Japonský soud povolil bývalému šéfovi Nissanu Ghosnovi kauci ve výši 201 milionů korun

Bývalý automobilový boss Carlos Ghosn bude moci po více než sto dnech opustit vazbu. Rozhodl o tom v úterý tokijský soud, který stanovil pro někdejšího šéfa automobilky Nissan kauci ve vyši jedné miliardy jenů (více než 201 milionů korun). Rovněž nebude moci opustit zemi a bude pravidelně monitorován, informovala agentura Reuters s odvoláním na jeho právníka. Ghosn zadržený kvůli údajným finančním deliktům by mohl být podle médií propuštěn ještě během úterý.

Ghosn, který o propuštění z vazby žádal opakovaně, je za mřížemi od svého zadržení 19. listopadu. Čtyřiašedesátiletý manažer čelí obviněním, že využíval firemní peníze pro vlastní účely a že podhodnocoval osobní příjmy ve finančních výkazech. Vazba mu byla několikrát prodloužena a termín začátku procesu stále nebyl stanoven.

Jeho právníci již před zveřejněním informace o schválení kauce předali pracovní skupině pro svévolná zadržování při Radě OSN pro lidská práva materiály, které ukazují údajné porušování Ghosnových práv během vazby.

Předložený 26stránkový dokument nastiňuje výhrady vůči způsobu Ghosnova zadržení i vůči jeho vazbě a jejím podmínkám. Podle jednoho z právníků ukazuje „porušování základních lidských práv“. Dokument požadoval, aby pracovní skupina vyzvala Japonsko ke Ghosnovu bezodkladnému propuštění, napsala agentura Reuters.

Ghosn se musí podvolit videomonitoringu a sledování komunikace

Soud v úterý jako podmínky propuštění stanovil, že se obviněný mimo jiné podvolí videomonitoringu a sledování své komunikace. V předchozích zamítnutích žádostí o kauci soud argumentoval tím, že by Ghosn mohl likvidovat důkazy, čemuž by sledování mělo předejít. Z vazby by měl být propuštěn ihned po složení kauce.

Ghosn je architektem dlouholeté francouzsko-japonské automobilové aliance Renault-Nissan, do které se v roce 2016 zapojila také automobilka Mitsubishi. Po svém listopadovém zatčení byl však postupně odvolán z čela správních rad všech tří členů aliance.

Ghosn, který nařčení z finančních deliktů odmítá, v nedávném rozhovoru s japonským listem Nikkei uvedl, že jeho obvinění je důsledkem „komplotu a zrady“ části vedení Nissanu, která se stavěla proti jeho plánu hlubší integrace s Renaultem.