Praha – Řada českých e-shopů dnes promine zákazníkům poplatky za dopravu. Inspirací pro Den dopravy zdarma je Free Shipping Day, který vznikl ve Spojených státech. Obchodní sezona tam začíná takzvaným černým pátkem a pokračuje kybernetickým pondělím. V Česku tak možná začne nová tradice, která potěší spotřebitele. Obchodníci chtějí touto akcí podpořit prodej před Vánoci. Podle údajů serveru Heureka.cz ušetří zákazníci na dopravě celkem 1,5 milionu korun.
Internetový nákup nad 300 korun - doprava zdarma
Akce se zúčastní více než 600 českých internetových obchodů, mimo jiné Kasa.cz, Parfums.cz, Hodinky.cz nebo T. S. Bohemia. Ke Dni dopravy zdarma se mohou zapojit e-shopy s certifikátem Heureky Ověřeno zákazníky. Češi v předvánočním období v e-shopech denně utratí okolo 300 milionů korun. Obchodníci doufají, že právě tato akce tržby ještě zvýší.
Daniel Köppl, šéfredaktor Marketing & Média:
„Ve výzkumech nám stále více přibývá lidí, kteří odmítají komercializaci Vánoc a vůbec komerční přístup k nim. Nakupování na internetu není něco, co by zcela měnilo rozhodnutí zákazníků.“
Informace ke Dni dopravy zdarma:
Akce probíhá od 27.listopadu (12:00) do 28.listopadu (12:00).
U každého nákupu v hodnotě minimálně 300 korun doprava zdarma.
Akce se účastní pouze obchody s certifikátem Ověřeno zákazníky.
Manažer projektu Heureka.cz Kamil Demuth odhaduje, že při premiérovém ročníku se počet objednávek zvýší o desítky procent. V průměru lidé ušetří na jedné objednávce dopravou zdarma přes 100 korun. V e-shopech zapojených do této akce se v tomto období denně uskuteční 16 500 objednávek, při kterých zákazníci na dopravném utratí 1,5 milionu korun denně.
Lidé nejčastěji dárky nakupují u velkých ověřených prodejců, s nimiž mají zkušenost z předchozích let. V poslední době se ale nebojí ani menších specializovaných obchodů a hitem posledních let jsou i slevové portály. Zatímco vloni si ovšem Češi před Vánoci mohli vybírat zhruba ze 350 internetových stránek, letos jich je už jen sedmdesát.
Průměrnému zákazníkovi slevového portálu je přitom zhruba 25 až 34 let, žije v Praze nebo ve velkém městě a má středoškolské vzdělání. „Čistý příjem je mezi 15 a 25 tisíci, nakupuje u nás opakovaně,“ prohlásil marketingový specialista Zapakatel.cz Mirek Hlaváček.
Letí gastronomické zážitky jako steaky nebo sushi, nejvíc se ale prodávají zájezdy. Zážitkové víkendy a masáže, dříve taháky internetových slev, teď ale začíná vytlačovat běžné zboží se slevou. Kupují se hlavně šperky, hračky nebo oblečení. „Lidé opravdu chtějí dávat reálné dárky pod stromeček,“ míní David Bátrla z Vykupto.cz.
Shánět dárky? Hlavně bez stresu, nejlíp na internetu
Pořizovat dárky přitom chtějí lidé rychle, bez stresu a tlačenic - jen kliknout, zaplatit a převzít. Internetové nakupování v pracovní době se nenosí. Buď si lidé přivstanou a zapnou počítač před odchodem do zaměstnání, nebo se mu věnují až po večerních zprávách.
Free Shipping Day
Autorem myšlenky, která vedla v USA k zavedení tradice Dnu dopravy zdarma, je Luke Knowles, který spolu s manželkou stál za vytvořením stránek FreeShipping.org v roce 2007. Přihlížel přitom k trendu, že lidé čím dál častěji volí raději nakupování na internetu, aby se vyhnuli tlačenicím v obchodech, a to zvlášť před Vánocemi.
V roce 2011 už znamenal Den dopravy zdarma více než 1 miliardu dolarů v on-line prodeji a stal se pátkem, kdy maloobchodníci on-line vydělali nejvíc v historii. Každý rok se počet registrovaných obchodů téměř zdvojnásobil. Loni už se registrovalo přes 2 600 obchodů. Tradice se rozšířila i do sousední Kanady.