Germanwings bude pád letadla stát hodně. Ustojí to?

Plán Lufthansy na letošní rok byl ještě před několika dny jasný – její dceřiná společnost, nízkonákladové aerolinky Germanwings, projde zásadními změnami, na jejichž konci bude nejen nový název, ale i odlišná strategie. Pak ale přišlo úterý 24. března a letadlo s nápisem Germanwings na boku se zřítilo ve francouzských Alpách a všech 150 lidí na palubě zemřelo. Pro Lufthansu, kterou už rok oslabují stávky vlastních pilotů, bude několik dalších měsíců klíčových – podaří se jí udržet Germanwings při životě?

Vyšetřování pádu airbusu A320, který letěl z Barcelony do Düsseldorfu, stále pokračuje a scénářů a spekulací, proč letadlo začalo klesat, až nakonec narazilo do horského štítu, se objevila celá řada. Podle včerejších informací je už jasné, že kopilot nechtěl pustit pilota do kokpitu a sám začal z nepochopitelných důvodů vést stroj k zemi. Lufthansa každopádně čelí velmi obtížné situaci, kdy se na pořad dne dostávají věci jako odškodnění, ztráta důvěry cestujících i protesty vlastních zaměstnanců.

Přestože tiskový mluvčí odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit (VC) Jörg Handwerg už v den tragické nehody všechny ujišťoval, že odbory se k další vlně stávek v Lufthanse nechystají, vedení společnosti a zaměstnance zřejmě čeká velmi tvrdá diskuse. Ať už bude totiž výsledek vyšetřování jakýkoliv, Lufthansa bude muset řešit bezpečnostní otázky, které souvisejí i s hlubší podstatou jejího sporu se zaměstnanci aerolinek.

Šéf Lufthansy Carsten Spohr, který je ve funkci zhruba rok, přišel s programem „Our way forward“ (Naše cesta kupředu), což je plán, který je zaměřen na případné zeštíhlení samotné Lufthansy, ale hlavně na rozšíření nízkonákladové nabídky nové divize Eurowings, jejíž podstatnou součástí se má stát právě společnost Germanwings. Jejím prostřednictvím chce Lufthansa nabízet až o 40 procent levnější letenky, mimo jiné do Ameriky, Afriky nebo na ostrovy v Indickém oceánu. Takové směřování ale odbory pilotů velmi důrazně odmítají.

Šéf Lufthansy Carsten Spohr a ředitel Germanwings Thomas Winkelmann
Zdroj: Federico Gambarini/ČTK/DPA

V rámci strategie Eurowings se totiž počítá s levnějším palubním personálem i omezením služeb na zemi od odbavení po čekání na let. V rámci realizace tohoto plánu už Lufthansa na některých menších německých letištích zrušila svá střediska. V Hamburku zase Germanwings převedla údržbu kvůli omezování nákladů na firmu Bostonair. A právě kvůli těmto úsporám vznikají obavy, aby vše nesměřovalo i ke snižování bezpečnosti.

I když se podle posledních informací od vyšetřovatelů zdá, že za pádem letadla stojí úmysl kopilota stroj zničit, pro budoucí diskusi mezi vedením společnosti a zaměstnanci se toho příliš nemění – bezpečnost, do které vedle technických parametrů patří i kvalitní psychologické vyšetření pilotů, přijde na přetřes tak jako tak. A Germanwings se ani v případě úmyslného zřícení letadla ze strany pilota nevyhnou otázkám ohledně technické kondice svých letadel. A to zejména jejich stáří, protože zřícený airbus létal už 24 let. Šéf Lufthansy se proti takovým argumentům dlouhodobě brání tím, že úsporná opatření naopak společnosti poskytnou dostatek kapitálu na pořízení nových letadel a vybavení. Koncern si do roku 2025 objednal 272 nových letounů za 38 miliard eur (přes bilion korun).

Společnost Germanwings byla založena v roce 1997 jako nízkonákladová odnož německé firmy Eurowings. V říjnu roku 2002 se přejmenovala na Germanwings. V roce 2008 se krátce mluvilo o jejím sloučení s dalšími nízkonákladovými aerolinkami TUIfly a Condor. Z plánů však rychle sešlo a namísto toho byla firma kompletně prodána Lufthanse. Od roku 2009 jsou Germanwings dceřinou společností Lufthansy a fungují jako nízkonákladová verze mateřských aerolinek. Germanwings obsluhují všechny lety Lufthansy mimo letiště v Mnichově a Frankfurtu. Jejich hlavními uzly jsou Kolín/Bonn, Stuttgart, Hamburk, Berlín Tegel a Düsseldorf. K dalším patří aeroporty v Hannoveru a Dortmundu.

Znamenají levné letenky automaticky nízkou bezpečnost?

Na druhou stranu ve světě najdeme jeden příklad toho, že nízké ceny letenek nemusejí být automaticky v rozporu s bezpečností – irské nízkonákladové aerolinky Ryanair. Jejich letadla převážejí cestující už 30 let a za tu dobu nedošlo k žádné velké nehodě a žádný z jejich zhruba 750 milionů zákazníků nebyl vážněji zraněn, tvrdí šéf vysoce ziskové firmy Michael O'Leary. Nutné je také dodat, že flotila Ryanairu nedosahuje ani poloviny průměrného stáří flotily Lufthansy.

