Praha - Výběrová řízení na rychlíkové vlaky se začnou vypisovat až po dokončení nového zákona o veřejné dopravě. Po dnešním jednání se zástupci dopravních odborů to uvedl premiér Jan Fischer. Hrozící stávka v dopravě tím však podle odborářů zažehnána není, rychlé přijetí zákona je jen jedním z jejich požadavků. Nový zákon o veřejné dopravě připravuje ministerstvo dopravy už několik let. Podle premiéra má novinka mimo jiné nastavit jasná „pravidla hry“ při vypisování tendrů na provoz vlaků. Jak uvedl Fischer, má jít o „naprosto průhledný proces“, a nikoliv o převod lukrativních tratí na alternativní dopravce. Zákon by měl jít na vládu ještě letos na podzim, platit by prý mohl od poloviny příštího roku.
Hrozba stávky dopravních odborů trvá
„Neradi bychom v této zemi organizovali věci tak, aby odboráři byli nuceni využít ten prostředek poslední,“ uvedl premiér k možné stávce v dopravě. Dnes se mu přání zcela nesplnilo. „Nebudeme odvolávat stávku jen na základě předběžných slibů,“ uvedl šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Stávka prý je připravena, o jejím dalším osudu se nyní budou radit jednotlivé odborové organizace.
Luboš Pomajbík:
„Poradíme se v rámci naší koalice a vydáme k tomu stanovisko. Stávka je připravena, může být zahájena kdykoliv, ale v současné době si myslím, že je vhodné dát panu premiérovi prostor.“
Podle Pomajbíka premiér nerozptýlil obavy odborů o osud veřejné dopravy. Odborářům vadí například chystané tendry v některých krajích, údajně nedostatečné investice do dopravních staveb, odmítavě se stavějí také k převádění některých činností v pražské městské hromadné dopravě na externí firmy. Právě železnici a pražskou dopravu by stávka zasáhla zřejmě nejvíce.
Fischer: Nemůžu ovlivnit vše
Některé problémy však Fischer nemůže dle svých slov přímo ovlivnit, neboť například regionální železnice jsou plně v kompetenci krajů. Premiér chce problém prodiskutovat s Asociací krajů ČR. Dálkové vlaky objednává ministerstvo dopravy, které chce postupně liberalizovat až 75 procent trhu. Rozloženo by to mělo být do deseti let. „Je to i otázka dohody i s ministerstvem financí. My dneska na tom samozřejmě pracujeme, přijali jsme zásadní dohodu s ministerstvem financí a kraji ohledně financování regionální a dálkové dopravy, takže pevně věřím, že se nám podaří dofinalizovat i tuto část,“ vysvětluje ministr dopravy Gustáv Slamečka.