s datem spotřeby 6. června 2014, se do našich skladů v České republice vůbec nedostala. Zůstala u výrobce v Lucembursku. Dvě starší šarže jsme zastavili pro distribuci již minulý týden a v současné době je vyšetřují v akreditované laboratoři, zda obsahují stopy koňského masa, nebo nikoliv,“ uvedl ředitel maloobchodního prodeje Bidvestu Jan Tajovský. Firma podle něj po konzultacích se zahraničními řetězci zboží zablokovala i pro další prodej a čeká na výsledky rozborů.

Potravinářská aféra odstartovala v lednu. Nejdřív stáhli kvůli stopám koňského masa mražené hamburgery v Irsku. Výrobky s „koňským“ hovězím pak mizely postupně z mrazáků v Británii, Švédsku nebo Francii. „Buď je to obrovská neschopnost, nebo je za tím zločinné spolčení, a proto je jedině dobře, že potravinářská inspekce předala případ policii a bude spolupracovat i s vyšetřovateli v celé Evropě,“ konstatoval britský ministr životního prostředí Owen Paterson.

Rumunsko vinu odmítá

Hovězí Lasagne bolognese obsahovaly 60 až 100 procent koňského masa. Našlo se i v mražených výrobcích značek Tesco nebo Aldi ve Velké Británii nebo v masových plackách Burger Kingu. Stopa za lichokopytníky vede do Polska nebo Rumunska. Rumunský premiér Victor Ponta ale obvinění odmítl. Koně se navíc v Polsku i Rumunsku porážejí běžně a legálně. Povolení k tomu má 25 rumunských jatek – vyvážet mohou i do EU.

Do Bruselu se už kvůli mimořádně aféře sjeli ministři zemědělství. Po skončení schůzky oznámil evropský komisař pro zdraví Tonio Borg, že Evropská komise vyzvala všechny členské země EU k intenzivnímu monitorování produktů z hovězího masa, včetně namátkových kontrol DNA, aby se zjistilo, zda neobsahuje koninu.

Dříve se koňské maso prodávalo běžně

Koňské maso bylo přitom od doby kamenné běžná potrava. V roce 732 ho sice zakázal papež Řehoř III. jako pohanskou stravu, ale chudí často na jiné maso neměli. Z jejich stolů postupně proniklo do italských nebo francouzských kuchařských knih.

V Paříži bývala konina na konci 19. století k dostání všude - nyní je výsadou několika restaurací. „Tohle maso má výraznější chuť,“ konstatoval klient pařížské restaurace Le Taxi Jaune Thierry Auger. „Hovězí i koňské maso je nutričně srovnatelné. Je fakt, že má trochu odlišnou chuť. Je to možná spíš jako předsudek. Psy taky nikdo nejí,“ míní majitel řeznictví Otakar Moravec.

V anglosaských zemích bylo koňské maso na jídelníčku až doteď jasné tabu. „Tady nejde vyloženě o bezpečnost, jde o správné označování potravin, o poctivý prodej, pořádné informace. A na rovinu – je to podvod na zákaznících,“ podotkl britský premiér David Cameron. Po vypuknutí skandálu se ale prodává díky zvědavcům tento druh masa velmi dobře.

Petr Havel, agrární analytik

„Bohužel musím říct, že český spotřebitel je obecně jednorázově bombardován informacemi o nekvalitních potravinách. Problém je, že český spotřebitel dnes téměř žádným průmyslovým potravinám nevěří. Přitom celá řada našich i zahraničních výrobců vyrábí kvalitní dobré potraviny, ale spotřebitel se nedozví, které to jsou (….) Kdyby český spotřebitel nenakupoval polské či rumunské potraviny, tak by se sem nevozili. Jde o to, aby měl spotřebitel k dispozici věrohodné informace a mohl se svobodně rozhodnout.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...