Konkurence Ryanairu, propuštění zaměstnanci i odbory v minulosti několikrát zpochybňovali bezpečnost irské společnosti. Na australském srovnávacím serveru Airline Ratings.com tak má Ryanair v hodnocení interní bezpečnostní kultury pouze pět hvězdiček ze sedmi možných, stejně jako jeho hlavní konkurenti Easyjet, Monarch nebo Jet2.com. Germanwings mají dosud šest a samotná Lufthansa plný počet.

Air France pád letadla zvládla, jiní ale ne

V souvislosti s tragickou nehodou Germanwings se nabízí srovnání s pádem airbusu A330-200 francouzské společnosti Air France s 228 lidmi na palubě. Letadlo se 1. června zřítilo do Atlantského oceánu při letu z Ria de Janeiro do Paříže. Nikdo z cestujících ani leteckého personálu nehodu nepřežil a dodnes nebylo objasněno, co pád stroje způsobilo.

Pro Air France to nebyla jednoduchá situace, protože pád letounu přišel v době ekonomické krize. K ní se v reakci na nehodu přidala i nedůvěra cestujících a aerolinky se dostaly do opravdu těžké situace. Podle Montrealské konvence z roku 1999 je navíc za neštěstí vždy zodpovědný dopravce, takže ani Air France se nevyhnula vyplácení odškodného pozůstalým. Podle vlastních slov vyplatila v přepočtu asi 2,5 milionu korun za každého mrtvého. Zdůraznila ale, že odškodnění vyplácí ne proto, že by přiznávala vinu, ale jako projev soucitu.

Francouzské aerolinky se nakonec z hluboké krize dokázaly dostat, ne vždy se to ale leteckým společnostem povede. Příkladem může být egyptský dopravce Flash Airlines, jehož letadlo skončilo v roce 2004 na dně Rudého moře i se všemi 148 lidmi na palubě. Nehodu se nepodařilo objasnit a aerolinky do dvou měsíců zkrachovaly.

V těžké situaci jsou po loňském roce rovněž Malaysia Airlines. Aerolinky loni v březnu přišly o Boeing 777 s 239 lidmi na palubě, který se ztratil z leteckých radarů cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu. V červenci byl jejich další Boeing 777 s téměř 300 lidmi na palubě sestřelen nad východní Ukrajinou. Tyto události poškodily pověst firmy a prohloubily její dlouhodobé finanční problémy. Zdá se, že aerolinkám dnes nezbývá než přistoupit ke skutečně hluboké restrukturalizaci. Spekuluje se dokonce i o změně jména.

ČTĚTE: Dvě tragédie a aerolinky Malaysia propustí 30 procent zaměstnanců

V případě egyptských a malajsijských aerolinek doposud není jisté, co za nehodami stálo. U Air France hovoří vyšetřovatelé o ucpaných pitotových trubicích, v jejichž důsledku došlo k odpojení autopilota a piloti vlivem nedostatečného výcviku přivedli letadlo k pádu. Je tedy zřejmé, že pochybila posádka, i když jedna nejasnost stále zůstává - neví se, proč se trubice ucpaly. Předpokládá se, že zřejmě namrzly, ale vyšetřovatelé to nedokázali potvrdit. 

V případě pádu letadla Germanwings ve francouzských Alpách to ale vypadá, že se vývoj bude ubírat jiným a pro aerolinky daleko optimističtějším směrem. 

Kopilot zachraňuje akcie Lufthansy

Po úterní nehodě se cena akcií Lufthansy propadla skoro o šest procent. Přestože velkou část ztrát ještě do konce dne smazala, jsou její akcie stále pod dřívější cenou. Nicméně dnešní zpráva vyšetřovatelů, že za nehodu může s největší pravděpodobností druhý pilot, který stroj záměrně navedl na horské štíty, zvedla důvěru investorů a akcie aerolinek začaly opět stoupat.

„Znamená to, že finanční trhy zcela zjevně vyhodnotily zřícení letadla spíš jako zoufalý čin jednotlivce, nikoliv jako akt terorismu. A tak za předpokladu, že se nevynoří žádné nové informace, není prozatím důvodu domnívat se, že by v dalších dnech měly hrozit poklesy trhů z tohoto titulu,“ říká ekonomka Markéta Šichtařová.

Podívejte se, jak si vedou akcie Lufthansy

Pro Germanwings je vedle toho dobrou zprávou i to, že pověst Lufthansy je podle leteckého experta Heinricha Grossbongardta natolik silná, aby krizi důvěry přestála podobně jako v minulosti například Air France. Zdá se tedy, že aerolinky sice nečekají lehké časy, podle všeho by je ale měly zvládnout.

Hlavní fakta

  • Airbus A320 německé společnosti Germanwings se v úterý zřítil ve francouzských Alpách.
  • Nepřežil nikdo ze 150 lidí na palubě.
  • Druhý pilot zavřel kabinu a nepustil kapitána dovnitř. Pak záměrně zahájil klesání.
  • Na nahrávce z kokpitu není v posledních minutách slyšet hovor, pouze klidné dýchání.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 4 hhodinami

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 16 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 23 hhodinami

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025
Načítání...